nenonen; sa:
Jag funderar på att köpa lite proteintillskott i pulverform för att äta som komplement till övrig mat och för att få lite extra muskler.
Jag kan ingenting om tillskottsområdet och undrar därför om det är någon idé för mig som "normalidrottare" att äta det. Främst tänkte jag äta det istället för en massa mackor när man har tränat sent och bara ska lägga sig när man kommer hem. Är det bara en massa utkastade pengar eller kommer jag märka en skillnad? Vad tror/vet/tycker du? Vad finns det för olika "pulver" att köpa?
Åh, du beskriver det hela så himla bra:
1. Vill få mer muskler
2. Vet ingenting om prot pulver
3. Istället för mat när man inte hinner göra mat
4. Är det bortkastade pengar?
Hur jag ser på det:
1. Muskler får man genom att anstränga sig, och sedan trycka i sig näring (energi (kolhydrater+fett), proteiner, spårämnen och mineraler). Börja med att styrketräna, eller öka din styrketräningsdos. Ingen får mer muskler av att bara äta proteinpulver (det visste du redan, men det tål att påpekas).
2. Så bra att du ingenting vet om proteinpulver, då blir du lätt offer för all massiv reklam för dessa produkter. Den första frågan du ska ställa dig när du läser reklamen/"informationen" är "Vem tjänar på det här egentligen?" Okunskap är den största anledningen till att se kritiskt på informationen.
3. Bra argument för att äta kosttillskott/proteinpulver. Tränar man som ett as och inte har tid att laga sin mat, då kan pulvren täcka den energiförlust som det förlorade matintaget innebär. Pulvret blir en enkel genväg. Kom dock ihåg alternativen, t ex att laga snabbare mat/träna på andra tider. Det finns ofta tid att spara i vardagen, och vanlig mat är faktiskt väldigt god!
4. Nej, inte för den som styrketränar hårt och inte hinner/kan laga vanlig mat. För normalmotionären, eller den som inte specifikt tränar tung styrketräning, fyller preparaten knappast någon som helst roll, om man inte helt tänkte avstå från vanlig mat. Annars täcker en helt normal västerländsk kosthållning mer än väl proteinbehoven även vid träning.
Det som hårt styrketränande personer har som argument för pulvren är ofta ett "better safe than sorry", ung att "man kan aldrig få för mycket proteiner". Det stämmer väl på ett ungefär (man ska äta jävligt mycket innan man får njurskador t ex), men man ska komma ihåg att den mesta "informationen" om att "better safe than sorry" kommer från de som säljer preparaten, och därför inte är vidare säker.
Vill du lägga pengarna på pulver så är det din ensak. Mitt tips är att du börjar med att lägga pengarna på gymkort eller fria vikter (eller hur du nu önskar öka på din styrketräning, kanske ett stort lass ved och en yxa?), och om du sedan blir missnöjd med din muskeltillväxt, så försöker du med pulver också.
Fundera på vad du ska ha alla de där musklerna till. Om du tränar någon spec idrott, eller ska använda musklerna "på riktigt" (starta en grisfarm...) så kan vanlig gymstyrketräning vara av mindre betydelse. Styrka är en teknikfråga och ofta väldigt grenspecifik, och 150 kg i bänkpress behöver inte vara en fördel när du ska lyfta upp en tung varmvattenberedare, eller dra loss bilen ur diket.