punka problem

Har en kort fråga.

Ser att det numer finns självhäftande lagningslappar, funkar de lika bra som de gamla?

Funkar sådär. Jag har med dom när jag är ute för att slippa stå å kladda om jag punkar fler gånger än jag har reservslang med mig. Funkar för att ta sig hem, men för lagning av slang hemma så gäller fortfarande de gamla hederliga.
 
Man kan klämma slangen även utan verktyg. Viktigt att se till att inget ligger mellan. Jag brukar lägga hjulet på en bänk för att se att inget kläms när jag trycker över det sista av däcket. Sen är det viktigt att centrera däcket. Har haft cykel på verkstad utan att detta gjorts. Det är däcket som avgör hur bra cykeln rullar. Centrera både i sid och höjdled.
 
Funkar sådär. Jag har med dom när jag är ute för att slippa stå å kladda om jag punkar fler gånger än jag har reservslang med mig. Funkar för att ta sig hem, men för lagning av slang hemma så gäller fortfarande de gamla hederliga.

Jo, det är väl så det ligger till. Men, för att hålla konsumtionshetsen i gång så köpte jag båda varianterna bara för att, liksom, och klämde på en sjävhäftande eftersom stående mellan två val att göra verkade det helt enkelt enklare. Har hållit för lite kvällscykling i går och nu på förmiddan.
 
Har en kort fråga.

Ser att det numer finns självhäftande lagningslappar, funkar de lika bra som de gamla?

Resultatet brukar vara varierande, men vad som styr variationen har jag inte orkat forska i. Jag har haft några av Park Tools fyrkantiga transparenta lappar som suttit kvar och varit täta i åratal (på mtb). Men jag har också haft andra som börjat läcka relativt snabbt.
Clas Ohlson sålde några svarta, runda självhäftande med cellstruktur, de funkade inte på pendlarhojen. ÅAS har jag ett högre däckstryck på den.

Jag har ett paket självhäftande i sadelväskan, och de har räddat mig från långa promenader vid flera tillfällen. Men ska jag fixa en punka hemma så är det solution("limmet"), och de klassiska gummilapparna som gäller.
 
Reservslang regerar

och även jag har bättre erfarenhet av solution och konvntionell lappar än av alltiettlappar.

När det är minusgrader ute litar jag inte på att solution skall funka utan då byter jag alltid till reservslang.

Thure
 
Om man använder verktyg för att lägga på ett cykeldäck är det som upplagt för att klämma sönder slangen! Det är bara glada amatörer som behöver verktyg, ett "proffs" klarar det galant med tummarna (och eventuellt lite såpvatten som smörjmedel).

Pumpa i lite luft i slangen (så att den lagom spänns ut). Börja påläggningen mitt emot ventilen. När du börjar närma dig ventilen (lika avstånd från båda sidor), se till att däckkanten (båda sidor) är i botten på fälgen runtom så långt det går. Nu ska det inte vara något problem att kränga sista biten med bara tummarna, ev efter att ha smort med lite såp-/tvålvatten.

Givetvis måste man först ha förvissat sig om att det inte finns något kvar i däcket, att fälg och fälgband är oskadade och att ingen eker sticker ut.

När du pumpar upp däcket, tryck in ventilen lite grand och se till att däcket "sätter sig" ordentligt runt hela fälgen. Det behövs inte mer än ½ mm skevhet för att cykeln ska börja studsa när man kommer upp i lite fart.
jag har aldrig haft däckverktyg, stor jävla skruvmejsel faktsiskt, å aldrig haft sönder en slang.,

summa sumarum; använder man finess & anlag för att meka så går det utan några speciella verktyg. Det är min erfarenhet & sanning iallafall.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg