Råd&Röns tälttest

Re: Viktjämförelser

Schneeberger; sa:
Jag misstänker också att ditt Kerontält rymmer mer än en person - kanske tom. tre stycken glada fjällvandrare. Då borde vikten per person minska till cirka 1,3 kg om man fördelar bördorna.

Gissa vad ett tremans-tarptent i NUI-design väger per skalle... ;)

NUI vill i grund och botten bara väl med sina inlägg, framför allt vill han att vi ska bryta oss loss ur invanda mönster och köpreflexer vad gáller olika prylars vikt, funktion och eventuella totala onödighet. All heder för detta beundransvärt ihärdiga korstâg.

Dock kan vi ibland konstatera att han i sin iver hänger sig ât vissa överdrifter ang. hur hemskt "det andra" är. "Monsterkängor", "betongpjäxor" osv (hmpf!) ;-) Mitt ganska normala, men helt funktionsdugliga 2/3-mans-tält väger som sagt 2,5 kilo, och inte 4. Skillnaden mellan det och en tarp bör ligga pâ 2 kg. Sedan är det sâklart upp till var och en att válja vad som föredras, och var den perfekta balansen mellan bär- resp. läger-komfort ligger.

Inget ont om NUI!

Det är bara bra med lite olika tänk här på utsidan.

Det är dock inget hinder att man gör rättvisa jämförelser. Att jämföra ett trepersoners tält med ett enpersons dito är inte riktigt juste.

Uffe

Malindo; sa:
Mezzner; sa:
OT:

Vill bara inflika (---)
Två Hillebergstält för fjällvandringen (---)
M a o är det en mycket säker lösning.

Men min käre Mezzner,

jag tror att vi är lite okoncentrerade idag?

Utgângsläget var ju inte ett eller tvâ Hillebergstält, utan att om fördelarna resp. nackdelarna med att gâ ut med ett tält man vet icke klarar busváder. Fördelen med detta system är ju att man i förväg vet att tältet kommer att fallera, medan det med dyrare varianter blir mer som ett lotteri. Nackdelen är dock även att táltet obönhörligen verkligen kommer att fallera.

En annan fördel är att man med ett otjänligt men billigt tält kan ha Plan B klar när det smáller.

Alltsà, redan nu har den vakne förstâtt att tált 1 INTE är ett HB, utan ett billigt och skruttigt.

Nâvál, frâgan jag ställde mig är hur man bästa ska nyttja fördelen med att redan ha en Plan B klar, dvs, vilken är Plan B?

Mezzner är nu halvt om halvt inne pà rätt spàr, eftersom hans Tält 2 = Hilleberg kan vara just denna smarta Plan B, dvs nár det pà förhand dömda táltet gâr ât fanders tar man upp ett báttre tält som är mer lámpat.

En annan lösning är den som nermander námner, nämligen den att helt enkelt strunta i att tälta när vädret ej lámpar sig för denna aktivitet, eller när man tror sig att man kommer att ha sönder táltet ändâ.

ja. för tusan, nu är det fredag E.M. !

[Ändrat av Malindo 2006-05-05 kl 14:58]

Nu var det förstås så att tält 1 var ett sånt där onormalt tält som Råd&Rön INTE hade råka köpa till sin test, och som man kanske kan reklamera vid hemkomsten (OM man nu hade kommit ut på nån tur). Tält 2 var ett mer normalt tält som inte har fått fel väv, och inte blåser sönder. I själva verket vet man förstås inte vilket tält som är vilket, men man ska ju som B Hilleberg fått oss att förstå ha VÄLDIGT otur för att få fatt på två dåliga HB-tält. Det har han säkert rätt i.
Mitt Keron har ju hittills hållit lika bra som mitt Jysktält.

Jag bugar mig med klädsamt rodnande kinder inför allt beröm för mina blygsamma försök att försöka få även resten av världen att se LJUSET :)

Men Schneeberger har alldeles rätt. Det var ingen riktigt rättvisande jämförelse jag gjorde. Jag hårddrog givetvis det hela. Fast om jag hade gjort en ensamtur över Antarktis hade jag faktiskt använt ett Keron (som Skinnarmo gjorde), men inte ett 3-mans (vilket är det jag har) utan ett 2-mans, som naturligtvis är något lättare.

För ensamturer på kalfjället har jag tills för bara några år sedan använt mitt gamla lappade Fjällräven G66 från 1970, som väger 1,7 kg.

Men om man tittar på de tre stora; skydd, sov- och ryggsäck, har jag sedan mitt gamla liv snålat in drygt 1 kg på skyddet/tältet, ca 2,5 kg på sovsäcken (min gamla TNF Tangerine Dream vägde 3,2 kg(!)) och drygt 3 kg på ryggsäcken (från en Bora 95 till en hemsydd).

Detta gör en viss skillnad.

Resten är gnet på mindre prylar och att jag lämnar fotpåsar, Leatherman (180 g) mm, hemma.

Men när det gäller tält/skydd är verkar ju normalsituationen vara ungefär den att det lättaste som står till buds för ensamvandraren är Akto på 1,5 kg. Tar man 2-manstält så hamnar väl vikten ofta mellan 2,5 och 3 kg för även de lättaste varianterna. Men jag tror inte att det är så få som delar 3-4 kgs tält på två personer. Och då blir inte skyddet särskilt lätt.

Jörgen

NUI; sa:
Men om man tittar på de tre stora; skydd, sov- och ryggsäck, har jag sedan mitt gamla liv snålat in drygt 1 kg på skyddet/tältet, ca 2,5 kg på sovsäcken (min gamla TNF Tangerine Dream vägde 3,2 kg(!)) och drygt 3 kg på ryggsäcken (från en Bora 95 till en hemsydd).

Vad är det för sovsäck som du ersatt din tangerine dream med ?
tangerine dream gick väl till -25 ?
vad har den nya för temperatur gränser ?

Jag får inte riktigt matematiken att gå ihop.

Min sovsäck som går till -40 väger 2,1 kg.
så här har vi ju då tillsist hittat nya saker som blivit lättare och/eller bättre än de gamla.

/Torbjörn

Det har varit riktigt kul och läsa hela den här tråden och se att fjällräven nämns ungefär 2 gånger, varav en gång som "skiten som väger 50% mer??

Under en veckas tid använde vi ett namatj 3gt och ett Akka r/s 3 . Det regnade så att vägen mellan Kiruna och Abisko rasade, Båda tälten höll måttet med råge. Efter att verkligen ha testat dessa tält under samma förhållanden i en vecka kan jag inte motivera pris skillnaden.

Ska bli kul och se vilket av tälten som först ger vika i vattentäthet och hållbarhet överlag,

All kredd till Fjällräven som hämtat sig hårt på tältsidan och tagit upp kampen som Sveriges bästa tälttillverkare.

avslutad210712

Gäst
Lite små funderingar med lösryckta citat (fast ändå inte för jag orkar inte klippa och klistra från den här maratontråden)

"Man tältar inte när det blåser så mycket att tältet riskerar att gå sönder"

Kan vara bra väder när man slår upp tältet som senare försämras.

"Det värsta som kan hända är att man får ta på sig regnkläderna och vandra iväg till en stuga/vindskydd".

Inte alls för mig i alla fall. Det värsta som kan hända för mig om tältet blåser sönder är att jag får avbryta min fjällvistelse och resa hem. Alternativt bo i stugor men jag har valt tält för friheten att gå och sova var jag vill.

"Man tältar enbart 1% av tiden på platser där man kan räkna med att det blåser så hårt att tältet riskerar att gå sönder"

För två somrar sedan slog jag upp tältet i mynningen till Lapporten i bra väder som kvällen efter övergick i rena skitvädret och inte fasiken hade jag räknat med att det var någon speciellt utsatt plats.

Om man nu väljer tält utifrån tanken att man skall vara säker på att det inte håller så undrar jag hur man väljer ryggsäck eller kök eller bluttanbää *L*.

Självklart kan ett måndagsexemplar från Hilleberg/TNF/Helsport/Bergans blåsa sönder precis som ett tisdagsexemplar för tältning handlar inte enbart om tältet utan även om uppsättningen och kanske också nertagningen i hård vind. Förhoppningsvis har jag köpt lite mer marginal med ett overkill-tält men det vet man aldrig. Var och en gör som de vill och personligen har jag valt bort tält/ryggsäckar/sovsäckar från Jysk/Rusta/ÖB och liknande ställen men om man vill använda det är det upp till var och en. Däremot väljer jag ofta kläder från tex ITAB därför att jag näppeligen tror att de kommer att blåsa sönder i större omfattning än kläder från de kända märkena. Personligen anser jag att det är mycket, mycket mer overkill i folks kläder på fjällen än i utrustningen i övrigt. Fast det är klart att tältet används (läs syns) inte lika ofta på Stureplan.

hobbes; sa:
NUI; sa:

Vad är det för sovsäck som du ersatt din tangerine dream med ?
tangerine dream gick väl till -25 ?
vad har den nya för temperatur gränser ?

Jag får inte riktigt matematiken att gå ihop.

Min sovsäck som går till -40 väger 2,1 kg.
så här har vi ju då tillsist hittat nya saker som blivit lättare och/eller bättre än de gamla.

/Torbjörn

Tangerine Dream var den säck jag använde för 3-säsongsbruk. När jag köpte den klarade den -25, knappast på slutet.

Jag menar inte att de ersättningar jag gjort skulle vara mellan jämförbara storheter utan att det var de prylar jag använde. Jag hade aldrig vägt min Tangerine Dream t ex.

Jag redovisar de prylar jag använde, så den matematiken går ihop för mig. Jag hade förmodligen en sällsynt dåligt genomtänkt och föråldrad utrustning när jag började väga och ifrågasätta, vilket på detta sätt har givit mig större viktvinster än andra skulle få ut.

Men det intressanta tycker jag är inte var jag började med för vikt utan var jag är nu. Det är väl det som andra kan ha glädje av.

Och jag tror att det fortfarande finns många som aldrig vägt och aldrig ifrågasatt sina utrustningsdetaljer. Och som en gång har köpt en värstingsovsäck som de använder vid alla tillfällen därför att det är den enda sovsäck de har.

Jörgen

Det som skrivs nu handlar mycket om vad som händer och inte händer när tältet blåser sönder. Hur många har faktiskt varit med om att detta inträffar? Vad var det för tält, vilka var omständigheterna och vad hände?

Jörgen

NUI; sa:
Det som skrivs nu handlar mycket om vad som händer och inte händer när tältet blåser sönder. Hur många har faktiskt varit med om att detta inträffar? Vad var det för tält, vilka var omständigheterna och vad hände?

Jörgen

Snasahögarna, Ett kort skaprt skottljud, följt av ett ritch och en massa flapp-flapp. Bara att riva och söka skydd i prismastugan nån kilometer bort. Tältduken hade gått nästan horisontellt längst ner i absiden. Så vi kunde fortsätta turen men med mycket skyddade tältplatser.

Nått år senare. Tarfala. Samma tält (nu lagat), bågbrott. Denna gång bytte tillveraren ut tältet, som nu utgått ur sortimentet (det fanns inte länge där, ett av de högsta tunneltält jag sett), mot det nya Akka-tältet som de kommit med precis.

Christian, som inte var ägare till tältet, men sov i det ändå.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
zzeezz Tälttest på smartson Bo och sova 2
Ström Tälttest i Utemagasinet Bo och sova 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg