Ramryggsäck ????

Minst 10 under 500 på Blocket!

Blocket har till och med ryggsäckar det är ju fantastiskt.

En Haglöfs LIM 35 för 300, är det bra eller?

Välj "hela landet" i blocket, så hittar man godbitarna.

/ Gunnar, som inte säljer sin Raven Gyro generation 1. med moderna axelband och avbärarbälte.

Som sagt - loppis, loppis, loppis, Erikshjälpen, Myrorna, Röda korset. De brukar gömma friluftsgrejerna längst inne i ett hörn, men hittills tror jag inte att jag har varit in i en enda som INTE haft någon ramryggsäck. Men det var först igår när jag hittade ett gäng för 20 kr styck som jag slog till och hivade upp plånboken!

Haglöfs Grönland

Varför blev ryggsäckarna ramlösa ?
>Fördelar som uppväger ramlöshet ?
Har jag missat ngn drastisk utveckling som har hänt?
peter1959
Jag har alltid använt ramryggsäck på mina fjällturer tidigare(en Haglöfs Grönland 90L. inköpt 1974). Har alltid tyckt den ryggsäcken varit bekväm och rejäl. Den klarade av vikter i 35-40-kilosklassen. Förra året gav ramen upp, ramen gick itu på två ställen, gick inte att reparera så den fick kasseras.
Köpte då en ny ryggsäck utan yttre ram, en Crux AK70 stl.2. volymen uppges vara 70+7 L. Efter 3 fjällturer hitintills i år så kan jag konstatera att Cruxen är väldigt mycket bekvämare(bättre bärsystem) än min gamla Haglöfs Grönland var. Samt att Cruxen inte har några utstickande detaljer( ram och nitar) som kan fastna i allt möjligt. Bara att slänga ut eller in i tältet utan behöva vara rädd att skada tältduken.
Allt var inte bättre förr!

Vill bara slå ett slag för beg.marknaden. Kom över en i stort oanvänd Haglöfs alaska för knappa 600 spänn via en auktionssite. Förlåt ni som inte fick den men sådan är naturens lag, "Den som skola bjuda högst och sist skola även med tingesten vandra hemåt".

Roland

Jag har alltid använt ramryggsäck på mina fjällturer tidigare(en Haglöfs Grönland 90L. inköpt 1974). Har alltid tyckt den ryggsäcken varit bekväm och rejäl. Den klarade av vikter i 35-40-kilosklassen. Förra året gav ramen upp, ramen gick itu på två ställen, gick inte att reparera så den fick kasseras.
Köpte då en ny ryggsäck utan yttre ram, en Crux AK70 stl.2. volymen uppges vara 70+7 L. Efter 3 fjällturer hitintills i år så kan jag konstatera att Cruxen är väldigt mycket bekvämare(bättre bärsystem) än min gamla Haglöfs Grönland var. Samt att Cruxen inte har några utstickande detaljer( ram och nitar) som kan fastna i allt möjligt. Bara att slänga ut eller in i tältet utan behöva vara rädd att skada tältduken.
Allt var inte bättre förr!

Även Haglöfs ramryggsäckar genomgick en hel del utveckling innan de slutade tillverkas, så en jämförelse mellan en mycket tidig modell av en ramryggsäck med en modern softpack har i vissa avseenden brister.

Även Haglöfs ramryggsäckar genomgick en hel del utveckling innan de slutade tillverkas, så en jämförelse mellan en mycket tidig modell av en ramryggsäck med en modern softpack har i vissa avseenden brister.
Visst, du har rätt rent allmänt! Men jag uppgav att min jämförelse gällde en tidig Haglöfs Grönland, inköpt 1974.

Som sagt - loppis, loppis, loppis, Erikshjälpen, Myrorna, Röda korset. De brukar gömma friluftsgrejerna längst inne i ett hörn, men hittills tror jag inte att jag har varit in i en enda som INTE haft någon ramryggsäck. Men det var först igår när jag hittade ett gäng för 20 kr styck som jag slog till och hivade upp plånboken!

Dâ har du ju en marknad här för de som du inte behöver själv :)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg