Namn på öar och sjöar i FriPro med transparant karta

jonasolof; sa:
Jag kopierade över en del av headern från isles.mp till lake.mp men det fungerade inte:
Merkelig. Det fungerer hos meg med den headeren som du postet her.
Det vore väldigt bra med en Data2 nivå också. Den bör gärna medge zoomning längre ut än de namn som ligger i Data0.
Det er begrenset hvor langt ut man kan zoome før gps'en tar over kontrollen og stenger av "unødvendig" informasjon. Uten å ha sjekket dette vil jeg anta at typer som large city og major country name er de som vil vises lengst.

Re: 228 skridskosjöar och fjärdar

Brune; sa:
228 skridskosjöar och fjärdar
Jag har gjort en waypointfil till Garmin GPSer med 228 skridskosjöar och fjärdar i Mälardalen med omgivningar (Västmanland, Södermanland, Uppland, Dalarna) som jag har i lite olika filformat som Kartex 5, OziExplorer waypoint file, Garmin database 2, så om någon vill göra om den till en fil i .mp (Polish format) format (POI) som man sedan kan klistra i och kompilera i Friluftskartan Pro går det bra att skriva ett personligt mail till mig.
Som ”motprestation” vill jag ha en .mp fil tillbaka

Per

Per, det är knappast lämpligt att kompilera in den i FriPro av flera skäl. Det rent tekniska är att du då kommer att få dela upp namnpunkterna på de olika detaljkartorna eftersom det knappast är någon idé att lägga dem i baskartan.

Bättre då att använda Richs transparanta karta för Svealand som jag använde för några namn kring UTÖ. Den kommer förhoppningsvis upp på FTPsite inom kort. Det är enkelt för dig att köra den med modify maps och ändra namnpunkterna till något lämpligt objekt.
Jag hjälper gärna till men just nu hinner jag inte eftersom jag vill få igång hemsida med nedladdningslänkar.

GISMO; sa:
jonasolof; sa:
Jag kopierade över en del av headern från isles.mp till lake.mp men det fungerade inte:
Merkelig. Det fungerer hos meg med den headeren som du postet her.
Det vore väldigt bra med en Data2 nivå också. Den bör gärna medge zoomning längre ut än de namn som ligger i Data0.
Det er begrenset hvor langt ut man kan zoome før gps'en tar over kontrollen og stenger av "unødvendig" informasjon. Uten å ha sjekket dette vil jeg anta at typer som large city og major country name er de som vil vises lengst.

Försökte igen, error: access violation. Jag skickar filen till dig i morgon. Du kanske körde headern mot ett annat filinnehåll än jag.

En bra kod för Level2 är 0x1e00 som Rich använt

[POI]
Type=0x1e00
Label=ORNÖ
EndLevel=2
Data2=(59.05729,18.40935)
[END]

Det är koden för country/region och den syns bra vid utzoomning.

Vi kanske ska bespara Utsidan de värsta tekniska excesserna. Det vore bra med ett forumformat liknande det på http://www.gps.no där man kan skilja på olika rubriker som kartografi, C(S)x modeller osv.

Efter en del pyssel kom jag fram till följande som kan vara användbart även för andra transparanta kartor som är gjorda med ett minimalt antal skikt.

Den kod som FriPro använder för platsnamn på bl a öar regleras i GPSen under prefs>points>small towns. Där kan man alltså ställa textstorlek och hur långt utzoomat de ska synas.

Koden 0x1100 som Sveinung valt för namnen i ö- och sjölistan är "geographical point" som ligger i en kategori skild från "cities/small town". Även namn på sund och fjärdar är geographical points men 0x1100 har företräde i kraft av att ange "mindre samhälle" (allså mindre än "small town") så ett namn knutet till denna objektkod syns betydligt längre ut än andra geografiska namn. Som Sveinung gjort skikten syns önamnen väl ut i level2, dvs det gul/blå (detaljgraden ställd i miten).

Nu återstår namn som man vill ska synas i de yttersta zoomlägena av detaljkartan och även ska synas igenom när baskartan zoomas in till sina lägsta skikt. De kan knytas till Exits med kod 0x2000 eller 0x2700. Eftersom man även kan ställa textstorlek och hur långt i zoomning de syns för denna kategori separat kan man få dem synliga så långt ut man vill ("Utö" med hela Östersjön på skärmen). Begränsningen ligger i att namnen inte visas om intilliggande namnpunkter hindrar det.

Det här beteendet vid utzoomning beror på att ingen nivåspärr lagts in i kartfilen utan nivån styrs i prefs. (Det går att med ModifyMaps tvinga fram nivåspärr i kartfilen på alla objekt som kan särskiljas genom sin kod så att t ex golfbanor bara syns upp till 200 meter - eller upp till 20 km skala om man så vill).

Rent praktiskt går man så tillväga att man duplicerar
posten för en större ö och ger duplikatet koden för exit. Det kan man lätt göra genom att söka i Notepad på mp-filen. Eftersom transparanta kartor låter alla objekt synas genom samtlig lager om man inte spärrat översta skiktet så behöver man inte bestämma EndLevel.
Även Exits kan således ligga i nivå noll.

Det verkar inte spela någon roll att två objekt ligger på samma position, men stänger jag av exits så syns inte heller den ursprungliga posten. Därmed kan man för övrigt lika gärna bara byta kod på större öar utan att bry sig om att duplicera posten. Det låter sig göras i GPSMapedit på ö-filen. Det finns en Go to position- funktion i GPSmapedit, använder man en annan karta för att hitta koordinaterna är det bara att skriva in de sista siffrorna så hittar man namnet. Eller genom att söka på namnet i Notepad, det är hugget som stucket. Ett bekymmer kan vara att många önamn i Sverige inte är unika. Adelsö och Utö finns på andra platser också. Så man måste ändå ha lite koll på koordinaterna.

[Ändrat av jonasolof 2006-04-08 kl 16:35]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonasolof Svårt se namn på öar i FriPro Navigering 15
Clashas Namn på leder? Navigering 3
Store GPS i lagens namn [Värdelöst vetande, del 3] Navigering 13
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 26
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg