Råd om cykelköp

Jag vill köpa mig en hoj för att motionscykla på. Jag vill inte ha någon räser-hoj utan något mer stabilt. Jag inbillar mig att det är en hybrid-hoj jag ska ha. Kanske vill jag cykla en sväng i skogen med?

Vad ska jag köpa för något?
Finns det någon bra secondhandmarknad?

Åh, glömde skriva..jag är inte rik..

Mycket tacksam för hjälp!
 
Äsch. Det är inte så noga var den hamnar, i värsta fall kanske Christer kan flytta den om man flaggar den så han får syn på den.

Varför inte racer? En racer kan vara det stabilaste verktyget för att cykla på väg. Vill du kunna få i lite grövre däck för att köra grusväg och någon lättare stig? Titta på cyclocross (CX)-segmentet! Det är en bra kompromiss. Med lvg-däck funkar den fint att motionsträna på väg och med crossdäck tål den att köras utanför vägen. På vintern får du plats med dubbat....

Köp och sälj för cyklar: här
 
Börja med kravbiten på en cykel, lätt, stark, fästen för skärmar och bagagebärare, många växlar, standrdstorlek på hjul. Många ramstorlekar.

Ta sen reda på dina mått och hur stor en passande cykel skall vara för dig. En riktig racercykelhandlare kan bistå dig med måttagning och dyra förslag.

Med dina mått börja botanisera i begagnademarknaden, att fråga runt på cykelklubbarna inärheten brukar oxså vara en framkomlig väg.
Att köpa till en uppsättning hjul för kanttrådsdäck är ingen herrgård.

Mest lätt, stålcykel får du i begagnade racersegmentet. Äldre racercyklar hade ofta ögon för skärmar och tillbehör. YMMV
 
Tack!

Vad svårt det verkar..
Jag är ju inte mycket för prylar och vill ha något som funkar och inte går sönder.
Är väldigt ohändig med så det där med att byta däck..

Jag har testat en cykel som jag gillade.
Kube Nature. 46 - stor.
Bikepro sålde den innan jag hann bestämma mig tyvärr.
Hade gärna hittat ett billigt alternativ till denna.

Räser - jag har cyklat på en sådan. Det var läskigt. Kändes som om jag satt på en liten tråd och inte hade någon kontroll. Nej, jag tror inte det passar mig.
 
Vikten på cykeln skall lyftas av cyklisten över varje backe. Givetvis skall cykeln passa, men vikten är största energiboven. En lätt racer väger ca 1/2 av en standardcykel. Givetvis måste man vänja sig vid pedaler och bromsar. Så gör man ju med de flesta fordon.
 
Tack!

Vad svårt det verkar..
Jag är ju inte mycket för prylar och vill ha något som funkar och inte går sönder.
Är väldigt ohändig med så det där med att byta däck..

Jag har testat en cykel som jag gillade.
Kube Nature. 46 - stor.
Bikepro sålde den innan jag hann bestämma mig tyvärr.
Hade gärna hittat ett billigt alternativ till denna.

Räser - jag har cyklat på en sådan. Det var läskigt. Kändes som om jag satt på en liten tråd och inte hade någon kontroll. Nej, jag tror inte det passar mig.

Men en sk hybrid är ju egentligen en racer med rakt styre och massa prylar och tillbehör som väger...
En racer går inte sönder mer än en hybrid. Byta däck/laga punka måste du ändå lära dig om du ska motionscykla, förr eller senare får man punka, oftast långt hemifrån.

Undra om det här kan hjälpa till att förklara: Jämförelse Racer vs. hybrid

Men visst, du kan köpa vad som helst och få bra motion. Jag själv tycker dock att det är betydligt roligare att cykla med en cykel avsedd för ändamålet, vad än ändamålet är:
Racer=landsväg
CX=Grus/lättare stigar/funkar på lvg
MTB=Stig och fjäll
Vardagscykel=i stan, i vanliga kläder...
 
Har själv upptäckt att cyklar behöver kärlek, allt går sönder eller börjar låta och ha sig om man är rädd för att bli skitig och skruva. Det jag också har märkt är att kärleken besvaras och att regelbundet cykla långa sträckor blir ett kärleksförhållande där man ger (servar/mekar) och tar (cykelglädje). Ska man träna, så behövs cykelglädje för att inte riskera att cykeln mest blir stående...

Själv ogillar jag bilar och annat typiskt "mek", så när jag började cykla för ett år sedan så kunde jag inte mycket/var inte så intresserad. Men, det finns bra böcker och inte minst youtube-videos för det mesta. Det är inte så svårt. Första gången det är ett nytt moment kan det ta lite tid, men sedan "kan" man det.

Jag kör en Nishiki-hybrid (Pro SLD), den rullar på bra. ~40km per vardag och turer på dubbla-trippla den sträckan på helger. Runt 8000kr. Funkar med skärmar och pakethållare och känns stabil för mig på 197cm och då ~120kg.

Hade jag inte haft behov av en allt-i-allo cykel, och med den erfarenhet jag har nu, så hade jag nog istället köpt en Racer eller Cross.


En annan del av cykling är att ha bra kläder, och de är ofta inte särskilt billiga. Om än en bra investering för att cyklandet inte bara ska vara en jobbig motionsform/bilsubsitut. Cykla gör jag för upplevelsen, motionen/träningen kommer på köpet.
 
Alltså, jag har inte för avsikt att bli cykelnörd. Jag vill bara cykla lite för motionens skull.
Och jag är ute efter en prisvärd motionscykel som inte är livsfarlig, som är stabil, finns i liten dam-modell och som inte går sönder bara man tittar på den.

Det måste ju finnas?
 
Alltså, jag har inte för avsikt att bli cykelnörd. Jag vill bara cykla lite för motionens skull.
Och jag är ute efter en prisvärd motionscykel som inte är livsfarlig, som är stabil, finns i liten dam-modell och som inte går sönder bara man tittar på den.

Det måste ju finnas?

Jag tror att det inte behöver vara så svårt. De flesta cyklar över biltema-nivå borde fungera. Det du kan göra är att gå till olika cykelhandlare/verkstäder och be att få provcykla tills du hittar en som du gillar. Lämna sedan in cykeln på service 1-2 gånger per år för att få växlar, bromsar och annat justerat och åtdraget för att hålla den fräsch.

Personligen tycker jag att service och kompetens är högre hos rena cykelbutiker/verkstäder jämfört t.ex team sportia/inter sport och dylikt.

Märken som har små modeller för korta tjejer är det säkert någon som kan tipsa om, så vet du i vilket hörn du ska börja leta.
 
Alltså, jag har inte för avsikt att bli cykelnörd. Jag vill bara cykla lite för motionens skull.
Och jag är ute efter en prisvärd motionscykel som inte är livsfarlig, som är stabil, finns i liten dam-modell och som inte går sönder bara man tittar på den.

Det måste ju finnas?

Ja, hur många som helst. Vad menar du förresten med dammodell? En med sån gammal klassisk "låg" ram?

Och jag tycker du har fått ganska bra råd. Du behöver inte nörda in helt på cykel för att du köper en racer till exempel.
Det är svårt att ge råd när du inte riktigt talar om vad det är för fel på dom råd du redan fått.
Vad tyckte du till exempel om artikeln jag länkade till, gav den något värdefullt?
Det är lite svårt att ge råd när man ser på saker så olika, därför tycker jag att den är bra då den faktiskt innhåller omdömen från någon som inte nördat in på cyklar.

Om du med nörderiet syftar på nattkryps inlägg så är det där med mekandet inte riktigt sant tycker jag.
Jag köpte min racer begagnad för 7500kr för ett år sedan, den har inte krävt något mekande alls, förutom att jag fick punka igår. Den första på de 125 mil jag cyklat på den...
Vill man vara säker på att slippa meka själv lämnar man in den på en översyn varje år. Då kommer du inte behöva peta på den, utom för att cykla.
 

Liknande trådar