Samerna är inte till för att tillgodo se och berika turisten kultur behov, de finns där uppe för att de har sin historia där. En intresseklubb tycker jag inte ska arbeta mot något som de inte har med att göra mer än att de ibland är där som besökare.
Men... är det inte just det intresset den här intresseklubben har? Dvs man värnar om fjällen, och naturligtvis förbehåller man sig rätten att ha åsikter om dem. Huruvida medlemmarna verkligen är lågfrekventa turister har ju diskuterats tidigare, men egentligen tycker jag inte det har nån betydelse.
Det finns f ö gott om näringar som fått stryka på foten, genom alla år, p g a förutsättningarna, och miljöhänsyn ändras. Tänk om en del göteborgare skulle se sin f d varvsindustri som en mänsklig rättighet. Jag tror att mycket av det kommersiella fisket kommer att försvinna i sin nuvarande form. Det är bara en fråga om huruvida det sker genom regleringar eller genom att fisket blir så dåligt att det inte GÅR att envisas oavsett hur stor trålare man använder. Saker och ting förändras, och kräver man rätt att utöva en näring på andra villkor än tänkbara konkurrenter eller parallella näringar, och skälet till det till stor del är hävd, så tror jag inte man ska bli förvånad om man blir behandlad som ett museiföremål.
Senast redigerad av en moderator: