NUI; sa:Jag gillar ramsäckar, skall jag bära tungt så är det min gamla Fjällräven från 1977 som gäller. Av någon anledning verkar ryggsäcken vara den utrustningsdetalj som trots all den tekniska utvecklingen av ultralätta tyger och kolfiberdetaljer, bara blir tyngre och tyngre. (klipp) Vi bara anpassar tillgängliga fakta för att passa vårt tyckande. Eller?
Jörgen
Jag har själv använt Trader från 70-talet (vikt 2,8 kg/90L om jag inte minns fel) och den är inte alls jämförbar med t ex reconpacken i bärkomfort (100L/3,6 kg eller 125L/4,1 kg)...
Det känns helt enkelt lättare att bära med Reconpacken, trots att den i sig är 800 gr tyngre, min erfa. Att det känns lättare beror på bättre höftbälte, bättre axelremmar med bröstrem, toppstramare och detaljer som kompressionsremmar som gör lasten tajtare och för den närmare kroppen. Vikt är inte den "viktigaste" faktorn när det gäller ryggsäckar för längre turer, ergonomin är snäppet viktigare (men naturligtvis bra om det går att förena), fortfarande min erfa. Några hekto väl använd stoppning och några hekto väl använda toppstramare etc förbättrar helt enkelt mer än de försämrar...
Allt under förutsättning att man har bärbehov som motsvarar säckens kapacitet förstås, ska man ut och knalla i 4 dagar eller göra stugtur kan man ta i princip vad som helst på ryggen utan problem...då behöver man inte bry sig om bärsystemet är behagligt efter en dag med 28 kg ...
Jaha, nu blev det en såndär utläggning igen dårå .
Fast egentligen tycker jag ungefär som du, även om jag inte gillar Trader så mycket .
//J