Fair play..
Tänkte mest att det kanske berodde på att Naturkompaniet säljer vandringsresor i fjällen
Tänkte mest att det kanske berodde på att Naturkompaniet säljer vandringsresor i fjällen
Tråden handlar om vem som har rätt till fjällen och varför (och eventuellt hela området Sapmi). Då spelar det roll om en grupp har bott där ensamma i tusenvis av år eller om de kommit ditt senare. Definition och förståelse av urfolk spelar också roll.Jo de är helt fascinerande, men jag fattar bara inte vad detta har med trådens ämne att göra.
Nja, jag tror nog inte det och tror de flesta samerna är som vem som helst - många borde va intresserade av vanligt friluftsliv och nörda ner sig i prylar som alla andra.De eventuella renskötare som finns på Utsidan undviker nog denna typ av trådar med tanke på de åsikter som luftas om samer.
Vem är då same? Någon som äger renar? Någon som pratar samiska? Någon som praktiserar samisk kultur? Någon som identifierar sig som same? (Någon form av genetisk definition resulterar förstås bara i dumheter.) I stor utsträckning härstammar befolkningen i norrlands inland från samer som blev bofasta, för att sedan "försvenskas". Vilken kategori hamnar dessa i? Själv har jag uppskattningsvis c:a 10% samiskt påbrå. Hur mycket urfolk är jag då?Det står inskrivet i Sveriges grundlag att samerna är ett urfolk. Sverige har undertecknat FNs urfolksdeklaration.
Vad FN tycker är kanske inte helt relevant då Sverige inte har ratificerat urfolkskonventionen.Angående din sista mening så har ju Sverige flera gånger fått hård kritik av FN för att de inte gör det.
Som jag fattar det så får inte renskötseln diktera villkoren utan det är en förhandling. Karikatyrartat menar samebyn att ingen (utöver samebyn) skall ha rätt att nyttja ett område medans STF menar att alla (även samebyn) har rätt att nyttja det. Samebyn vill minimera, STF vill maximera och staten (Länsstyrelsen) får hitta en kompromiss.Men här har vi alltså en situation där renskötseln har fått diktera villkoren för en ekonomiskt betydligt mer omfattande och bärkraftig verksamhet (det är en separat diskussion om upplägget kring jämtlandstriangeln är önskvärt ur friluftshänsyn). Förstås kommer STFs neddragning negativa konsekvenser för många i lokalsamhället, som högst sannolikt har väl så samisk härstamning som dessa renägare. Är det verkligen rimligt? ...
Att det har skett en kompromiss är inte detsamma som att kompromissen är rimlig eller önskvärd. Exakt vem som har krävt vad är nog för alla här oklart men man får förmoda att STF velat behålla status quo och representanter för renskötseln krävt mer än vad de fått. Då menar jag att den avvägning som gjorts mellan dessa intressen är orimlig eftersom:Som jag fattar det så får inte renskötseln diktera villkoren utan det är en förhandling. Karikatyrartat menar samebyn att ingen (utöver samebyn) skall ha rätt att nyttja ett område medans STF menar att alla (även samebyn) har rätt att nyttja det. Samebyn vill minimera, STF vill maximera och staten (Länsstyrelsen) får hitta en kompromiss.
Staten ger genom rennäringslagen samebyn rätt till renskötsel inom vissa områden men lagen innebär ingen skyldighet för staten att finansiera renskötseln. Tas bidragen bort så går botten direkt ur verksamheten. Ställs orimliga krav och en rimlig kompromiss inte accepteras finns risk för bidragstorka så därför kan renskötseln inte gärna diktera några villkor. (Tvivlar på att nån vill hamna i just det läget. Renskötsel verkar vara lätt att riva och svår att bygga upp igen.)