punka problem

Jag har ett problem, fick punktering på min cykel och skulle byta slang. Slangen är hel när jag börjar men efter att jag har satt på däcket så är det redan punka på den nya slangen, har gjort det med 3 slangar nu och samma varje gång. Går inte ens att få i nån luft i nya slangen efter man satt ditt däcket, det försvinner direkt. Har letat igenom fälg och däck flera gånger efter nåt vasst som skulle kunna sitta kvar men hittar inget sånt. Jag hade en annan cykel förrut och på den bytte jag slang flera gånger utan problem och jag gör på samma sätt nu. Nån som vet vad som kan va fel?
 
När man får punktering så skall man alltid kontrollera exakt vart på slangen hålet sitter, då slipper man leta igenom hela däcket! Du borde kunna se om hålet varje gång sitter på samma ställe?
 
Hur sätter du tillbaka slangen och däcket? Använder du däckavtagare för att vränga på däcket?

När jag monterar tillbaka börjar jag med att sätta på ena kanten av däcket på fälgen (ofta har jag inte ens tagit av däcket helt). Sen stoppar jag in ventilen och ut genom sitt hål, och drar dit ventilmuttern så den inte halkar ur och sen stoppar jag in slangen i däcket liksom.

Efter det pumpar jag upp slangen lite grann (Viktigt!), för att den inte ska komma i kläm när jag vränger på däcket sista biten. Normalt får jag på däcket på fälgen för hand, utom sista 20 cm där jag får ta en däckavtagare för att få över kanten.

Sen kollar jag att kanttrådarna gått in i fälgen (ofta får man lossa ventilmuttern och trycka in ventilen i däcket en bit och sen skruva tillbaka och pumpa upp lite grann igen).

Sen pumpar jag fullt.


Förresten, nu när jag läser ditt inlägg igen, du lagar allså inte slangarna utan köper en ny? Du kollar alltså inte ens var punkteringen blir nånstans? Kan det vara så enkelt att det är ventilen som läcker??
 
Märk upp allt innan....

Börja med att märka upp däck och slang, lämpligen vid vid ventilen.

Ta sedan av däck och slang.

Kolla var hålet är (kolla även om det sitter mot fälgen, däcket eller mot kanttråden i däcket) och gämför sedan med däck och fälg.

Kräng däcket ut och in och känn efternoga, om man hittar ett hål i däcket kan det komma in vasst grus. Detta kan åtgärdas med en böda.

Kolla kanttråden, sticker det ut stål eller om det är fiber räcker det att en cord är av så kommer slangen att hamna mellan däck och slang när man cyklar och då EXPLODERAR slangen.

Kolla ekerna så de inte sticker upp.

Byt till ett fälgband som klistras i fälgen, vanliga fälgband kryper gärna i en dubbelbottnad fälg.

Kolla så det inte finns spicker i fälgen under fälgbandet, slangen kan klämmas i sprickan.

Och naturligtvis använd INGA vertyg vid monteringen, jag använder Atrix handkräm vilket funkar fint. (diskmedel och vatten funkar också) Pumpa in lite luft i slangen innan du kränger på däcket, det minskar risken förklämskador.

Sedan jag bytte till Continentals Top Contact (hand made in Germany) och deras slangar har jag inte haft en enda punka på 2 år. Visst, de kostar 525kr stycket men hur kul är det med punka?? Av någon anledning får man dem när det passar som sämst!
Continental har en billgare variant på dessa (halva priset) och jag känner några som kör på dessa utan punkor.

Stifflern
 
På minst två sätt kan man punktera en ny slang.
Genom att klämma den över fälgkanten med kanttråden, slangen skall bara i fälgen och vara löst pumpad i däcket när som däckets sista del av kanttråden krängs över fälgen.
Genom att med däckjärnet, eller annat redskap sticka hål på slangen.
Lite diskmedel på det sista av kanttråden brukar om du fått ner resten av den i fälgens mitt göra att man med handkraft kan få i kanttråden.
Massera därefter däcket när du pumpat mjukt och när du därefter pumpar hårt massera däcket rejält, själv brukar jag trampa mig runt på bägge sidor.....
Sitter det ett främmande föremål i däcket, eller en eker som sticker upp ur nippeln så måste givetvis dessa avlägsnas innan man går vidare.
 
Sist jag fick punka var det en tvåtums spik rakt igenom däcket... hål även på insidan av slangen. Klarar såna där slangar även sånt?
 
Tack för alla svar. Jo jag tar en ny slang varje gång och det är ju också en ny ventil varje gång så det ska inte va nåt problem. Jag sätter dit däcket för hand förutom sista biten när det är för spänt, då använder jag däckavtagare. Det skumma är att jag bytte slang minst 10 gånger på min förra cykel utan att detta problem uppstod nån gång och nu har det uppstått 4 av 4 gånger på den här cykeln, jag gör på samma sätt jag alltid gjort. Jag har både känt igenom och tittat igenom både fälg och däck många gånger nu och hittar inget. Ska nog ta och jämför slangarna o se om hålet uppstår på samma ställe varje gång.
 
Självklart...

Sist jag fick punka var det en tvåtums spik rakt igenom däcket... hål även på insidan av slangen. Klarar såna där slangar även sånt?

klarar ett Tyskt kvalitetsdäck ett 2 tumsspik utan problem.

Dom är duktiga Tyskarna, det dom inte klarade med stridsvagn har dom klarat av med husvagn, nämligen att erövra världen.

Stifflern
 
Inga verktyg vid påläggning av cykeldäck

Om man använder verktyg för att lägga på ett cykeldäck är det som upplagt för att klämma sönder slangen! Det är bara glada amatörer som behöver verktyg, ett "proffs" klarar det galant med tummarna (och eventuellt lite såpvatten som smörjmedel).

Pumpa i lite luft i slangen (så att den lagom spänns ut). Börja påläggningen mitt emot ventilen. När du börjar närma dig ventilen (lika avstånd från båda sidor), se till att däckkanten (båda sidor) är i botten på fälgen runtom så långt det går. Nu ska det inte vara något problem att kränga sista biten med bara tummarna, ev efter att ha smort med lite såp-/tvålvatten.

Givetvis måste man först ha förvissat sig om att det inte finns något kvar i däcket, att fälg och fälgband är oskadade och att ingen eker sticker ut.

När du pumpar upp däcket, tryck in ventilen lite grand och se till att däcket "sätter sig" ordentligt runt hela fälgen. Det behövs inte mer än ½ mm skevhet för att cykeln ska börja studsa när man kommer upp i lite fart.
 
Observera

staketen inne på campingplatserna, nog är även de made in germany.....så vinner man ett krig i längden....

Panaracer höll skruv utanför slangen! 2" spik borde vara möjligt men har ännu inte provat....Har bara kört i 20 år på dem....med regebundna byten.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg