Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök

Jag har inga råd att ge utöver de du redan fått för utrustningen. Tänkte bara slå ett slag för Tyresta (som du redan nämnt).

Tyresta är en fantastisk plats att vandra i om du går utanför de markerade lederna. Hela området vimlar av stigar kors och tvärs och du kan gå i mil utan att stöta på en annan människa.

Jag kan rekommendera Tyrestas egen app (finns till Android) samt den topografiska kartan på lantmäteriverket: https://kso.etjanster.lantmateriet.se/ där många stigar är inritade. Bland annat vid Storskogen och Gammelmyra finns många smultronställen.

Vem vet, vi kanske stöter på varandra i Tyrestaskogarna framöver. :)

/lasse

Hej,
Spontant tänkte jag skriva att du skulle över en kopp kaffe, och med möjlighet att kika på någon annans friluftsutrustning skulle kunna hjälpa dig. Det är lite av en ”djungel" med olika läror, och olika filosofi kring utrustning, helt beroende på syftet med sin vandring.
När jag läser det du skriver så tänker jag mig funktionell utrusning, rimlig budget, syftet är låglänt och skön vandring. Fördelen är att prislappen inte behöver bli så våldsam. Troligen fungerar typ ”Everest modellprogram” från Stadium väldigt bra. Blir du inspirerad och trollbunden av vandring så finns nästan ingen begränsning i utbud av utrustning och kläder! Man kan också tänka sig att du skulle följa med på en ledarledd vandring med Friluftsfrämjandet. Det ger en välstrukturerad introduktion i friluftsliv.

Jag skapar nästan alltid packlistor inför olika typer av resor, -kan vara klätterinspirerade, vandring med barn, eller för specifika miljöer (vinter/skärgård/ höglänt/låglänt/ensam, eller med partner).
Vill du så kan jag skicka över ett exempel på hur jag packar, och vad jag identifierat som viktiga saker. Listans skall revideras av dig, och kritiskt granskas, om dina behov är de samma som mina.

Det finns säkerligen bra böcker att finna på biblioteket, eller via rekommendationer ifrån Friluftsfrämjandet. Jag tycker att du gör det fantastiskt bra! Du skall inte förglömma att det inte är vanligt att man går så långt som 20km rakt av. Helst inte i kängor. Riktmärket om ca 5km/timme håller du med marginal..

Det mesta är väl redan sagt - men passar på vill verkligen trycka på att det är smidigast att skaffa annan utrustning först, och sedan skaffa ryggsäck som är lagom stor till det du vill ha med dig.

Om du inte kan vänta är antagligen 60-70 liter inte fel.

Annars, snacka med dina vänner och kolla på deras utrustning. Det finns som sagt ganska olika skolor som förespråkar olika typer av prylar.

Det är svårt, men försök att hålla igen lite på inköpen i början. Kort sagt brukar man ändra sig ganska ofta i början och det är lätt att man köper samma pryl i olika versioner. Då är det ganska trevligt om man kan undvika ett eller två felköp genom att låna tex tält innan man köper själv. Annars sitter man på massa knappt använda prylar med tveksamt andrahandsvärde.

Hejsan och välkommen
Morakniv från feltema,
Karta,kompass och en gps(med kartfunktion,skönt/tryggt som novis att veta vart man är..och vart man varit syns ju sedan på datorn om man vill)
Rygga typ 70 liter..provas i butik och skall vara skön på din rygg. Själv föredrar jag att bära all vikt på höftbältet.
Gasolkök med förvärmningsrör funkar hyfsat även på vintern. Trangia med gasol är stadigt,effektivt och enkelt, dock lite tungt, men man kan ju alltid lämna nån kastrull hemma....annars finns ju alltid titaniumkastruller.. Men naturligtvis gasol..
Försök att köpa och packa lätt redan från början.
Ett bra sätt att lära sig hur man gör eld är att använda tändstål, även mkt bra till att tända ditt gasolkök
Go tur
Mvh

Senast ändrad:
Som tidigare har nämnts så finns det många olika filosofier när det kommer till vandring och inte minst var och hur länge du ska vara ute spelar stor roll. Ett tips är att googla med sökord som ultralight, cheap, gear list, budget o.s.v. Exempelvis: http://www.pmags.com/300-gear-challenge

Jag ska inte sticka under stolen med att jag personligen tycker att en lätt ryggsäck med så få småprylar som möjligt både underlättar och gör utelivet mer njutbart. Här är massor av exempel vad användare här på utsidan tar med sig i ryggsäcken: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=80824

Jag tycker man kan få väldigt många uppslag och idéer av att titta på andra människors utrustningslistor. Med lite uppfinningsrikedom och letande kan man både komma långt och billigt undan. Att inte bry sig om varumärken och modetrender tycker jag är en väldigt hälsosam inställning :)

Jag är tyvärr saktfärdig att tacka er alla, men stort tack för hjälpen, jag har fått en massa bra råd, jag klipper och klistrar i min att-göra/kolla-upp lista.
speciellt vad som är värt att prioritera och vad som kan komma i andra hand.
Jag vet sedan tidigare att jag är en person som på resväsks-semester tar med FÖR mycket, men jag blir bättre!

Skall göra upp en prio lista och sedan börja på tidig vår att ta dagsturer, sedan en övernattning och ta det därifrån.

Så ser planen ut får se vad det blir :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Råd om att sälja stort militärtält Utrustning allmänt 8
Ayrin Råd - Fällkniv som tål "det mesta" Utrustning allmänt 27
Swift Ryggsäcken - behöver goda råd Utrustning allmänt 18
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
Småtärna Råd inför kikar-köp för fjällbruk Utrustning allmänt 17
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
fredrichusen Råd om tvätt och impregnering Utrustning allmänt 0
Erik_Svensson Råd om storlek på turskidspjäxa Utrustning allmänt 5
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Polarnatt Hur har alla råd? Utrustning allmänt 108
mariadahlstrom Råd inför köp av vandringskänga Utrustning allmänt 7
greenjuice Tips & Råd om skosnöre till kängor? Utrustning allmänt 9
jonatanforsberg.net snöskor och snövandring - tips och råd Utrustning allmänt 6
GenomsnittligSarekLängtare Bra ryggsäck för små sarekturer? Utrustning allmänt 11
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg