Attribut i källdata

Kan ej ta bort vanliga hus

Jag tänkte göra om ”Gräsökartan” (S16 och S17) genom att ta bort ”vanliga hus” ,”stora hus” och vändplaner vilket borde vara en baggis. Men av någon anledning så får jag inte bort ett enda vanligt hus 0x6100. Har trots korrekturläsning och att jag skrivit om filen swedenchanges.cfg, finns alla vanliga hus (0x6100) kvar av för mig någon outgrundlig anledning, medan jag blev av med 704 + 264 ”stora hus”.

Är det någon som kan se något fel i denna text som jag använt.

[IMGIDChanges]
Codepage=1252
LblCoding=9

[DeleteLabelByName] ;Delete all the following labels
;none
[DeleteLabelByFeature]
;None

[ChangeFeature]
Polyline 0x21 0x20 ;HÖJDKURVOR
Polyline 0x22 0x20 ;höjdkurvor

[DeleteFeatureByName]
;None

[DeleteFeature]
Polyline 0x001d ;Delete all county borders
Polyline 0x001c ;Delete all political borders
Point 0x5d ;Vändplan
Point 0x6100
Point 0x6402 ;hus

[MaxLevelForFeature]
;none
[ChangeLabelByName]

Jag får ett varningsmeddelande Warning W008. Elements exceed 10 degree!.
Vad det nu betyder ?

Det finns flera tusen sådana här hus kvar

POI]
Type=0x6100
Label=HUS
Data1=(60.02998,18.02874)
[END]

[POI]
Type=0x6100
Label=HUS
Data1=(60.03033,18.02960)
[END]

[POI]
Type=0x6100
Label=HUS
Data1=(60.03101,18.03063)
[END]

Någon som inser vad som är fel ?

Per Brune

Per, jag kan tyvärr inte hjälpa till men hoppas någon annan träder in.

Fann nyss en länk till en amerikansk site om hur man gör egna topokartor för Garmin:

http://home.cinci.rr.com/creek/garmin.htm

Av omedelbart intresse för diskussionen i denna tråd är att basdata inte kommer från en enda databas. Istället kompileras kartan från flera källor. Då det gäller vattendrag med eller utan namn säges följande:

"IF you see the actual stream names listed, then highlight that column, otherwise uncheck the "Select field for labels" checkbox."

Det är det enda stället där Labels (statiska attribut) nämns. Nu ingår i och för sig inte bebyggelsedata men siten visar ändå hur en topokarta kan framställas. Det blir allt mer uppenbart att Garmin inte vill/vågar ta bort textlabels grundade på detaljtypkod i sin generella topokartprocess.

Eftersom den här tråden behandlar ett rätt tekniskt ämne som förmodligen inte berör användaren i gemen så har de närmast sörjande beslutat att fortsätta diskussionen enskilt. Eventuellt intresserade är välkomna att sända mail till mig för att delta i analysen av hur Garmins topomaps hanterar källdata och vad man möjligen kan göra åt sakernas tillstånd.

Re: Kan ej ta bort vanliga hus

Brune; sa:
Jag tänkte göra om ”Gräsökartan” (S16 och S17) genom att ta bort ”vanliga hus” ,”stora hus” och vändplaner vilket borde vara en baggis. Men av någon anledning så får jag inte bort ett enda vanligt hus 0x6100. Har trots korrekturläsning och att jag skrivit om filen swedenchanges.cfg, finns alla vanliga hus (0x6100) kvar av för mig någon outgrundlig anledning, medan jag blev av med 704 + 264 ”stora hus”.

Är det någon som kan se något fel i denna text som jag använt.

[IMGIDChanges]
Codepage=1252
LblCoding=9

[DeleteLabelByName] ;Delete all the following labels
;none
[DeleteLabelByFeature]
;None

[ChangeFeature]
Polyline 0x21 0x20 ;HÖJDKURVOR
Polyline 0x22 0x20 ;höjdkurvor

[DeleteFeatureByName]
;None

[DeleteFeature]
Polyline 0x001d ;Delete all county borders
Polyline 0x001c ;Delete all political borders
Point 0x5d ;Vändplan
Point 0x6100
Point 0x6402 ;hus

[MaxLevelForFeature]
;none
[ChangeLabelByName]

Jag får ett varningsmeddelande Warning W008. Elements exceed 10 degree!.
Vad det nu betyder ?

Det finns flera tusen sådana här hus kvar

POI]
Type=0x6100
Label=HUS
Data1=(60.02998,18.02874)
[END]

[POI]
Type=0x6100
Label=HUS
Data1=(60.03033,18.02960)
[END]

[POI]
Type=0x6100
Label=HUS
Data1=(60.03101,18.03063)
[END]

Någon som inser vad som är fel ?

Per Brune

Det är lätt att gå in på lantmäteriets kartor via länsstyrelsesiten och zooma ned sig till olika nivåer för att se de olika symbolerna för de skilda detaljtypobjekten för husen på Gräsö. Fastighetskartan innehåller en mycket större variation i hussymboler. Torbjörns antagande att det är den vita kvadraten med svart ram i terrängkartan verkar sannolik, enligt Torbjön bygger ju friluftskartan (gamla) på vägkartan som i sin tur bygger på Terrängkartan.

Du får ju bort 0x6402 men inte 0x6100. Det finns en skillnad i att du för 0x6402 tar bort labeln hus också, men inte för 0x6100. Så får man kanske inte göra.

Varför stryker du inte bara Labels, ändrar stora hus till små hus och om möjligt begränsar inom vilka nivåer de ska vias? Om de håller sig till inzoomat läge gör ju husen ingen skada, framför allt om de inte har labels.

Det är ju fullständigt nippran att det ska se ut som du visar. Och det kommer det förmodligen att göra i viss mån i nya kartan också. Jag sitter och skriver detta mitt i natten. Hoppas de på Sportmanship jobbar sent för att lösa det här problemet också.

Ta gärna en titt på Askersund också i LstGIS och jämför med Sportmanships kartexempel och den gamla kartan (område 8).

Tyvärr tror jag att Friluftskartan Pro kommer att se bättre ut i Mapsource än på GPSskärmen om de följer samma symbolhantering som i gamla kartan. Detta på grund av att en hel del symboler som visas i mottagarna har anonymiserats i Mapsource på PC till en liten blå punkt.

Så en symbol som i Mapsource återges med liten blå punkt (t ex gården SANKT ANNA på Fåröns sydkust) är i själva verket rödblaffan 0x6402 vilket framgår om man gör om filen till polish format i GPSMApEdit och öppnar den i Notepad. Den finns dessutom i flera levels. Man borde testa att ta bort den post som innehåller Data1 (etta).

Högre skikt:

[POI]
Type=0x6402
Label=SANKT ANNA
Data1=(58.33586,19.22419)
[END]

Lägsta skikt:

[POI]
Type=0x6402
Label=SANKT ANNA
Data0=(58.33581,19.22423)
[END]

Det finns dessutom en minimal skillnad i placering.

Zoomar man ända ned till fastighetskartan via LstGIS så ser man att den ena byggnaden är en rektangel med vitt i mitten. Går man upp till terrängkartan visas bara två enkla huspunkter. Möjligen kan rödblaffan som tidigare antytts ange flera byggnader också. Vet dock inte om det finns någon detaljtypkod som anger detta.

Det är anmärkningsvärt att man anger en rödblaffa för en mindre gård(?) men inte fyrplatsen och fyren på ön.

[Ändrat av jonasolof 2006-01-24 kl 01:24]

Re: Re: Kan ej ta bort vanliga hus

jonasolof; sa:
Du får ju bort 0x6402 men inte 0x6100. Det finns en skillnad i att du för 0x6402 tar bort labeln hus också, men inte för 0x6100. Så får man kanske inte göra.

Varför stryker du inte bara Labels, ändrar stora hus till små hus och om möjligt begränsar inom vilka nivåer de ska vias? Om de håller sig till inzoomat läge gör ju husen ingen skada, framför allt om de inte har labels.

[Ändrat av jonasolof 2006-01-24 kl 01:24]

Att byta ut alla ”stora röda hus” mot ”vanliga hus” och ta bort statiska texten ”hus” var det första jag gjorde när jag fick tillgång till Maptools (Tack Jonas). Och när jag jort detta är kartan mycket bättre, men på min GPS (60C) så blir hus symbolen inifrån räknat, en vit kvaderat, en svart ram, en vit ram. Det är den yttersta vita ramen som jag upplever som störande och onödig, som jag gärna skulle villja slippa. Därför ville jag prova hur kartan ser ut helt utan hus.
Jag har personligen visserligen bara varit på isen runt Gräsö en gång sedan jag köpte min 60C, men jag tänker även på andra som vill ha en bättre (mindre grötig) karta. Och som jag skrev tidigare så finns kanske ”stora röda hus” på andra ställen än på Gräsö, men det är bara där jag råkat på dom.

Per

Problemet med hur hussymbolen 0x6100 ser ut på skärmen på 60c/76C har jag inte kläm på än eftersom jag inte hunnit ladda över den fina testkarta bestående av en ruta i Omr. 8 som jag fått mig tillsänd.

Har kollat lite mer på Gräsö. Det är lätt att kolla genom att ha flera öppna fönster, dels med Mapsource, dels GPSMapEdit och sedan ett fönster i Notepad med kartfilen sparad som .mp fil i polish format via GPSMapEdit.

Liksom tidigare påvisat kan hus ligga i flera skikt. Det är svårt att hitta paret, eftersom positionen skiftar ett par meter. På Fårö är det lättare:)

Dat1, dvs övre skikt (?):

[POI]
Type=0x6100
Label=HUS
Data1=(60.05848,18.74525)
[END]

Data0, dvs undre skikt (?):

[POI]
Type=0x6100
Label=HUS
Data0=(60.10435,18.83220)
[END]

Också på Gräsö kan husblaffan 0x6402 ligga i båda skikten:

[POI]
Type=0x6402
Label=KORGIL
Data0=(60.13478,18.59917)
[END]

[POI]
Type=0x6402
Label=VÄSTERLUND
Data1=(60.34653,18.51076)
[END]

Det som utmärker husblaffan är att den alltid åtföljs av ett egennamn. Jag har inte hittat en enda blaffa med Label=HUS. Svaret är alltså att detaljtypkoden avser namnsatta gårdar. I Mapsource syns bara en obetydlig blå prick.

Teorin att 0x6402 är knuten till svart kvadrat med vit botten stämmer inte, vilket man elegant kan kolla med terrängkartan i LstGIS. Denna karta kan ha (har som default) ortsnamn aktiverade. Varenda namngiven gård jag finner i Friluftkartan finnns också som attribuerad etikett (syns med suddig vit zon kring) i terrängkartan när "ortsnamn" är aktiverat. Vissa gårdsnamn finns inte med i Friluftskartan. Jag tittade
i området kring N 60.3254 E 18.5482 i Friluftskartan, motsvarande rikets nät 1651525; 6692762 i terrängkartan.

Gården Sundsäng har svart ram kring vitt, liksom Eriksdal norr därom medan Lövlund och Sjöhaga har vanliga husprickar. Samtliga återges med 0x6402 i Friluftskartan. Å andra sidan, zoomar man ned i fastighetskartan så har de namnsatta ställena rektangulära ramar med vit fyllning.

Nu är det inte överallt som gårdar har egennamn. På Öland där de oftast ligger i byar är det ovanligt. Där finns förvisso stora gårdar, men rödblaffor är ovanliga. På ön finner jag två fenomen: Dels att det i byn Gillsättra, som är en radby, finns enskilda hus utmärkta med svart huspunkt, dels en missstänkt blåpunkt med labeln Gillsättra. Där står tydligen 0x6402 för bynamnet, husansamlingen. En kilometer norr om Gillsättra ligger Fridhem, en nedlagd, liten fattiggård, nu sommarställe. På platsen syns en huspunkt med label HUS och straxt intill blåpunkt med Fridhem.
[Ändrat av jonasolof 2006-01-24 kl 11:53]

Således kan 0x6402 både stå för enstaka namngiven bebyggelse samt för en hel by. Den klassiska radbyn Isgärde är ett annat exempel. Såvitt jag kan se så bör gårds/bynamn knyts till en symbol som är mindre på GSP-skärmen och förpassas till lägre skikt. Att skilja på gårds- och bynamn går knappast eftersom eventuellt särskiljande detaljtypskod i lantmäteriets databas försvunnit i Garmins hantering och man därför inte kan automatisera processen. Det förefaller inte som om man har brytt sig om slutresultatet på den lilla GPSskärmen när man har beslutat hur man ska hantera svenska ortsnamn.

Tittar jag i topokartan för trakten där jag bot utanför Waterloo så vet jag att det finns många namngivna stora gårdar. Men de har bara en "Ferme" symbol i Mapsource med kod 0x2d00 enligt testkartan.

P.S. Per, du får skaffa en iQue 3600. Där motsvaras 0x6402 av en 2x2 mm stor kvadrat på 3,5 tumsskärmen. Namnet dyker upp först om jag pekar på symbolen. Man kan inte säg att den stör, möjligen att det blir för många när man zoomar ut. Trakten öster om Visby ser ut som en blåsippsglänta om våren:) Så det är mest en fråga om att anpassa nivån, eller möjligen byta till en mindre symbol. Texten kan jag stänga av i inställningen Maps Points Geographic points, men inte symbolen. Däremot kan jag bestämma vid vilken nivå ortsnamnssymbolen ska dyka upp genom valet Maximum zoom i Maps Points Geographical points. Mn bör inte ha den på auto eftersom det varierar med den grad av detaljer man valt. Har du testat detta i din GPSMAP60?

Prelíminär slutrapport

Alla problem med nuvarande Friluftskartan utom det med namngivna objekt kan i princip hanteras med Maptools. Om det är ett problem att höjdpunkter har samma symbol i MapsourcePC som hus så kan den specifika koden för höjdpunkt bytas till annan. Det finns många att välj på.

Mängden överflödiga labels för punkter som (HUS), linjer (VATTENDRAG) och polygoner (VATTENYTA) är det bara att radera.

Det är en brist att Mapsource medger så få typer av linjer vilket gör att det är svårt att få stigar att synas gentemot mellanliggande höjdkurvor, vilka också är streckade. Detta klagar man mycket på även i Frankrike. Som enskild användare kan jag t ex pröva med 0x27 som är en linje kring landningsbana på flygplats.

Vissa objektstyper kan också raderas som t ex FÖRSAMLINGSGRÄNS.

Frågan är om det går att ställa villkorssatser i Maptools, t ex radera Geographical Pointsymbol "kamera" om label är VÄDERKVARN alternativt byt ut den till annan symbol.

Överhuvudtaget täcker symbolen kamera för många kategorier. Den finns både som point of interest-objekt och som geographical point. Därför kan man i princip växla kategori utan att symbolen ändras. Detta gör det möjligt att föra över geographical points till points of interest och vice versa vilket är bra för att kunna bestämma om text ska vara av, liten, medel eller stor och vid vilken nivå objekt och namn ska synas, Detta kan ju endast kan göras i de två grupperingarna POI och Geographical points. Ett bra sätt att rensa skärmen dock.

Det största problemet med nuvarande friluftskartan är hanteringen av ortsnamn för små objekt, dvs gårdar och mindre byar. Det är möjligt att de inte kan skiljas åt i indata. Det finns ingen anledning att ha kvar husblaffan 0x6402 för att förankra namnet eftersom det alltid finns en hussymbol 0x6100 intill. Istället kan gårds- eller bynamnet knytas till en osynlig punkt som för namn på platser i naturen eller 0x1500 som används på de finska kartorna för Minor country name. (Vilka symboler som använts i en kartfil framgår av fönstret Map properties i GPSMapEdit, underrubrik Statistics. Fönstrets ikon är en hand som håller ett skrivet blad).

Någon möjlighet att låta mindre byar synas med namn vid utzoomning medan enskilda namngivna gårdar försvinner finns ej så vitt jag kan se. Såväl enstaka hus som namngiven enskild gård och by kan finnas både i lägsta skiktet och nästa, utan att man kan finna någon särskild orsak till varför vissa gårdar och hus finns och andra inte.

Det synes inte finnas någon teknisk anldning till att inte Friluftskartan skulle kunna bli avsevärt bättre i nästa version även i hanteringen av symboler och inte bara i vad gäller vid vilken zoomnivå de dyker upp.

Får jag se 0x6402 och en massa HUS och VATTENDRAG blir jag grymt besviken!

Re: Prelíminär slutrapport

[QUOTEFår jag se 0x6402 och en massa HUS och VATTENDRAG blir jag grymt besviken!
[/QUOTE]

Lägg till GÅRD, en ny kategori. Gårdar är visseligen färre än hus, slipper man labels på husen så kan man kanske stå ut med Gård men man tycker de kunde ha funnit en adekvat symbol i stället för den generella svarta pricken. Vad som syns på PCn spelar mindre roll, det viktiga är hur det kommer att se ut på GPSmottagarens skärm.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg