Strykarräven; sa:Appselut. Jag har alltid trott att det är aluminiumjonerna som ger den där rätta skogssmaken, ungefär som grumligt tjärnvatten gör...Raskesven; sa:Finetuning måhända, men det ägnar vi oss mycket åt här
Ska prova med en stålis till sommaren. Jag får ändå aldrig nån fisk nuförtiden, så då kan man lika gärna koka kaffe.
Det finns ju å andra sidan andra falanger som hävdar att just stål (rostfritt) agerar katalysator och fördärvar kaffet. Då förespråkas glastermos istället för ståltermos.
Själv tycker jag att även kaffe förvarat i glastermos smakar "termos" efter ett tag.
Jag är nog lite skeptisk till kokkärlsmaterialets inverkan på smaken. Har rostfri kaffepanna hemma.
Det är ju inte utan att man undrar ifall förtent kopparpanna kanske är allra bäst? Fast då är det ju rätt ovanligt att det går bra att packa ihop pannan med resten av kokkärlen.
Att prioritera materialvalet i kaffepannan utifrån vikten verkar dumt; pannan väger ju inte mycket jämfört med alla kilo kaffe som måste med.