RE:kastruller

1+1=3?

Om du nu vill ha en stekpanna med hög sarg,funkar det inte att steka i en av kastrullerna då?
Om du ändå tänkt att köra med teflon borde det funka.

peter

öringen; sa:
Men får man nån hjälp då? Nä nä nä, ska det vara så, ska det? Eller? Jag bara frågar!

ps. det där sista ska läsas med gäll Sverker-röst ds.

Sverker: -Du har Taiwanesiska skitkastruller och inte svenska morakastruller! och vet du hur jag vet det?

Staffan: -Det står "mede in Taiwan" på dem!?

Sverker: -Nä, för när jag kokar i den här kastrullen får jag automatiskt en en utländsk lågpris måltid istället för den svenska kvalitetsmåltid som jag eftersträvar... Vet du vad jag tycker om...

http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?d=2156&a=208335

http://www.musfritt.nu/infotain01.html

/A
[Ändrat av ala 2006-05-24 kl 17:03]

avslutad210712

Gäst
öringen; sa:
Sluta ta över min tråd Zeb, avslöja istället vad du har för kakburk runt din brännare ;)

Försök inte - har aldrig fastnat med handen i kakburken :)

Dessutom var det min kusin som hade handen, förlåt köket, i en kakburk.

Fast fick du aldrig mitt mail angående pulkorna och kakburken?????

Kan dessutom avslöja att han, dvs min kusin, numera övergett sitt primus för en hemmagjord pelletsbrännare och ett dyngfett dubbelt stekjärn. Tillverkad av IKEA-delar för han bor där det redan nu finns en IKEA-butik i norrland. Så när IKEA öppnar blir det en guldgruva för oss friluftsrävar också*L*. Fast för fjällturerna hoppas jag att han lämnar hemma sitt gjutjärnsjunk för annars lär vi få hyra in bärare.

Kör med trangias (normalstorleken) minsta kastrull. I den går gasen ned tillsammans med kastrullhandtaget och vindskyddet. Ställer detta i botten på kökspackpåsen. Packar sedan själva köket i sin egen påse ovanpå detta, med tändare i lockfickan, och durkslaget på högkant brevid alltihop i packpåsen. Blir något högre än själva kastrullen, men inte speciellt mycket. (Kokar bara vatten eller pasta i kastrullen, så jag har inga diskgrunkor med mig utan kokar lite vatten till efter pastan och tvättar ur med näven.)

öringen; sa:
Eller detta kanske funkar. Tanken är att ha stekpannan underst, kastrullerna med pryttlar i och sedan stekpannans lock överst. Handtaget till stekpannan tas bort, kör med tamoj istället. Kastrullocket skiter man i...

Om det passar så tror jag det blir den combon. Hyfsat billigt, snyggt och lätt ;)
Är det inte risk att teflonet nöts när du stoppar metallkastrullerna inuti teflonpannan?

Annars är väl den kombon bra, fast den känns standard. Själv har jag plockat ihop mitt kök av två olika sorters no-namelågpriskastruller, ett pocketrocket och en pajform som lock. Ingen tamoj, man har väl vantar? Runt alltihop har jag en äkta orange trangiapåse så allt ser äkta ut. Snacka om "branding"...

Strykarräven; sa:
Är det inte risk att teflonet nöts när du stoppar metallkastrullerna inuti teflonpannan?

...

Åtminstonde Trangia brukar ju skicka med en bit diskunderlätt att ha mellan (eller det gjorde de i alla fall för 30 år sen... hmmm... Men får man inget idag kan man ju rätt lätt fixa ett eget :)

Strykarräven; sa:

Joo fast brännaren ligger ju i en påse. Om det inte räcker får väl en kastrull vara alu, det kan vara bra ifall köket pajar och man måste göra mat över öppen eld.

Köpte mig Trangias 4,5liters kastrull. Lagar man inte mat i den, duger den bra som vattehämtare. Dessutom passar den perfekt i Alaskans packpåse.

avslutad210712

Gäst
Strykarräven; sa:

När jag tidigare körde med telefon-stekpanna lade jag in en papptallrik i stekpannan som skydd. Funkade bra och äntligen ett LK-tips från min sida.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg