Råd om Tälten 2013

Läs det första svaret.

Jag tycker iaf att det framstår som att Seam rekommenderar att ändå skaffa ett Hilleberg och att risken annars är att man vaknar av en flodvåg.

Om du inte med största välvilja kan förstå vad jag menar där så tror jag inte att vi kommer längre och du får ha en trevlig dag!

/cake

Vet inte om jag är rätt person att rekommendera tält då jag har alldeles för få tältnätter bakom mig MEN,.............när jag försökte inviga min familj i friluffsandet så skaffade jag ett McKinley Manitu 4p.
Drömde och tittade först runt på de dyrare märkena (HB, FR etc) men det sunda förnuftet sa åt mig att vänta med detta. Det viktiga var ju ändå att komma ut i naturen med ett hysat tält än att inte komma iväg alls.

Köpte alltså McKinley-tältet på vinst och förlust och har nästan enbart positivt att säga om det. Det har varit med om ett antal nätter i skog och på fjäll även under mer "extrema" förhållanden och min tanke har hela tiden varit att om detta tält är så pass bra hur är då "proffs-tälten"?
Nu när jag tittat runt efter ett nytt tält så verkar den största skillnaden ligga i vikt och volym...

McKinley Manitu 4p har gott om plats för tre vuxna alt två vuxna och två barn. Absiden är rejält tilltagen med dubbla in-/utgångar varav den ena också är utrustad med myggnät. I absiden får packningen plats men med gott om utrymme kvar för att laga mat. Bra ventilation och en tålig och gedigen konstruktion. Skandinavisk design, dvs att innertältet "sitter ihop" med yttertältet.

Vad var det negativa då? Jo nu när jag för det mesta vandrar själv och har med mig barnen någon gång ibland så känns det för stort och framförallt tungt, nästan 5kg.
Därför har jag nu ett tält som bättre passar mitt nuvarande friluftsliv.

Tror absolut man kan bli nöjd med ett tält från mindre kända tillverkare men man bör nog lägga sig i mellanskiktet vad gäller priserna. Ett tält inköpt på macken är nog mer tänkt som en tillfällig lösning än som ett tält för lite mer tuffare användning.

Nu använder jag inte längre mitt McKinley-tält, men det finns kvar i min ägo och är fortfarande i mycket bra skick. Skulle det vara intressant med ett begagnat sådant så får du gärna höra av dig.

MVH / Mattias

Tyvärr får jag säga att ett tält i den storleken du söker för den pengen förmodligen inte är någon höjdare. Jag är hyggligt pryltokig och jag har noterat att när det gäller friluftsprylar får man vad man betalar för. Sen finns det ju alltid en övre och en undre gräns.

Jag köpte t ex ett Bergans Compact Light för några år sedan och det är jag riktigt nöjd med. Det ligger i den undre prisklassen för tält i liknande uförande. Alltså ganska billigt för ganska bra kvalité. Det kostade 2500-3000 kr. Sen finns det tält som för en "lekman" ser likadant ut men kostar 8000 pengar.

Som sagt. När man köper friluftsprylar får man se det som en investering. Det är bättre att det håller länge än att man ska slänga skiten om det går sönder och sedan köpa nytt. Och fördelen när man köper en pryl av ett känt märke är att du nästan alltid kan få hjälp direkt av tillverkaren istället för att gå via återförsäljaren. T ex gick en plastplugg sönder på min brors bergans ryggsäck. Han mailade dom och berättade problemet. Dom skickade 4 st nya utan extra kostnad. Det är bra service!

Trådstartaren

Hej, tack för alla svar, det var intressanta svar jag fick, har lite att fundera på nu, men jag skall kolla upp mckinley tälten som mattias nämnde.

tack :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
OBD Råd&Röns tälttest Bo och sova 250
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
vandrafjäll Vad skiljer tälten åt mer än drygt 1400:- Bo och sova 10
chala Tälten Primus H6 vs McKinley Samos 6 Bo och sova 5
Halvarsson MSR Tälten? Är de bra... Bo och sova 24

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg