Äntligen dags för årets Vildmarksmässa.
Hängde på låset vid tio för att slippa den allra värsta trängslen... Det såg ut som vanligt men mindre... eller så var det att man trängt in alla på mindre yta.
Tycker att det saknades nyhetsvärde på årets mässa.
Trots det så lyckades jag fynda lite hos de leverantörer och butiker som fanns på plats, också i detta avseendet var det som vanligt. Alewalds, Naturkompaniet, GetOut och Addnature hade mest intressant att visa i form av "mässfynd". Inte så mycket nytt mao.
Här kommer en liten sammanfattning kring vad jag kollade på och "fyndade".
På Addnature hittade jag en ekologisk Houdini T-Shirt för 249kr, satt snyggt men var något liten i storleken så det blev en L...
Provade Icebug´s nya Spirit OLX, en dubbsko med fasta karbidstålsdubbar som alltså inte flexar in som deras andra modellers dubbar gör. Dessutom så hade dom precis som jag efterlyst satt en dubb i fotvalvet också, detta på begäran från orienteringseliten. Mycket bra.... De nya dubbarna ska hålla bättre än de med flex. Provade ett par och de kändes grymt sköna och lätta.
http://www.icebug.se/Product.aspx?m=385 Fast nu har jag redan två par bugs, jag får slita ut dem först, innan jag slår till på dessa.
Naturkompaniet hade några fina erbjudanden...
Köpte ett par ekologiska Patagonia skor för 699: (1199
, snygga och sköna, precis vad jag behövde.
Letade efter en fleecetröja som skall ersätta min Tierra som nu har börjat släppa i sömmarna vid dragkedjan efter många års trogen tjänst. Hittade inte exakt det jag sökte... men jag hittade en annan
en Tierra Sensor hood 499:- (999
Skeptisk till om den kan ersätta den gamla då den inte har helzip... vi får se...
Hittade en 20l Fjällräven ryggsäck som jag tänkte att Malin skulle få, som dagstursäck och jobbsäck, för 149:- (399
, vi får se om hon gillar den...
Stog länge vid Aclima stället och kollade på deras mycket fina underställ... 20% idag... men jag stog emot frestelsen.
Get Out hade en ovanligt liten monter i år, får väl åka ner på deras egen mässa, hade hoppats på att dom skulle visa Kaitum GT... men klämde lite på deras Flash Hoody som jag ju ville ha utan hood, blev tillfrågad om det inte var jag som kommenterat det på Utsidan... Get Out gänget har verkligen koll på sina kunder ;-)... fyndade några Granite Gear packpåsar, 3 för 2... klämde lite på säckarna från Western Mountaineering, Malin skall nämligen lätta lite på vikten inför sarek i sommar... en WM säck blir det sannolikt.
Sealskinz var där och hade mässpris på strumpor... men jag tyckte att de var lite väl tjocka så jag skippade dem.
Kikade lite på Solio solcellsladdare... såg intressant ut!
http://www.solio.com/charger/
Thermarest har kommit med ett nytt liggunderlag, NeoAir, ett tjockt liggunderlag som i regular väger 410g, tjockare men lättare än t ex Prolite. Det kändes tunnt och skört, vet inte om jag skulle lita på att det höll.
http://www.thermarest.com/product_detail.aspx?pID=134&cID=1
Marmot Ion windshirt såldes på NK för 249:- men fanns inte i min storlek :-(...
Lyssnade lite på Skinnarmo... men var för hungrig för att kunna lyssna klart. Vid 12-13 tiden var det kaos... på tok för trångt överallt. Då flydde jag fältet...
Någon annan som varit där, vad tyckte ni?
... hittade ni några trevliga prylar?
Thomas