viktorjonsson; sa:Ska ta och prova gå en längre tur med 50 kg på ryggen och se om det är möjligt.
Man frågar sig... Varför??
//Anders
viktorjonsson; sa:Ska ta och prova gå en längre tur med 50 kg på ryggen och se om det är möjligt.
viktorjonsson; sa:I somras gick jag en ensamtur i Sarek med farsans Jack Wolfskin-rygga på runt 70 liter inkl sidofickor. Det var extremt trångt. Så inför årets tur har jag införskaffat en Bergans Viking på 130 liter. Många tycker att 130 liter är tokmycket, men att bära 25 kg i en större ryggsäck är skönare än att bära det i en mindre.
Jag har provat att bära 50 kg i min Bergans-rygg och det var inga större problem, när den väl var på plats. Har läst att maxgränsen är 85 kg. Ska ta och prova gå en längre tur med 50 kg på ryggen och se om det är möjligt.
johankse; sa:Murtegel är en beprövat dålig barlastmetod.....
viktorjonsson; sa:I somras gick jag en ensamtur i Sarek med farsans Jack Wolfskin-rygga på runt 70 liter inkl sidofickor. Det var extremt trångt. Så inför årets tur har jag införskaffat en Bergans Viking på 130 liter. Många tycker att 130 liter är tokmycket, men att bära 25 kg i en större ryggsäck är skönare än att bära det i en mindre.
Jag har provat att bära 50 kg i min Bergans-rygg och det var inga större problem, när den väl var på plats. Har läst att maxgränsen är 85 kg. Ska ta och prova gå en längre tur med 50 kg på ryggen och se om det är möjligt.
Brune; sa:johankse; sa:Murtegel är en beprövat dålig barlastmetod.....
Satsa på kvicksilver. En liter väger dryga 13,5 kg. Så det behövs inte ens en full 5 liters saftdunk för att komma upp i 50 kg.
Per Brune (sömnlös)
graylingman; sa:viktorjonsson; sa:Ska ta och prova gå en längre tur med 50 kg på ryggen och se om det är möjligt.
Man frågar sig... Varför??
//Anders
joru; sa:Min slutsats är att det är en större utmaning att få ner vikten än att få upp den...
avslutad210712; sa:Och även om jag tillhör den "ultratunga packningens bevarande" så ser jag liksom ingen vits med att bära tungt bara för att det är möjligt.
Nordesjö; sa:joru; sa:Min slutsats är att det är en större utmaning att få ner vikten än att få upp den...
Dessutom blir resultatet dubbelt så trevligt.
En supertung rygga är bara trevlig när man skryter om den. En superlätt är trevlig både när man skryter om den och när man använder den.
(Enkel matematik)
Om man dessutom är en person som pallar att gå med 50 kilo så är ju en 15-kilosrygga som om man gick utan rygga och dessutom vägde 15 kilo mindre än vanligt!
(Lite klurigare matematik: 50-15=35, och eftersom en vanlig rygga väger 20 kg så blir resultatet MINUS 15 kg!)
joru; sa:Jo, eller som när man köper en syntetsovsäck för 3000 kr istället för en dunsäck för 7 500 kr: man blir inte 3000 kr fattigare utan 4 500 kr rikare. Alltså har man tjänat 1 500 kr netto !!! .
//J
öringen; sa:joru; sa:Jo, eller som när man köper en syntetsovsäck för 3000 kr istället för en dunsäck för 7 500 kr: man blir inte 3000 kr fattigare utan 4 500 kr rikare. Alltså har man tjänat 1 500 kr netto !!! .
//J
Hur fasen blir det om man köpt en rejäl vintersäck i dun för 3 000 då?
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Packa ramryggsäck | Fjällvandring | 12 | ||
Information om "Haglöfs Turist" ramryggsäck? | Fjällvandring | 4 | ||
ramryggsäck/mes | Fjällvandring | 28 |