Nu har
Nu har jag inte sett just din medföljande påse, men det
låter inte på din beskrivning som något jag skulle lita på med bara regnskydd på ryggsäcken som komplement. Sovsäck är det sista man vill riskera att få nerblött, särskilt dunsäck även om dunet i din är behandlat så det är mer fukttåligt.
Inget regnskydd sluter helt tätt kring ryggsäcken, och förr eller senare kommer vatten in, och gärna samlas längst ner, just där sovsäcken är nerpackad.
Ge detta någon lite mer redundant lösning; utöver det yttre regnskyddet antingen en inre ryggsäcksliner (sopsäck eller
nylofume , tack Kimkim! + vanlig stor köks-påsklämma), eller en pålitligt vattentät packpåse för sovsäck + ombyte/nattkläder. Jag kör både och
.
Man kan vara dumsnål även som "erfaren". Jag var i Tatra i maj/juni; en dag skulle jag göra en toppbestigning och tömde ryggsäcken på allt onödigt i "baslägret". Solen sken och prognosen såg stabil ut, så jag lämnade även sopsäcks-linern och tänkte att någon liten skur kan det yttre regnskyddet + den vattentäta packpåsen kring min dunjacka nog ta. Vädret slog om mot kvällen, jag satte genast på regnskyddet, men trots den korta tiden kom jag tillbaka med en till hälften nerblött dunjacka... det räckte med något litet fel på packpåsens söm och kapillärkraften gjorde resten av jobbet.
Ja, jag har hört det om sopsäck. Dock är min rygga även öppningsbar från fronten, vilket jag har uppskattat på tidigare vandringar. Så om har jag har en sopsäcksliner får jag nog ta allt uppifrån eller lägga sopsäcken sidledes, tveksamt om säckens öppning är tillräckligt stor. Ska testa lite.
Tror dock inte det är några stora vadningar från Abisko-Nikka om man följer leden på STF:s sida, det är väl 2 st och inget direkt knähögt vatten? Finns väl alltid risk att man trillar, har aldrig behövt vada förut. Kommer ha foppatofflor/badskor.
Jag hade dock svårt att få ner sovsäcken i en 12 L dry sack om jag ska lyckas stänga med rullstängningen ordentligt, men vet inte om jag komprimerar den tillräckligt.
I 20 L går den definitivt ned, och får även då plats med lite kläder, så det blir nog bra. Kan tänka mig att en 13 eller 15 L kan fungera också, men mer tveksamt om kläder får plats då.
Sovsäcken är dock ganska stor så har börjat få svårt att få plats i ryggan, den är större än min syntetiska säck komprimerad (som iofs är en kallare säck). Har en 65L rygga som även ska få plats med ett hyfsat stort 2p-tält från Urberg (2,9 kg). Ska vandra med en kamrat så han tar det mesta av maten och jag tar tältet. Jag har alltid packat från ryggans framsida eftersom den som sagt är öppningsbar där, men om jag trycker allt uppifrån kanske det går enklare.
Jag är ju ingen UL-vandrare men har varit ute några somrar nu så jag har fått ett hum om vad jag inte behöver ta med, så tror det är svårt att ta bort grejer. Har heller aldrig burit tältet utanpå säcken.
Upptäckte också att sovsäckens blixtlåskedjor inte är parallella med varandra, tror inte det är ett större problem speciellt nu på sommaren men ändå lite tråkigt med något man köper nytt. Någon som vet om detta går att fixa enkelt själv?
Ska gå förbi butiken och fråga, men ska iväg redan på fredag och ganska säker att de inte har denna säck i lager i butiken.
Jag har även börjat undra om säcken helt enkelt är för varm för denna vandring och mina behov i övrigt. Jag har hittills bara vandrat på sommaren, fjäll och lågland. Kanske blir ändring på det, men eftersom min nuvarande säck (Tarius +6 komfort, +1 gräns, 1370 g) inte är så mycket tyngre än Micron 15 (1.18 kg) samt att de är ungefär lika stora, och +1 säcken möjligen skulle räcka, så funderar jag på att avvakta med dunsäck tills jag vandrar oftare och vet vad jag verkligen behöver, och kanske köpa en lite dyrare då. Jag kommer ju gå förbi stugor under hela vandringen även om jag gärna vill sova i stält, så om det inte är fullbelagt (vilket det kanske brukar vara?) så borde det vara lugnt. Min jämförelse är att jag vandrade Jämtlandstriangeln en sommar med Tarius +1 säcken och det var visserligen lite kallt vissa nätter trots mössa, underställ och raggsockor, men inte så pass kallt att jag inte kunde sova.
Jag vill understryka två saker gör att natten kan bli god:
1. Ett vanligt cellplastunderlag mellan tältgolvet och ett uppblåsbart underlag
2. En mössa på huvudet
Marken kyler och natten kyler...därav dessa två saker.
Ett uppblåsbart liggunderlag ger god komfort...och även om jag råkat ut för att ett sådant läcker så föreslår jag att man har ett lätt sådant.
Dunsäck och dunjacka packar man i riktigt vattentäta påsar...det är viktigt. Kan man lufta säcken på morgon, innan man drar vidare är det bra att göra det, så lite fukt kan försvinna. Säcken drar åt sig lite fukt från kroppen under natten inbillar jag mig.
Ja, jag har ett uppblåsbart sedan tidigare, och när det är kallt har jag sovit i (syntet)underställ och mössa. När jag gick Jämtlandstriangeln en sommar så var det lite kallt på nätterna, dock inte så illa att jag inte kunde få några timmars sömn, och då hade jag en sovsäck med komfort +6 och gräns +1.
Jag har ett ganska billigt underlag från Urberg som vissa säger isolerar dåligt, trots R-värde 3.9, men köper nog inget nytt för denna vandring (även om det är lite för smalt egentligen). Har möjlighet att ta med ett gammalt tunt cellplastunderlag jag har liggandes hemma (4-5 mm), men har aldrig ens använt det utomhus så vet inte om det hjälper särskilt.
Du skrev förut att du sov i en säck med liknande temperaturgränser (dock i dun), så jag har börjat fundera på om det skulle funka för mig också. Jag kommer även ha med mig en dunjacka. Jag tänker att i värsta fall kan det bli lite kallt, men inte så pass att jag kommer behöva avbryta vandringen.
Jag har en Hagläfs L.I.M. +1 DOWN, som fungerar på sommaren och ned till ett par minusgrader. Är det riktigt kallt har jag en dunjacka och ullunderställ i sovsäcken. Väger under halvkilot.
Haglöfs ryggsäckar, kläder och skor för barn, dam & herr. Vi har även mycket annan utrustning för friluftsliv från välkända varumärken. Shoppa online idag.
www.outnorth.se