RE:kastruller

avslutad210712; sa:
När jag tidigare körde med telefon-stekpanna lade jag in en papptallrik i stekpannan som skydd. Funkade bra och äntligen ett LK-tips från min sida.
NUI skulle föreslagit ett frimärke mellan kastrullerna, tunnskrapat från ena sidan för att spara vikt.

Men vad ska ni ha teflonet till egentligen? Är det för att ni envisas med att koka gröt, eller kokar ni stora mängder mjölk ute? Jag tycker vitsen med teflonets diskfrihet snabbt äts upp eftersom man inte kan diska det stålull/svinto/sand från jokken.

Och det där med att äta ur samma kastrull börjar bli en pina för oss också, att sitta som två djur och slåss om maten...

avslutad210712

Gäst
Strykarräven; sa:
avslutad210712; sa:
När jag tidigare körde med telefon-stekpanna lade jag in en papptallrik i stekpannan som skydd. Funkade bra och äntligen ett LK-tips från min sida.
NUI skulle föreslagit ett frimärke mellan kastrullerna, tunnskrapat från ena sidan för att spara vikt.

Men vad ska ni ha teflonet till egentligen? Är det för att ni envisas med att koka gröt, eller kokar ni stora mängder mjölk ute? Jag tycker vitsen med teflonets diskfrihet snabbt äts upp eftersom man inte kan diska det stålull/svinto/sand från jokken.

Och det där med att äta ur samma kastrull börjar bli en pina för oss också, att sitta som två djur och slåss om maten...

Kör inte med teflon längre
Kör med matkåsor - varsin dessutom

Jag är inte LK och definitivt inte UL. Vilket inte min packning heller är.

Tänk inte bara färdiga set nu, då missas många möjligheter.

Stekpannan; hur ofta används den till stekning (funkar ju som lock också, förvara skräddarkaka i under vandringen, ha som bricka, avställningsyta osv)? Min används då och då bara, dels till fisk, dels till något fläsk, eller färsk köttfärs/korv första vandringsdagen. Eftersom den används minst ofta av allt i köket använder jag en panna i titan. Relativt stor viktbesparing på just stekpannan mot min tidigare non-stickpanna.

Kaffepannan; där använder jag en lätt titanpanna när jag går själv och en stålpanna när vi går två. Alu och kokkaffe är inte en bra kombination.

Kastruller. Eftersom du vill äta ut kastrullen tycker jag non-stick går bort. När det börjar lossa, vilket det gör om du inte alltid är superförsiktig och bara använder rundad träsked och diskar ömt, är det mindre trevligt att äta ur. En kastrull med hänkel och lock, som Trangias lilla i alu, och en i titan/alu/duossal skulle jag ta. Då får du en kastrull som är användbar även att hänga över elden och inte bara anpassad för en brännare.

Raskesven

Strykarräven; sa:
.....
Ja men va f-n, en liten titankastrull väger 80 gram, en i alu inte mycket mer, Trangias lilla användbara med hänkel och lock 210 gram. Om det är brist på kastruller i Västerbotten, finns ju nätet att beställa från;-)

Raskesven

Raskesven; sa:
Ja men va f-n, en liten titankastrull väger 80 gram, en i alu inte mycket mer, Trangias lilla användbara med hänkel och lock 210 gram. Om det är brist på kastruller i Västerbotten, finns ju nätet att beställa från;-)
Jojo, det är ju ingen hemlighet att du släpar på en sån där infödingsgryta som man kan koka turister/renar/bjärven hel i, som precis ryms i cirkustältet ditt. Somliga av oss andra har en mental spärr vid mer än två kastruller. F n har vi två, men där den ena ständigt används till att koka/laga mat/vatten i, medan den andra är utfodringskastrullen.

Och angående kaffe och aluminium, så får du berätta mer. Vi har alltid kokat vårt kaffe i diverse alu-pannor, och det är det bästa kaffet jag vet. Kaffe är ju å andra sidan, som farsan sa, kontextberoende...

Strykarräven; sa:
.....
Och angående kaffe och aluminium, så får du berätta mer. Vi har alltid kokat vårt kaffe i diverse alu-pannor, och det är det bästa kaffet jag vet. Kaffe är ju å andra sidan, som farsan sa, kontextberoende...
Jag använde själv länge Trangias olika alukaffepannor och tycker att det för det mesta ger gott kokkaffe. Men det blir godare i t.ex en stålpanna. Har något att göra med reaktionen mellan alu och garvsyran som uppkommer när kaffe kokar. Finetuning måhända, men det ägnar vi oss mycket åt här:)

Raskesven

Strykarräven; sa:
.....
Somliga av oss andra har en mental spärr vid mer än två kastruller. F n har vi två, men där den ena ständigt används till att koka/laga mat/vatten i, medan den andra är utfodringskastrullen.
.....
Bra med en kastrull för mat, en för dryck. Kompletteras det med var sin storkåsa- case solved.

Raskesven

Raskesven; sa:
Finetuning måhända, men det ägnar vi oss mycket åt här:)
Appselut. Jag har alltid trott att det är aluminiumjonerna som ger den där rätta skogssmaken, ungefär som grumligt tjärnvatten gör...

Ska prova med en stålis till sommaren. Jag får ändå aldrig nån fisk nuförtiden, så då kan man lika gärna koka kaffe.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg