Min hemkommun tog detta beslut i vintras. Katrineholm. De säger bara att det är det beslut de tagit och därför det som gäller. De ger ingen motivation. Gissningsvis ( men nu gissar jag) handlar det om att kunna avvisa eu-migranter utan att det kallas diskriminering. All info har varit väldigt lågmäld, det finns friluftsföretag i kommunen, de har inte informerats, ingen information har getts till folket kring Sörmlandsleden som snirklar sig fram genom kommunen. En jurist jag talade med om detta tror att "det är som med knivlagen, den är inte tänkt att tillämpas". Då menar hon att ingen kommer att kontrollera lagens efterlevnad, men om det skulle uppstå problem har man en lättillgänglig regel att ta till.
Som "fson" påpekar kan kommunen bara besluta om ordningstadgar på "offentlig plats" (vilket inte är hela kommunen). Dessutom så får det bara beslutas för att upprätthålla ordningen - då borde man kunna invända mot beslutets giltighet gentemot brott som inte äventyrar ordningen.
Man kanske skulle tycka att tältläger skulle falla under andra regler (som att man inte får tälta flera dagar i sträck kanske), men problemet kan vara att det inte finns så mycket verksamma sanktioner man kan ta till mot det ändå (och frågan är om det alls är otillåtet att tälta flera dygn i sträck och vilka sanktioner det finns mot det).