Råd&Röns tälttest

Re: Re: Re: Re: Bosse bosse groda

Malindo; sa:
nermander; sa:
Jag köper hellre en produkt som jag VET att den kan gå sönder om det blir hårda tag. För då kan jag vara förberedd på att den går sönder. Om jag skulle lita till 100% på produkten så skulle besvikelsen (och problemen) bli mycket större när den väl går sönder.

Hur ska man dà bete sig om det verkligen blir hàrda tag? Desmaterialisera sig och försvinna frân fjállet och in i 7e dimensionen, tills stormen bedarrat?

Nej, man har såklart en nödlösning. Det är en mycket säkrare lösning att ha en ordinarie och en reserv än att ha nåt som är "dubbelt så bra".

Om vi t.ex. tittar på en sån sak som hissar så finns det mig veterligen ingen enda hisstilverkare som INTE använder nån form av nöduppfångning av hissen ifall hissvajern går av (gäller alltså hissar som hänger i vajer, det finns ju andr typer av hissar också). Detta trots att det ju torde vara fullt möjligt att konstruera en hissvajer som "aldrig" kommer att gå av (på samma sätt som ett Hilleberg "aldrig" blåser sönder).

På samma sätt har man t.ex. på bilar dubbla bromskretsar, istället för att tillverka ett system som "aldrig" går sönder.

Anledningen är enkel: Om något är förstärkt (istället för dubblerat) så märker du aldrig när det har försvagats till hälften. Om något har en ordinarier och en reserv så märker du när ordinarie lägger av och kan åtgärda.

men vad ár dâ Plan B om det blàser upp till storm och man sitter med ett tält man vet inte tàl stormar?

Malindo; sa:
men vad ár dâ Plan B om det blàser upp till storm och man sitter med ett tält man vet inte tàl stormar?

Först och främst undviker man väl utsatta platser med ett sånt tält. Jag anpassar i alla fall min utrustning för 99% av tiden, inte för det som inträffar i 1% av fallen.

OM nu tältet blåser sönder så får man väl vara beredd att ge sig iväg. Om det däremot är såna förhållanden att man inte KAN vandra under storm, DÅ behöver man ett bättre tält. Men hur många vandrar under sådana förhållanden? För de allra flesta är tältet en ren bevämlighet.

Vi kan ju vända på frågan: Vad gör Hillebergägaren när tältet blåser sönder? Ringer efter ett reservtält? Eller räcker glädjen över att veta att man får tältet utbytt till så mycket värme att man inte längre behöver tältet när det blåst sönder?

OT:

Vill bara inflika att utöver att det alltid finns fallskydd i hissar så är det alltid två hisslinor, trots att en skulle räcka inklusive den minst sagt betryggande säkerhetsfaktor som ska tillämpas enligt normen.

Två Hillebergstält för fjällvandringen innebär emellertid för det flesta att tälten inte kommer att blåsa sönder för att man:

1. Inte har råd med turen i övrigt.
2. Inte orkar bära två Hillebergstält

M a o är det en mycket säker lösning.

Nåt som slår mig är ju den här fixerligen vid att tält blåser sönder... Det är nog det minsta problemet man har med tält.

Betydligt vanligare måste vara att man klantar sig på nåt sätt. Slita sönder en dragkedja för man får panik och vill fly från myggen och liknande incidenter tror jag är betydligt vanligare.

Mezzner; sa:
OT:

Vill bara inflika (---)
Två Hillebergstält för fjällvandringen (---)
M a o är det en mycket säker lösning.

Men min käre Mezzner,

jag tror att vi är lite okoncentrerade idag?

Utgângsläget var ju inte ett eller tvâ Hillebergstält, utan att om fördelarna resp. nackdelarna med att gâ ut med ett tält man vet icke klarar busváder. Fördelen med detta system är ju att man i förväg vet att tältet kommer att fallera, medan det med dyrare varianter blir mer som ett lotteri. Nackdelen är dock även att táltet obönhörligen verkligen kommer att fallera.

En annan fördel är att man med ett otjänligt men billigt tält kan ha Plan B klar när det smáller.

Alltsà, redan nu har den vakne förstâtt att tált 1 INTE är ett HB, utan ett billigt och skruttigt.

Nâvál, frâgan jag ställde mig är hur man bästa ska nyttja fördelen med att redan ha en Plan B klar, dvs, vilken är Plan B?

Mezzner är nu halvt om halvt inne pà rätt spàr, eftersom hans Tält 2 = Hilleberg kan vara just denna smarta Plan B, dvs nár det pà förhand dömda táltet gâr ât fanders tar man upp ett báttre tält som är mer lámpat.

En annan lösning är den som nermander námner, nämligen den att helt enkelt strunta i att tälta när vädret ej lámpar sig för denna aktivitet, eller när man tror sig att man kommer att ha sönder táltet ändâ.

ja. för tusan, nu är det fredag E.M. !

[Ändrat av Malindo 2006-05-05 kl 14:58]

Men herregud hur svårt kan det vara? Om tält 1 från Hilleberg fallerar tar man ju inte fram tält 2 från samma tillverkare utan det knasbilliga Jysktältet emedan man vet att även det kommer fallera, men det kommer ju under rådande omständigheter även tält 2 från Hilleberg göra. Dock gör man en besparing på ett antal tusen kronor.

Ja, eller så lägger man sig under närmsta buske och gråter en stilla skvätt, inväntar bättre väder varpå tält nummer 2, välj mellan Hilleberg eller Jysk, kan slås upp :). Dock oklart varför tältet ska slås upp eftersom vädret nu har blivit bättre, men hallå! man kan ju inte få allt här i världen!
[Ändrat av öringen 2006-05-05 kl 15:11]

Sommaren för två år sedan låg jag med mitt hemsydda tarptent i Syterskalet en natt när det blåste upp ordentligt och pissregnade. Jag tror inte att det blåste storm, men förmodligen kuling på 15-20 m/s.

Tältet och väven skakade så förbannat att jag inte kunde sova. Dessutom krympte innermåtten, eftersom den dåvarande tältstångs-/vandringsstavsinfästningen inte stannade på plats. Detta fixade jag senare.

Vid 3-tiden på natten tröttnade jag på att ligga där, tog några mackor, packade mina grejor och vandrade i den friska motvinden och motregnet mot vindskyddet därstädes. Jag kom dit efter några timmar, sov en snutt och kokade frukost. Vinden hade nu lagt sig.

Detta var ungefär det värsta som skulle kunna hända om tältet hade blåst sönder i denna situation. Man blir tvungen att ta på sig regnstället och gå någon annanstans. Man kan inte äta en macka inne i tältet innan man går.

Hade det varit på Grönland eller halvvägs till Nordpolen så hade naturligtvis konsekvenserna av en sönderblåsning blivit mycket allvarligare. Då hade jag förmodligen tagit mitt gamla Keron-tält istället.

Detta är mitt resonemang när det gäller lätt utrustning i ett nötskal. Mitt hemsydda "tält" väger 11% av vad mitt Kerontält väger.
Hur stor är risken att mitt hemgjorda tält skulle blåsa sönder? Mycket liten.
Vad är det värsta som kan hända om det gör det? En mindre behaglig promenad.

Är det värt denna, enligt mig obetydligt ökade, risk för att något obehagligt men inte farligt skall inträffa i utbyte mot att jag under varje steg jag tar under tre veckor bär 4 kg mindre?

Absolut. Tycker jag, men inte alla.

Jörgen

Re: Re: Re: Bosse bosse groda

nermander; sa:
Jag köper hellre en produkt som jag VET att den kan gå sönder om det blir hårda tag. För då kan jag vara förberedd på att den går sönder. Om jag skulle lita till 100% på produkten så skulle besvikelsen (och problemen) bli mycket större när den väl går sönder.

Ha ha ha ROFLMAO

Detta måste var årets mest korkade kommentar. Du får nog gå nägon kurs som lär dig hantera motgångar. Ett tips kan ju vara att aldrig lita 100 % på produkten.

//Hmm, jag kan dock hålla med om att tankesättet säkert kan vara bra ibland.
[Ändrat av crazy 2006-05-05 kl 16:55]

Living on the edge

Var för övrigt ute förra helgen med sonen pà hans första tältnatt; sk. wildcamping. Det gick riktigt bra: vi överlevde bâda tvâ. Tältet: varken billigt skrutt eller HB. Ett Vaude-tält á 2,5 kilo. Fârens bräkande gick igenom tältduken, samt var liggunderlaget i tunnaste laget, varför pappa sov ganska lite den natten; sonen dock hela natten i ett stráck.

Dagen efter riskerade vi livet pà andra vis, full rulle. Upp och ned för bergen.

Sedan dagens riktiga rysare: vi käkade lunch pâ Teflonbelagda alu-kastruller. Sonen lekte lite extra med ödet genoim att skrapa extra hârt med gaffeln, tills pappi strängt upplyste om sk. gränsdragning (viktigt i dagens uppfostran)

Men som sagt, den gick bra den här gângen med.

Trevlig helg!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
zzeezz Tälttest på smartson Bo och sova 2
Ström Tälttest i Utemagasinet Bo och sova 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg