RE:kastruller

Strykarräven; sa:
Raskesven; sa:
Finetuning måhända, men det ägnar vi oss mycket åt här:)
Appselut. Jag har alltid trott att det är aluminiumjonerna som ger den där rätta skogssmaken, ungefär som grumligt tjärnvatten gör...

Ska prova med en stålis till sommaren. Jag får ändå aldrig nån fisk nuförtiden, så då kan man lika gärna koka kaffe.

Det finns ju å andra sidan andra falanger som hävdar att just stål (rostfritt) agerar katalysator och fördärvar kaffet. Då förespråkas glastermos istället för ståltermos.

Själv tycker jag att även kaffe förvarat i glastermos smakar "termos" efter ett tag.

Jag är nog lite skeptisk till kokkärlsmaterialets inverkan på smaken. Har rostfri kaffepanna hemma.

Det är ju inte utan att man undrar ifall förtent kopparpanna kanske är allra bäst? Fast då är det ju rätt ovanligt att det går bra att packa ihop pannan med resten av kokkärlen.

Att prioritera materialvalet i kaffepannan utifrån vikten verkar dumt; pannan väger ju inte mycket jämfört med alla kilo kaffe som måste med.

öringen; sa:
Jag vill gärna ha stekpanna med hög sarg + lock fast till låg vikt naturligtvis. Brännare, tamoj, liten trasa, eldstål, reservkit etc ska rymmas utan mankemang. Det får inte skramla :cool: Kostnaden bör ligga nånstans kring 700-800 skr. Det ska vara snyggt.
Primus Litech är snyggt, lättskött och bland de lättaste alternativen. Stekpannan köps separat men håller högre klass än alla andra friluftsstekpannor jag sett. Själv använder jag nästan aldrig stekpanna. På längre vandringar så går den bort pga. viktskäl - maten ska vara lätt - och på paddlingar så är det trevligare att grilla. :)

BILTEMA

öringen; sa:
Kärt gammalt ämne som jag känner måste få en revival så här i lönetider :)

Vad ska jag köpa för kastruller + stekpanna till mitt nya Omnifuel?

Vi är två personer, så 2 stora kastruller är att föredra, eftersom vi äter ur kastrullerna ;) dvs större än lilltrangiats ska de vara...

Jag vill gärna ha stekpanna med hög sarg + lock fast till låg vikt naturligtvis. Brännare, tamoj, liten trasa, eldstål, reservkit etc ska rymmas utan mankemang. Det får inte skramla :cool: Kostnaden bör ligga nånstans kring 700-800 skr. Det ska vara snyggt.

Jag vill inspireras av bilder, knäppa egenlösningar, otaliga märkeskombinationer och fantasi :)

Jag använder kastrullerna frân BILTEMA:s spritkök. Jag köpte ett komplett oanvänt spritkök pâ en loppmarknad för 20 kr. Kanske är det för billigt för dig...

6.jpg

/Stellan

Re: BILTEMA

j_stellan; sa:
öringen; sa:
Kärt gammalt ämne som jag känner måste få en revival så här i lönetider :)

Vad ska jag köpa för kastruller + stekpanna till mitt nya Omnifuel?

Vi är två personer, så 2 stora kastruller är att föredra, eftersom vi äter ur kastrullerna ;) dvs större än lilltrangiats ska de vara...

Jag vill inspireras av bilder, knäppa egenlösningar, otaliga märkeskombinationer och fantasi :)

Jag använder kastrullerna frân BILTEMA:s spritkök. Jag köpte ett komplett oanvänt spritkök pâ en loppmarknad för 20 kr. Kanske är det för billigt för dig...

6.jpg

/Stellan

Det finns att köpa pâ BILTEMA för 129 kr

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=328&iItemId=85182

Re: BILTEMA

j_stellan; sa:
Jag köpte ett komplett oanvänt spritkök pâ en loppmarknad för 20 kr. Kanske är det för billigt för dig...
Som sagt, jag behöll de gamla trangiakastrullerna, det var det absolut billigaste :cool: Köpte trangias gourmetstekpanna med lock och hög kant till. Men den funkar inte så bra då man måste ta bort det fasta handtaget för att kunna packa den.. Det innebär att man måste köra med tamoj på den vilket i slutänden betyder döden för non-stick beläggningen. Ska kolla på andra stekpannor i dag, t ex primus där handtaget fälls under pannan.

Strykarräven; sa:
Är det inte risk att teflonet nöts när du stoppar metallkastrullerna inuti teflonpannan?

Annars är väl den kombon bra, fast den känns standard. Själv har jag plockat ihop mitt kök av två olika sorters no-namelågpriskastruller, ett pocketrocket och en pajform som lock. Ingen tamoj, man har väl vantar? Runt alltihop har jag en äkta orange trangiapåse så allt ser äkta ut. Snacka om "branding"...

Jag tog en sån där nätpåse som följer med när man köper frukt. En dragsko till sen har du en påse som väger typ ett gram. Och det är billigare än en trangia-påse (jag har en sån också) plus att det ingår ett kilo citron eller nått i priset.

Strykarräven; sa:
Själv har jag plockat ihop mitt kök av två olika sorters no-namelågpriskastruller, ett pocketrocket och en pajform som lock.

Kom på en pryl nyligen, angående lock. Min morsa har såna där överlägg till stekplattorna hemma i sitt kök. Profilpressade saker i tunnplåt med något lackat motiv, typ blommor eller liknande. Jag kom på att den minsta storleken är ungefär samma som en vanlig alu-potta, så den borde fungera som lock då ju. Låg vikt men ändå stabilare än en pajform.

Mina LK-tips för den som inte vill äta ur kastrull:

Sopptallrikar från Felix färdigrätter
tips_felix1.gif

16 gram, oförstörbar. Käk på köpet.

Behöver man lock när man kokar kan man använda den skärbräda/lock/durkslag som man tillverkar av böjbar skärbräda från Clas Ohlson. Snajdigt.
16 gram även den.
(Skyddar mot konvektion vid kokning, men en del värme strålar såklart bort).

Tipset vad gäller Sverker Olofsson är att spela "men alltså"-bingo. Varje gång han i en intervju säger "men alltså..." får man poäng.

dubbelvikt ugnsfolie som lock

Jag testade i helgen ett lock som jag hade vikt ihop av dubbel ugns-/aluminiumfolie. Jag vek ner kanterna så att jag fick en rund form. För att det inte skulle blåsa av la jag en lagom tung sten ovanpå åt kanten till. Har inte vägt mitt nya lock, men det borde väga mindre än en pajform. Förvaras fint i något platt fack i ryggan. Funkar bra i en Bora 50.

Köksdetaljer.(Eller,Faan va jag e´ bra).

Har tidigare använt Trangias Alu.Stekpanna som tallrik sedan jag införskaffade deras Teflon-variant.Sedan hittade jag ett 'kakburk's-lock av tunnplåt som smiter åt tajtare än en handske under kastrullen och väger knappt nånting.Självklart har jag egenhändigt tillverkad stekspade och grytgaffel? av Asp,båda går ner i kastrullen.

peter

Varför inte?

Om man är ute efter aluminiumkastruller - finns det någon som kan ge ett skäl till att INTE köpa asbilligt på Biltema*? Det är ju bara pressad aluminiumplåt. Inga membran, ingen silnylon, ingen titan, kolfiber, laser eller litiumpolymerbatterier...

Och om plåten skulle vara tunn blir det ju bara lättare!

*
"Biltema" skall här ses som samlingsbegrepp för ställen som Rusta, Clas Ohlson och OK-macken i Delsbo.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg