Referenser för fjällklubb???

Kan man ju tycka - om man inte har någon tilltro till expertkunskap.

På vilket sätt är de en expertkunskap??? en intresseorganisation möjligtvis som ser till sina egna intressen.

nu har jag inte läst länkarna så noga. Men att säga renskötseln kan få finna kvar för turisternas skull handlar ju mest om sina egna intressen. Fjällen är för turister från södra Sverige och de som bor och verkar där bör således anpassa sig till överheten nåt sånt tycker jag att det står mellan raderna. Så jag tycker inte tarra har så fel. Men jag antar att reglerna är från 1900 kallt.

På vilket sätt är de en expertkunskap??? en intresseorganisation möjligtvis som ser till sina egna intressen.

nu har jag inte läst länkarna så noga. Men att säga renskötseln kan få finna kvar för turisternas skull handlar ju mest om sina egna intressen. Fjällen är för turister från södra Sverige och de som bor och verkar där bör således anpassa sig till överheten nåt sånt tycker jag att det står mellan raderna. Så jag tycker inte tarra har så fel. Men jag antar att reglerna är från 1900 kallt.

Vi har nog inte läst samma texter för hur jag än letar så kan jag inte hitta något om att fjällen ska vara till för turister från södra Sverige och som norrbottning hade jag nog tänkt till en och två gånger innan jag gick med i en sån förening.

Läs gärna policyn och dra inte till med gissningar utifrån någon föreställd centrum-periferi-problematik.

http://www.fjallklubben.se/sfk/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=76

Enligt Tarra stod det så här:

samernas renskötsel, enligt fjällklubben, har sitt existensberättigande i att vara ett kulturellt mervärde för besökare

Förklara för mig vad det innebär...
Och jag ska ta och läsa den själv när jag får tid, men mitt första intryck av fjällklubben är tyvärr det som speglar mig. Eftersom det första intrycket alltid är viktigast förstår jag inte att fjällklubben låter någon stå i en monter på en mässa som tydligen flera träffat på.
Hur som ...
Om den texten som tarra hittat inte finns så är det bra. Men vad innebär den???

Å minna fördomar ger du fan i ,mellpat du har egna så det räcker....

Jaja, men starta en egen förening då.

Den uppmaningen får du förstås rikta till trådstartaren. Jag har inte beskärmat mig över Fjällklubbens politik, verklig eller inbillad. Är man nu kritisk där så är det givetvis effektivare att agera i aktuella frågor i andra former eller forum.
Precis som att jag inte går med i kommunistpartiet för att förändra deras idéer om skatter.

Enligt Tarra stod det så här:

samernas renskötsel, enligt fjällklubben, har sitt existensberättigande i att vara ett kulturellt mervärde för besökare

Förklara för mig vad det innebär...

Det är ju Tarras tolkning av vad han läst. Varför läser du inte själv vad som verkligen står.

När det gäller en påstådd Stockholmscentrering så tänker jag lite på fjällklubbens glaciärkurs i somras: Det var jag från Boden, en kompis som förvisso bor i Malmö men som kommer från Ammarnäs/Umeå, 3 lulebor, 3-4 västerbottningar, 3 från jämtland varav en jobbat i Åreliftarna, 1 som bodde i Lofoten, 2 från västkusten inkl Rafael, 1 från Skåne. Jag tror faktiskt det var en från Stockholm också. Alla mycket trevliga och ödmjuka och även om fördelningen inte speglar fördelningen i stort så tycker jag det ändå visar lite på föreningens spridning och att det inte handlar om en stockholmscentrering. Det finns ju som påpekat även sektioner från Kiruna i norr till Skåne i söder som hittar på aktiviteter i sina närområden också.

Den uppmaningen får du förstås rikta till trådstartaren. Jag har inte beskärmat mig över Fjällklubbens politik, verklig eller inbillad. Är man nu kritisk där så är det givetvis effektivare att agera i aktuella frågor i andra former eller forum.
Precis som att jag inte går med i kommunistpartiet för att förändra deras idéer om skatter.

Det var dit den var riktad, my mistake.

Men snälla nån...

Jag tycker det verkligen är trist att folk sitter här och hackar och ondgör sig över Fjällklubben hit å’ dit. Till dom som gör det ,kan jag rikta uppmaningen att då i stället gå med och då göra sin röst hörd där.
SFK är en social grej, en traditionell klubb för medlemmar som träffas, utbyter åsikter och påverkar.
Den verkar i en tradition, hur mossigt och märkligt det nu än må tyckas.
SFK är ingen tillfällig cybergrej heller. Bara det att det typ finns en klubbstuga, ett klubbrum där folk kan träffas och kan prata och ses, är en helt annan grej än den här ‘Utsidan’.
Det är ungefär som om ni går in i en fjällstuga och börjar prata med folk. Ett samtal finns där ,över matbordet och olika röster hörs.
Till dom som nu tycker att invalsregler är töntiga och väldigt ‘mossiga’ vill jag säga:
Men hur ska då folk väljas in? Ska man bara ta in folk ifrån gatan, bara för att dom ‘vill vara med’ och tycker om fjällen i största allmänhet.. och vad bidrager då dessa med?
Vare sig man nu gillar det ena eller det andra, alltifrån ‘angorakatter till Harley-motorcyklar’ så innebär det väl att en klubb och då här, klubben som själv formulerar sina invalskriterier och mål, och ställer upp regler och verkställer dessa.. Det är väl inget konstigt i det och behöver väl inte liknas vid någon ‘stalinistiskt diktatur‘?.

Till dom här som gnäller och jag fattar verkligen inte, varför.. Gå i stället med!. Har ni befog och skäl för medlemskap kommer ju ingen nekas.
Njut av otroligt intressanta årsböcker, artiklar i medlemstidningar och en historisk kunskap. Utan den kunskapen kan vi inte blicka framåt.

Ni missar ju poängen de hörde ju aldrig av sig. Jag ville gå med men enligt herrn så hade jag ju inte så mycket erfarenhet och inga referenser. Jag hade dock vandrat två gånger dock endast kungsleden men än då. Må vara så att de är bättre idag. Så jag var ingen som de plockade från gatan utan sökte aktivt medlem i Svenska fjällklubben.

Osså angående samerna...

Ja det stod inte som tarra formulerade sig, men vad står det egentlige. Vad har en intresseförening med hur renskötseln sköts. Jag har ju nu läst policyn.
Sådan renskötsel är en kulturell tillgång i fjällen och berikar upplevelsen för besökare.
står det om en ekologisk renskötsel.... Vad är det och vad är motsatsen.

Samerna är inte till för att tillgodo se och berika turisten kultur behov, de finns där uppe för att de har sin historia där. En intresseklubb tycker jag inte ska arbeta mot något som de inte har med att göra mer än att de ibland är där som besökare. Regeringen och naturvådsverket jobbar redan med fjällen som rekreations plats. Visst slits på marken där renarna samlas i stora mängder. Men utan renarna skulle fjällen idag se helt annorlunda ut. Tusentals år med renskötsel är anledningen till att vi har en fjällvärld som vi har idag. Vill vi att samerna ska bruka sin kultur som en slags folkmuseum eller har de också rätt att utvecklas( även jag är emot terrängmotorfordon). Männskliga zoo är det sjukaste jag vet.
Större hot än samernas oekologiska renskötsel är alla prospekteringar av mineraler och metaller som påbörjas. Låt regeringen och samerna sköta deras kultur och politik.
Nu släpper jag detta ämne.

I övrigt så verkar ni ha en trevlig klubb, kollade din länk almgren om vad ni gjort den senaste tiden. Önskade att jag inte blivit behandla som jag blev både för min och för er skull.
Nu ska jag inte prata mer skit om fjällklubben.
Nu har jag ju skrivit av mig anledning till mitt missnöje.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg