Råd om ny sovsäck i fjällen

Jag köpte en Micron 15 (2300 kr). Övervägde en Helium (3200 kr) men tror Micron 15 duger.
Verkar inte som den kom med en packpåse. Visst är det något sånt här man ska ha, eller bara en plastpåse? https://www.naturkompaniet.se/ospre...sack-12-tropic-teal-2008743/?sku=845136008359
Tänkte att jag annars har kompressionssäcken till min syntetsovsäck (Haglöfs), men osäker på om den är helt vattentät och hur mycket man bör komprimera dunsäcken.

Verkar inte som den kom med en packpåse. Visst är det något sånt här man ska ha, eller bara en plastpåse? https://www.naturkompaniet.se/ospre...sack-12-tropic-teal-2008743/?sku=845136008359
Tänkte att jag annars har kompressionssäcken till min syntetsovsäck (Haglöfs), men osäker på om den är helt vattentät och hur mycket man bör komprimera dunsäcken.
Kompressionssäckar väger onödigt mycket. Och är sällan vattentäta. Vanlig drybag som du länkar till är bättre. Gäller att de har hyfsad kvalitet så att de håller för att pressa ihop en sovsäck. Men den du länkar till borde hålla.

Men jag har lärt mig här på utsidan att det är bättre att ta en större drybag. Då kan du stoppa ner den öppen i ryggsäcken och därefter komprimera den och försluta den. Så kommer den forma sig perfekt efter det tillgängliga utrymmet. Tar mycket mindre plats.

En bonus med en extra stor drybag är att det blir enkelt att låta sovsäcken fylla ut den plats som ändå finns i ryggsäcken. Du kan alltså komprimera sovsäcken allt mindre ju mer mat du äter upp. Det blir också enklare att låta sovsäcken fluffa sig lite utan att packa upp den. Bara att packa upp drybagen och öppna upp så kan sovsäcken expandera. Smidigt om du ska förvara sovsäcken några dagar i bil eller i en trång stuga där det inte lämpar sig att packa upp den. Eller i tältet ifall du vill ha den i tryggt förvar men ändå låta den börja lofta sig. Denna stora drybag kan även bli en otroligt skön kudde för ryggen :)

Jag har sovkläder och uppblåsbart liggunderlag i samma drybag som sovsäcken.

Plastpåse är ju billigare och lättare, helt klart. Kan vara lite ömtåliga. Stekpåsar är ännu lättare och hållbarare.

Du kan också använda en liner, t.ex. en nylofume-liner på ca 50L som du kan klippa ner lite ifall den är för stor. Då blir det inte lika noga att sovsäcken är riktigt vattentätt packad i övrigt. I linern kan du även knöla ner annat som ska hålla sig torrt till kvällen.

Jag hade inte förlitat mig på endast en plastpåse kring sovsäcken men jag hade kunnat nöja mig med liner av sopsäck eller nylofume och en stekpåse kring sovsäcken. Om det blir hål på plastpåsar så är de ju lätta att laga om man har med tejp. Plastpåsar tål oftast bättre än drybags att läggas på en berghäll. Men de tål inte så bra att man sliter i dem, vilket lätt kan hända när man pressar packning upp och ner i en tight ryggsäck.

En annan old-school-budgetmetod är att använda en lätt och billig nylonpåse som inte behöver vara vattentät, och en stekpåse inuti. Nylonpåsen skyddar stekpåsen från att gå sönder och stekpåsen är vattentät.

Själv kommer jag i sommar köra på Ultra Sil Stuff sack, alltså en drybag utan rulltop. Har tätat sömmarna med silikon. Den är väl inte 100% vattentät men jag kommer även ha en nylofume-liner så känner mig absolut helt trygg.

Det är okej att komprimera säcken väldigt hårt då och då. Men låt den helst inte ligga helt komprimerad under för lång tid. Det är också bra att vara försiktig med komprimeringen när säcken är blöt. Dels så slits den snabbare men det är också så att den kommer ta extra lång tid att fluffa till sig igen så det kan bli lite kallt ifall du komprimerat en något fuktig säck och sedan packar upp den precis innan läggdags.

Jag använder Sea to Summit e-vent compression dry sack till dunsovsäckarna under vandring. Marmot Micron 15 verkar vara samma som gamla Sawtooth och då bör storlek L på packpåsen funka utmärkt.

Kompressionssäckar väger onödigt mycket. Och är sällan vattentäta. Vanlig drybag som du länkar till är bättre. Gäller att de har hyfsad kvalitet så att de håller för att pressa ihop en sovsäck. Men den du länkar till borde hålla.

Men jag har lärt mig här på utsidan att det är bättre att ta en större drybag. Då kan du stoppa ner den öppen i ryggsäcken och därefter komprimera den och försluta den. Så kommer den forma sig perfekt efter det tillgängliga utrymmet. Tar mycket mindre plats.

En bonus med en extra stor drybag är att det blir enkelt att låta sovsäcken fylla ut den plats som ändå finns i ryggsäcken. Du kan alltså komprimera sovsäcken allt mindre ju mer mat du äter upp. Det blir också enklare att låta sovsäcken fluffa sig lite utan att packa upp den. Bara att packa upp drybagen och öppna upp så kan sovsäcken expandera. Smidigt om du ska förvara sovsäcken några dagar i bil eller i en trång stuga där det inte lämpar sig att packa upp den. Eller i tältet ifall du vill ha den i tryggt förvar men ändå låta den börja lofta sig. Denna stora drybag kan även bli en otroligt skön kudde för ryggen :)
Stort tack för utförligt svar! Med stor, hur stor menar du då tror du? Jag tror 12L kommer passa min, men köper nog en 20 L och testar också om det är bra att ha en liten större som du säger. Eller menar du ännu större, 30 L? Min rygga är 65L så har hyfsat om plats tror jag.

Jag har sovkläder och uppblåsbart liggunderlag i samma drybag som sovsäcken.

Plastpåse är ju billigare och lättare, helt klart. Kan vara lite ömtåliga. Stekpåsar är ännu lättare och hållbarare.

Du kan också använda en liner, t.ex. en nylofume-liner på ca 50L som du kan klippa ner lite ifall den är för stor. Då blir det inte lika noga att sovsäcken är riktigt vattentätt packad i övrigt. I linern kan du även knöla ner annat som ska hålla sig torrt till kvällen.

Jag hade inte förlitat mig på endast en plastpåse kring sovsäcken men jag hade kunnat nöja mig med liner av sopsäck eller nylofume och en stekpåse kring sovsäcken. Om det blir hål på plastpåsar så är de ju lätta att laga om man har med tejp. Plastpåsar tål oftast bättre än drybags att läggas på en berghäll. Men de tål inte så bra att man sliter i dem, vilket lätt kan hända när man pressar packning upp och ner i en tight ryggsäck.

En annan old-school-budgetmetod är att använda en lätt och billig nylonpåse som inte behöver vara vattentät, och en stekpåse inuti. Nylonpåsen skyddar stekpåsen från att gå sönder och stekpåsen är vattentät.

Själv kommer jag i sommar köra på Ultra Sil Stuff sack, alltså en drybag utan rulltop. Har tätat sömmarna med silikon. Den är väl inte 100% vattentät men jag kommer även ha en nylofume-liner så känner mig absolut helt trygg.

Det är okej att komprimera säcken väldigt hårt då och då. Men låt den helst inte ligga helt komprimerad under för lång tid. Det är också bra att vara försiktig med komprimeringen när säcken är blöt. Dels så slits den snabbare men det är också så att den kommer ta extra lång tid att fluffa till sig igen så det kan bli lite kallt ifall du komprimerat en något fuktig säck och sedan packar upp den precis innan läggdags.
Jag har fetstilat en mening i ditt inlägg ovan, för det förstår jag inte. Vad har du för typ av torrsäck ooch vad för typ av platspåse där plastpåsen skulle vara ömtåligare än torrsäcken mot berghäll?
I min värld är torrsäck mycket hållbarare, oavsett om det är "Ortlieb tjock-galon" eller "stadiums mjuka oranga med ventil". Plastpåse för mig är i princip engångs och inget jag skulle förlita mig på i friluftsliv alls. Ska det vara säkert torrt, då väger det lite och då är en torrsäck i galon mitt val, t ex för ombyteskläderna på skridskor eller för sovsäcken när det är kallt och blött i omgivningen.

/Patrik

Jag har fetstilat en mening i ditt inlägg ovan, för det förstår jag inte. Vad har du för typ av torrsäck ooch vad för typ av platspåse där plastpåsen skulle vara ömtåligare än torrsäcken mot berghäll?
I min värld är torrsäck mycket hållbarare, oavsett om det är "Ortlieb tjock-galon" eller "stadiums mjuka oranga med ventil". Plastpåse för mig är i princip engångs och inget jag skulle förlita mig på i friluftsliv alls. Ska det vara säkert torrt, då väger det lite och då är en torrsäck i galon mitt val, t ex för ombyteskläderna på skridskor eller för sovsäcken när det är kallt och blött i omgivningen.

/Patrik

Det stämmer absolut att rejäla torrsäckar i galon håller bättre än plastpåsar även mot grova underlag! Jag brukar aldrig vandra med sådana utan väljer alltid lättare alternativ.

Men de lätta torrsäckarna som jag brukar använda (alltså de riktigt tunna från biltema, sea to summit, exped, silva och liknande) är väldigt känsliga mot grova underlag. Antar att det beror på att de är så tunna. Jag har löst det med att i princip aldrig lägga dem på berghällar längre utan lägger dem på ett liggunderlag eller ryggsäcken eller en tröja.

En plastpåse är ju tjockare i materialet så kanske är det därför den tål grova underlag bättre. I längden håller plastpåsen ändå inte så bra då det lätt blir revor i den. T.ex när man knölar ner en påse i en fullpackad ryggsäck så är det lätt att få en reva. Eller om man har den utanpå ryggsäcken och en gren kommer åt den. Den kan liksom töjas ut och då blir materialet tunnare och tunnare tills det går hål. Stekpåsarna är betydligt hållbarare dock.

Förstår absolut att man väljer galonsäck om man ska vara ute på vattnet. Men om man bara ska vandra känns det som overkill. Jag har alltid använt de tunna och det har hållit min sovsäck torr genom åren faktiskt. De är ju inte 100% torra efter lite användning. Om man fyller mina med vatten så läcker de några droppar här och var. Men de håller min sovsäck torr ändå.

Men detta är bara mina erfarenheter och jag skulle inte kalla det för absolut sanning.

Är du helt emot tanken på sopsäcks-liner också?

När vi ändå är igång, kan du tipsa om en torrsäck som är 100% tät även efter att man lagt den (lagom försiktigt) på grova underlag och lite allmän rejäl hantering. Som ändå inte är onödigt tung. Den lättaste som gör jobbet liksom. Vore ju bra att ha en i samlingen när det blir kanotturer och sånt. Är det en ortlieb?

Det stämmer absolut att rejäla torrsäckar i galon håller bättre än plastpåsar även mot grova underlag! Jag brukar aldrig vandra med sådana utan väljer alltid lättare alternativ.

Men de lätta torrsäckarna som jag brukar använda (alltså de riktigt tunna från biltema, sea to summit, exped, silva och liknande) är väldigt känsliga mot grova underlag. Antar att det beror på att de är så tunna. Jag har löst det med att i princip aldrig lägga dem på berghällar längre utan lägger dem på ett liggunderlag eller ryggsäcken eller en tröja.

En plastpåse är ju tjockare i materialet så kanske är det därför den tål grova underlag bättre. I längden håller plastpåsen ändå inte så bra då det lätt blir revor i den. T.ex när man knölar ner en påse i en fullpackad ryggsäck så är det lätt att få en reva. Eller om man har den utanpå ryggsäcken och en gren kommer åt den. Den kan liksom töjas ut och då blir materialet tunnare och tunnare tills det går hål. Stekpåsarna är betydligt hållbarare dock.

Förstår absolut att man väljer galonsäck om man ska vara ute på vattnet. Men om man bara ska vandra känns det som overkill. Jag har alltid använt de tunna och det har hållit min sovsäck torr genom åren faktiskt. De är ju inte 100% torra efter lite användning. Om man fyller mina med vatten så läcker de några droppar här och var. Men de håller min sovsäck torr ändå.

Men detta är bara mina erfarenheter och jag skulle inte kalla det för absolut sanning.

Är du helt emot tanken på sopsäcks-liner också?

När vi ändå är igång, kan du tipsa om en torrsäck som är 100% tät även efter att man lagt den (lagom försiktigt) på grova underlag och lite allmän rejäl hantering. Som ändå inte är onödigt tung. Den lättaste som gör jobbet liksom. Vore ju bra att ha en i samlingen när det blir kanotturer och sånt. Är det en ortlieb?

Tålig, helt tät och lätt är nog svårt att kobinera. Själv väljer jag bort lätt när det är kritiskt att hålla saker torrt. Jag har ortliebsäckar i grovt galon som använd i båt, kajak, inuti skridskoryggsäcken. Visst blir det några gram extra men värt det för mig. Tror även någon säck är av märket vaude (som jag även har som cykelväskor som cykelpendlat till jobbet i 16år året runt utan att ha nötts ut i galonet.
När kraven är lägre på absolut täthet har jag stadium orange med ventil, vet inte om de nysäljs längre men smidigt med vintil vid botten då man nekelt kan pressa ur extra luft.
Jag har också haft sopsäck inuti rygga (t ex under värnförmånen) men efter några dagar så har man rivit hål - även om man är försiktigt och då är det inte helt tätt längre.

Var och en väljer vad de gillar men jag jagar inte gram, jag prioriterar funktion och komfort högre.

/Patrik

Tålig, helt tät och lätt är nog svårt att kobinera. Själv väljer jag bort lätt när det är kritiskt att hålla saker torrt. Jag har ortliebsäckar i grovt galon som använd i båt, kajak, inuti skridskoryggsäcken. Visst blir det några gram extra men värt det för mig. Tror även någon säck är av märket vaude (som jag även har som cykelväskor som cykelpendlat till jobbet i 16år året runt utan att ha nötts ut i galonet.
När kraven är lägre på absolut täthet har jag stadium orange med ventil, vet inte om de nysäljs längre men smidigt med vintil vid botten då man nekelt kan pressa ur extra luft.
Jag har också haft sopsäck inuti rygga (t ex under värnförmånen) men efter några dagar så har man rivit hål - även om man är försiktigt och då är det inte helt tätt längre.

Var och en väljer vad de gillar men jag jagar inte gram, jag prioriterar funktion och komfort högre.

/Patrik
Du tänker nog klokt även om vi inte tänker riktigt samma. Jag kommer nog slarva mer och mer tills den dagen då min sovsäck blir fuktig i ryggsäcken, då kommer jag nog skaffa en torrsäck av galon :) Men än har det inte hänt!

Nu såg jag faktiskt att det kom med en packpåse för dunsovsäcken (Marmot Micron 15), så vet inte om det jag köpte var nödvändigt. Den medföljande verkar dugligt vattentålig men kanske inte helt genomtät under längre perioder (fyllde den med lite vatten och spolade utanpå, man känner lite väta genom den men det är begränsat). Det är inte en rullningsbar påse men den har en flärp man viker över öppningen och sedan drar igen med en sån där mekanism man drar igen huvor med (vet ej namnet). Brukar medföljande påsar vara tillräckligt vatten/fukttäta för en veckas fjällvandring? Om man förvarar det i packpåsen och har regnskydd på ryggsäcken när det regnar.

Nu har jag inte sett just din medföljande påse, men det låter inte på din beskrivning som något jag skulle lita på med bara regnskydd på ryggsäcken som komplement. Sovsäck är det sista man vill riskera att få nerblött, särskilt dunsäck även om dunet i din är behandlat så det är mer fukttåligt.

Inget regnskydd sluter helt tätt kring ryggsäcken, och förr eller senare kommer vatten in, och gärna samlas längst ner, just där sovsäcken är nerpackad.

Ge detta någon lite mer redundant lösning; utöver det yttre regnskyddet antingen en inre ryggsäcksliner (sopsäck eller nylofume , tack Kimkim! + vanlig stor köks-påsklämma), eller en pålitligt vattentät packpåse för sovsäck + ombyte/nattkläder. Jag kör både och ;).

Man kan vara dumsnål även som "erfaren". Jag var i Tatra i maj/juni; en dag skulle jag göra en toppbestigning och tömde ryggsäcken på allt onödigt i "baslägret". Solen sken och prognosen såg stabil ut, så jag lämnade även sopsäcks-linern och tänkte att någon liten skur kan det yttre regnskyddet + den vattentäta packpåsen kring min dunjacka nog ta. Vädret slog om mot kvällen, jag satte genast på regnskyddet, men trots den korta tiden kom jag tillbaka med en till hälften nerblött dunjacka... det räckte med något litet fel på packpåsens söm och kapillärkraften gjorde resten av jobbet.

Senast ändrad:
Jag vill understryka två saker gör att natten kan bli god:
1. Ett vanligt cellplastunderlag mellan tältgolvet och ett uppblåsbart underlag
2. En mössa på huvudet

Marken kyler och natten kyler...därav dessa två saker.

Ett uppblåsbart liggunderlag ger god komfort...och även om jag råkat ut för att ett sådant läcker så föreslår jag att man har ett lätt sådant.

Dunsäck och dunjacka packar man i riktigt vattentäta påsar...det är viktigt. Kan man lufta säcken på morgon, innan man drar vidare är det bra att göra det, så lite fukt kan försvinna. Säcken drar åt sig lite fukt från kroppen under natten inbillar jag mig.

Nu har
Nu har jag inte sett just din medföljande påse, men det låter inte på din beskrivning som något jag skulle lita på med bara regnskydd på ryggsäcken som komplement. Sovsäck är det sista man vill riskera att få nerblött, särskilt dunsäck även om dunet i din är behandlat så det är mer fukttåligt.

Inget regnskydd sluter helt tätt kring ryggsäcken, och förr eller senare kommer vatten in, och gärna samlas längst ner, just där sovsäcken är nerpackad.

Ge detta någon lite mer redundant lösning; utöver det yttre regnskyddet antingen en inre ryggsäcksliner (sopsäck eller nylofume , tack Kimkim! + vanlig stor köks-påsklämma), eller en pålitligt vattentät packpåse för sovsäck + ombyte/nattkläder. Jag kör både och ;).

Man kan vara dumsnål även som "erfaren". Jag var i Tatra i maj/juni; en dag skulle jag göra en toppbestigning och tömde ryggsäcken på allt onödigt i "baslägret". Solen sken och prognosen såg stabil ut, så jag lämnade även sopsäcks-linern och tänkte att någon liten skur kan det yttre regnskyddet + den vattentäta packpåsen kring min dunjacka nog ta. Vädret slog om mot kvällen, jag satte genast på regnskyddet, men trots den korta tiden kom jag tillbaka med en till hälften nerblött dunjacka... det räckte med något litet fel på packpåsens söm och kapillärkraften gjorde resten av jobbet.
Ja, jag har hört det om sopsäck. Dock är min rygga även öppningsbar från fronten, vilket jag har uppskattat på tidigare vandringar. Så om har jag har en sopsäcksliner får jag nog ta allt uppifrån eller lägga sopsäcken sidledes, tveksamt om säckens öppning är tillräckligt stor. Ska testa lite.
Tror dock inte det är några stora vadningar från Abisko-Nikka om man följer leden på STF:s sida, det är väl 2 st och inget direkt knähögt vatten? Finns väl alltid risk att man trillar, har aldrig behövt vada förut. Kommer ha foppatofflor/badskor.

Jag hade dock svårt att få ner sovsäcken i en 12 L dry sack om jag ska lyckas stänga med rullstängningen ordentligt, men vet inte om jag komprimerar den tillräckligt.
I 20 L går den definitivt ned, och får även då plats med lite kläder, så det blir nog bra. Kan tänka mig att en 13 eller 15 L kan fungera också, men mer tveksamt om kläder får plats då.

Sovsäcken är dock ganska stor så har börjat få svårt att få plats i ryggan, den är större än min syntetiska säck komprimerad (som iofs är en kallare säck). Har en 65L rygga som även ska få plats med ett hyfsat stort 2p-tält från Urberg (2,9 kg). Ska vandra med en kamrat så han tar det mesta av maten och jag tar tältet. Jag har alltid packat från ryggans framsida eftersom den som sagt är öppningsbar där, men om jag trycker allt uppifrån kanske det går enklare.
Jag är ju ingen UL-vandrare men har varit ute några somrar nu så jag har fått ett hum om vad jag inte behöver ta med, så tror det är svårt att ta bort grejer. Har heller aldrig burit tältet utanpå säcken.

Upptäckte också att sovsäckens blixtlåskedjor inte är parallella med varandra, tror inte det är ett större problem speciellt nu på sommaren men ändå lite tråkigt med något man köper nytt. Någon som vet om detta går att fixa enkelt själv?
Ska gå förbi butiken och fråga, men ska iväg redan på fredag och ganska säker att de inte har denna säck i lager i butiken.

1689667153293.png

Jag har även börjat undra om säcken helt enkelt är för varm för denna vandring och mina behov i övrigt. Jag har hittills bara vandrat på sommaren, fjäll och lågland. Kanske blir ändring på det, men eftersom min nuvarande säck (Tarius +6 komfort, +1 gräns, 1370 g) inte är så mycket tyngre än Micron 15 (1.18 kg) samt att de är ungefär lika stora, och +1 säcken möjligen skulle räcka, så funderar jag på att avvakta med dunsäck tills jag vandrar oftare och vet vad jag verkligen behöver, och kanske köpa en lite dyrare då. Jag kommer ju gå förbi stugor under hela vandringen även om jag gärna vill sova i stält, så om det inte är fullbelagt (vilket det kanske brukar vara?) så borde det vara lugnt. Min jämförelse är att jag vandrade Jämtlandstriangeln en sommar med Tarius +1 säcken och det var visserligen lite kallt vissa nätter trots mössa, underställ och raggsockor, men inte så pass kallt att jag inte kunde sova.

Jag vill understryka två saker gör att natten kan bli god:
1. Ett vanligt cellplastunderlag mellan tältgolvet och ett uppblåsbart underlag
2. En mössa på huvudet

Marken kyler och natten kyler...därav dessa två saker.

Ett uppblåsbart liggunderlag ger god komfort...och även om jag råkat ut för att ett sådant läcker så föreslår jag att man har ett lätt sådant.

Dunsäck och dunjacka packar man i riktigt vattentäta påsar...det är viktigt. Kan man lufta säcken på morgon, innan man drar vidare är det bra att göra det, så lite fukt kan försvinna. Säcken drar åt sig lite fukt från kroppen under natten inbillar jag mig.
Ja, jag har ett uppblåsbart sedan tidigare, och när det är kallt har jag sovit i (syntet)underställ och mössa. När jag gick Jämtlandstriangeln en sommar så var det lite kallt på nätterna, dock inte så illa att jag inte kunde få några timmars sömn, och då hade jag en sovsäck med komfort +6 och gräns +1.
Jag har ett ganska billigt underlag från Urberg som vissa säger isolerar dåligt, trots R-värde 3.9, men köper nog inget nytt för denna vandring (även om det är lite för smalt egentligen). Har möjlighet att ta med ett gammalt tunt cellplastunderlag jag har liggandes hemma (4-5 mm), men har aldrig ens använt det utomhus så vet inte om det hjälper särskilt.

Du skrev förut att du sov i en säck med liknande temperaturgränser (dock i dun), så jag har börjat fundera på om det skulle funka för mig också. Jag kommer även ha med mig en dunjacka. Jag tänker att i värsta fall kan det bli lite kallt, men inte så pass att jag kommer behöva avbryta vandringen.
Jag har en Hagläfs L.I.M. +1 DOWN, som fungerar på sommaren och ned till ett par minusgrader. Är det riktigt kallt har jag en dunjacka och ullunderställ i sovsäcken. Väger under halvkilot.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
OBD Råd&Röns tälttest Bo och sova 250
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg