Ramryggsäck

serenade; sa:
Jag tänkte vandra c:a en vecka...har också tänkt på det med litrar..65 har ju vart perfekt förut..men jag tvivlar att få plats med stormkök, tält, sovsäck och liggunderlag. Men ioförsig 100 liter e kanske att ta i..80 räcker nog gott och väl.Jag tar alltid med mig bara det nödvändigaste.

I så fall får du lätt ner allt inklusive liggunderlag i 80 Vulcanliter även om du inte är lättpackare.
Spänner du liggunderlaget på utsidan blir det ännu enklare

avslutad210712

Gäst
Boludo; sa:
Min är en Bergans Powerframe 3800. Den var svettdrivande, tills jag upptäckte att en av ryggkuddarna gick att ta bort. Nu är den perfekt!
(Lite lustigt är det att det står "Bergans of Norway", och så är säcken sydd i Vietnam...)

Du skulle ha sett min förvåning när jag köpte Lundhags-säcken, öppnade den och hittade en lapp där det stod "Made in Vietnam".

Jag var 110% säker på att jag köpt någon billig piratkopia. Aldrig i livet kunde jag väl tro att ett så ursvenskt företag kunde sy sina grejor utomlands. Tala om att min världskarta fick ritas om efter den insikten. Fattas bara att de skulle börja tillverka sina kängor utomlands också........

avslutad210712

Gäst
Att köpa en liten säck och komplettera med lösa sidfickor är såklart en lösning om man tillfälligt vill öka volymen som normalt räcker till. Fast då skall man inte tillhöra LK- och definitivt inte UL-vandrarna eftersom lösa sidofickor oftast väger 400-500 gram per par och då är det garanterat lättare att köpa en lite större säck (om det är samma modell vill säga) eftersom den extra tygmängden oftast inte väger mer än 100 g extra.

Och innan NUI kommenterar *L* så vet jag att man kan sy egna fickor som är lättare men alla kan inte det.

avslutad210712; sa:
Aldrig i livet kunde jag väl tro att ett så ursvenskt företag kunde sy sina grejor utomlands.
Fattas bara att de skulle börja tillverka sina kängor utomlands också........

Men allvarligt, trodde ni att det fanns storskalig ryggsäckssömnad i Norden på 2000-talet?
Vi har väl inte haft någon sömnadsindustri på 30 år?

avslutad210712

Gäst
Nordesjö; sa:
avslutad210712; sa:
Aldrig i livet kunde jag väl tro att ett så ursvenskt företag kunde sy sina grejor utomlands.
Fattas bara att de skulle börja tillverka sina kängor utomlands också........

Men allvarligt, trodde ni att det fanns storskalig ryggsäckssömnad i Norden på 2000-talet?
Vi har väl inte haft någon sömnadsindustri på 30 år?

Har nog legat i ide länge :)

Nja trodde att det var skillnad på att sy kläder mot att sy ryggsäckar eftersom jag anser det senare vara tung-tung sömnad medans det första klaras av hos vilket källarföretag som helst :)

Hej Robert

Jag har en Haglöfs Skarja, 65 l, som visserligen har några år på nacken. Men använd kanske 6-7 gånger och med Haglöfs kvalitet är den inte mycket sliten!

Intresserad?

Mats Mogren

Re: ok

serenade; sa:
finns atlas också i 80 liter?

Om du är fortfarande är intresserad av ram finns helt suveräna modeller från Norröna. Min egen favorit är den "klassiska" Recon pack. Nuvarande version har funnits i ca 10 år nu. Volym 100 L utan sidfickor, 125 med. Robust men utan att bli toktung, säcken väger 4,1 kg komplett och 3,6 utan sidfickor. Klart godkänt för en såpass stor ramsäck som dessutom är bekväm att bära med (äldre tiders ramsäckar var lättare men ack så obekväma i jämförelse...).

Tvådelad, stor öppning, lätt att packa och enkel att hitta i även utan sidfickor. Lätt att fästa t ex tält på ovansidan eller längst ner på ramens hylla. För vinterturen finns pulkfästen...

Älskar min :-* :).

//J

I somras gick jag en ensamtur i Sarek med farsans Jack Wolfskin-rygga på runt 70 liter inkl sidofickor. Det var extremt trångt. Så inför årets tur har jag införskaffat en Bergans Viking på 130 liter. Många tycker att 130 liter är tokmycket, men att bära 25 kg i en större ryggsäck är skönare än att bära det i en mindre.

Jag har provat att bära 50 kg i min Bergans-rygg och det var inga större problem, när den väl var på plats. Har läst att maxgränsen är 85 kg. Ska ta och prova gå en längre tur med 50 kg på ryggen och se om det är möjligt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JimmyPH Packa ramryggsäck Fjällvandring 12
petmay Information om "Haglöfs Turist" ramryggsäck? Fjällvandring 4
mindful ramryggsäck/mes Fjällvandring 28

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg