Märk upp allt innan....
Börja med att märka upp däck och slang, lämpligen vid vid ventilen.
Ta sedan av däck och slang.
Kolla var hålet är (kolla även om det sitter mot fälgen, däcket eller mot kanttråden i däcket) och gämför sedan med däck och fälg.
Kräng däcket ut och in och känn efternoga, om man hittar ett hål i däcket kan det komma in vasst grus. Detta kan åtgärdas med en böda.
Kolla kanttråden, sticker det ut stål eller om det är fiber räcker det att en cord är av så kommer slangen att hamna mellan däck och slang när man cyklar och då EXPLODERAR slangen.
Kolla ekerna så de inte sticker upp.
Byt till ett fälgband som klistras i fälgen, vanliga fälgband kryper gärna i en dubbelbottnad fälg.
Kolla så det inte finns spicker i fälgen under fälgbandet, slangen kan klämmas i sprickan.
Och naturligtvis använd INGA vertyg vid monteringen, jag använder Atrix handkräm vilket funkar fint. (diskmedel och vatten funkar också) Pumpa in lite luft i slangen innan du kränger på däcket, det minskar risken förklämskador.
Sedan jag bytte till Continentals Top Contact (hand made in Germany) och deras slangar har jag inte haft en enda punka på 2 år. Visst, de kostar 525kr stycket men hur kul är det med punka?? Av någon anledning får man dem när det passar som sämst!
Continental har en billgare variant på dessa (halva priset) och jag känner några som kör på dessa utan punkor.
Stifflern