Proteintillskott

Halloj!

Några av er känner nog igen mig från min förra tråd (kvinna och lumpen) och nu är jag här och klottrar igen. Några av er rekommenderade proteintillskott och nu har jag lite frågor om de.

Jag tränar nu 4 dagar i veckan (Måndag och Fredag kondis. Onsdag och Lördag styrka) och har nu fått reda på av pliktverket att jag måste ha ett BMI på minst 17 och jag ligger på 16,14 när jag väger som mest under dagen. Hur kan jag öka min vikt snabbt men effektivt? Kan proteintillskott hjälpa och i så fall, hur snabbt går det innan man ser skillnad? Om man tar det i samband med mat kan man få några bieffekter och oavsätt, finns det bieffekter på proteintillskott?

Tack på förhand!
 
Halloj!

Några av er känner nog igen mig från min förra tråd (kvinna och lumpen) och nu är jag här och klottrar igen. Några av er rekommenderade proteintillskott och nu har jag lite frågor om de.

Jag tränar nu 4 dagar i veckan (Måndag och Fredag kondis. Onsdag och Lördag styrka) och har nu fått reda på av pliktverket att jag måste ha ett BMI på minst 17 och jag ligger på 16,14 när jag väger som mest under dagen. Hur kan jag öka min vikt snabbt men effektivt? Kan proteintillskott hjälpa och i så fall, hur snabbt går det innan man ser skillnad? Om man tar det i samband med mat kan man få några bieffekter och oavsätt, finns det bieffekter på proteintillskott?

Tack på förhand!

Nu låter det faktiskt som om du ligger på energiminus! Jag måste nog tyvärr säga det alla andra skulle säga, du behöver mer mat!

Ok, med andra ord, proteintillskott är inte det enda du skulle behöva - försök med att finna en blandning med kolhydrater och protein för återhämtning och uppbyggnad.

De bieffekter som finns med proteintillskott är laktosintolerans. Det är i regel gjort på vassle, det är din värsta fiende om du har laktosintolerans.

Jag använder själv denna produkten i och med min träning - Rapid Recovery från Fairing. Det är en mycket bra återhämtningsdryck med protein och kolhydrater. Nu har jag diabeters och tycker att denna produkt passar mig perfekt!

Tillbaka till dig, om du inte använt produkter såsom denna - kolla efter en produkt från Fairing som heter Recovery det är en såkallad "gainer" vilken innehåller protein och kolhydrater. Kostar ca. 150kronor för 1,5kg - det är en svensktillverkad produkt som innehåller det den utlovar!

Annars i övrigt låter det som jag inleder med - du ligger på energiunderskott! Det enda sättet du kan gå upp i vikt är att äta mer, om du sen väljer "gainers" eller vanlig mat är helt upp till dig!

Lycka till och hör av dig om det är något mer!

Givetivis finns det massor med produkter som är bra, jag presenterade bara dem jag använder och tycker fungerar bra! Då jag är laktosintolerant och diabetiker!
 
Generellt kan man säga att för att öka i vikt så börjar man med att se över hur den vanliga kosten ser ut innan man går in på eventuella kosttillskott. Ett BMI på 16,4 är i minsta laget och jag skulle tro att du kan öka på mängden mat och på så vis gå upp en del i vikt. Se det inte som att du vid varje måltid måste äta ett jättelass utan försök peta in något extra mellan måltiderna och försök använda lite extra olja på salladen eller pastan. Välj inte lättprodukter av t.ex. mjölkprodukter eller drycker då det är energi du är ute efter för att lyckas med din viktuppgång.

Efter träning är det viktigt att få i sig någonting de närmaste timmarna efter passet då detta har positiva effekter både för glykogeninlagring och proteinsyntes (uppbyggnad helt enkelt). Även immunförsvaret kan tjäna på att kroppen tillförs energi och näring efter träningspasset. Om man inte äter något inom de närmaste timmarna efter passet så missar man lite av ett "öppet fönster" då kroppen och musklerna är extra effektiva i att ta åt sig energi och näring. Orsakerna till detta är ganska djupgående men kort sagt kan sägas att kroppens förmåga att lagra in glykogen från kolhydrater ökar samtidigt som användandet av protein i uppbyggande av ny muskelvävnad är förhöjd efter träning. Om mat äter det vill säga.

Man kan inte säga att det finns några direkta bieffekter av att äta ett proteintillskott. Är det totala proteinintaget över hela dagen väldigt högt (>3-4 g/kg/dag), kan njurarna bli påverkade på grund av stor mängd urea (restprodukt från nedbrytningen av protein) som skall utsöndras. En annan sak att tänka på är att tillskott kan ta den vanliga matens plats och därmed också minska mängden näring man får i sig. För dig, som ligger på ett väldigt lågt BMI och förmodligen inte äter så stora mängder mat, kan detta vara värt att tänka på.

Försök se viktuppgången på lång sikt och satsa på en högkvalitativ uppgång istället för en framstressad. Nu förstår jag att du snarast vill lägga på dig ett par kilon för att komma upp i ett BMI över 17 men jag tycker ändå att du ska fundera över hur du vill lägga upp det hela över lite längre tid och kanske köra lite extra hårt den första tiden för att få upp vikten lite.
 
De bieffekter som finns med proteintillskott är laktosintolerans. Det är i regel gjort på vassle, det är din värsta fiende om du har laktosintolerans.

På vilket sätt menar du att ett proteintillskott skulle vara ett problem vid laktosintolerans? Laktosen är en sockerart (kolhydrat) som inte kan brytas ned i tarmen på grunda av avsaknad av enzymet laktas. Detta kan då ge problem som uppsvälldhet, gaser och illamående. Ingen laktos finns vanligen i de proteintillskott som säljs och nedbrytningen av proteinerna i tarmen är en helt annan än för kolhydrater. Om du någon gång känt av magen efter intag av proteintillskott är det troligare att det beror på en överkänslighet mot mjölkproteiner (vassle, kasein), sk celiaki, eller på något annat som konsumerades vid samma tidpunkt som proteinet.
 
Jo mer mat vet jag självklart att jag behöver och därför har jag nu lagt upp ett matschema som jag ska följa varje vecka. Inte att jag skriver in vad jag ska äta utan snarare hur många gånger jag äter och varje gång jag har ätit ett måltid så skriver jag in vad jag har ätit just då och kan på de sättet någerlunda räkna ut hur mycket kolhydrater jag får i mig. Jag har fått höra att man absolut inte ska dricka mjölk efter träning pga att det innehåller långsamma kolhydrater och inte snabba (tror det var kolhydrater) men stämmer det verkligen? Kanske man ska dricka det innan träningen? Jag är alltså en väldigt mjölkglad människa och dricker ca 1 liter om dagen! Just nu äter jag mellan 3-4 gånger om dagen men ska försöka öka det till 5 gånger om dagen. Det är i samband med att jag ökar mitt matintag som jag vill börja intrudisera kroppen för proteintillskott och i början skulle jag i så fall enbart ta det efter träning. Sen när jag har fått in rutin på maten och sånt så tänkte jag att då kanske man kan ta ett mellanmål på vilodagarna och ersätta det med proteintillskott. Hur låter de? Jag har blivit rekommenderat Gainer pro. Både som viktuppgång och för att hjälpa muskler och kroppen att återfå energi efter träning är det något som någon kan hålla med om?
 
Mjölk går alldeles utmärkt att dricka efter träning. Kvaliteten på proteinet är hög och du får även en del vitaminer och mineraler. Huruvida mjölkens kolhydrater är snabba eller ej har inte så stor betydelse då mängden kolhydrat i mjölk är relativt liten. Det är också viktigare att mänden kolhydrat är tillräckligt stor än att kolhydraterna är snabba. Så drick du din mjölk men välj inte den magraste varianten utan kör på mellan- eller standardmjölk.

Att använda ett proteintillskott efter träning är ingen dum idé om det annars är svårt att få i sig någonting men som sagt, låt inte tillskottet på något sätt ersätta någon måltid eller mellanmål utan se det som vad det är - ett tillskott till den vanliga maten och ingen måltidsersättare. Gainer Pro är en blandning av snabba kolhydrater (maltodextriner) och protein, främst vassleprotein. Den är relativt billig i jämförelse med många andra märken och vill du absolut ha något som ökar det dagliga protein- och energiintaget och gör det enkelt att få i sig någonting efter träningen så är det en användbar produkt.
 
Mjölk går alldeles utmärkt att dricka efter träning. Kvaliteten på proteinet är hög och du får även en del vitaminer och mineraler. Huruvida mjölkens kolhydrater är snabba eller ej har inte så stor betydelse då mängden kolhydrat i mjölk är relativt liten. Det är också viktigare att mänden kolhydrat är tillräckligt stor än att kolhydraterna är snabba. Så drick du din mjölk men välj inte den magraste varianten utan kör på mellan- eller standardmjölk.

Att använda ett proteintillskott efter träning är ingen dum idé om det annars är svårt att få i sig någonting men som sagt, låt inte tillskottet på något sätt ersätta någon måltid eller mellanmål utan se det som vad det är - ett tillskott till den vanliga maten och ingen måltidsersättare. Gainer Pro är en blandning av snabba kolhydrater (maltodextriner) och protein, främst vassleprotein. Den är relativt billig i jämförelse med många andra märken och vill du absolut ha något som ökar det dagliga protein- och energiintaget och gör det enkelt att få i sig någonting efter träningen så är det en användbar produkt.

Ahh okey va bra :) Jag dricker enbart standardmjölk och lättprodukter är som syra för mig haha Jag försöker få i mig så mycket fett (men inte för mycket dåligt fett) just för att hoppas på att det ska hjälpa min vikt. Visst det har inte gjort det dom senaste 20 åren men va fan.. skam den som ger sig =P

Okey så du skulle inte rekommendera mig att ersätta ett mellanmål med det men ha det till ett mellanmål då? T ex om jag ska äta en macka som mellanmål och sen tar det som dryck? Men är det en produkt du skulle rekommendera?
 
men innan vi börjar prata tillskott skulle det vara intressant att få reda på vad du stoppar i dig per dag.. skriv ner en vanlig dag och vad du äter.. tider och rubbet, räkna ungefär ut i gram vad du stoppar i dig.
 
En hushållsvåg är det mest exakta för att få fram vilka mängder man stoppar i sig. Att uppskatta kan fungera dugligt men då krävs någon form av mall för måltider och livsmedel att utgå från.
 
Hur kan jag öka min vikt snabbt men effektivt?
Ät mer. (ja, det är så enkelt)
När det gäller en snabb och markant viktökning gäller det grova artelleriet, väga maten och räkna kalorier och makronutrientfördelning kan du göra när vågen börjar gå åt rätt håll.



Mer konkreta tips - en matsked olja till varje mål mat, en macka till när du fikar, ett glas mjölk extra (om du dricker mjölk) till maten, en skål med nötter framfrö tv:n etc.

En gainer är inget annat är "snabb mat". En liter standardmjölk efter ett styrkepass är riktigt bra för muskeltillväxt.

Dessutom, du kommer att lägga på dig mer fett än muskler men ska du gå upp i vikt snabbt får du helt enkelt acceptera det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gonkan Bäst proteinpulver för bulk? Träning och hälsa 7
Polarnatt Proteintillskott Träning och hälsa 20

Liknande trådar