Projekt: Bygga en Egen klättervägg!

Fungerar det inte med vanlig lera som form. Blir bara en gångs men leran är ju lätt att återanvända och mycket lätt att jobba med. Till vissa grepp kan du säkert trycka leran mot ett befintligt för att snabbt få en form. Tror jag såg nån guide om det men har glömt var.

Edit: Hittade länken http://hem.bredband.net/plizken/]
 
Senast ändrad:
Hej!



Tack för svaren!

desmo79:
kollade i nummret, kommer inte ihåg vilket det var men där stog det lite nytt och vettigt. det stog också som du säger att man inte ska glömma att man kan göra trä grepp, ska nog testa det men eftersom jag ska gör runt 50-60 greppdå känns det inte som någon lämplig metod. Hur många grepp tror ni behövs?

Brutus 86:
Vad roligt! bilder kommer det lovar jag. men som jag har skrivit tidigare så har jag dåligt med dator kapacitet så det kommer när jag får chansen!
ja det ska verkligen bli härligt med egen vägg. kommer nog ha många roliga stunder där!

Zion:
Jo jag har också funderat på det, men tror det blir svårt att göra juggar och andra bitar som inte har en släppyta. men självklart är det nog utmärkt till slopar och liknande.
läste igenom länken och den var ju riktigt bra! tack så mycket för den!


Uppdate:
Nu är reglarna uppe och det blev riktigt stabilt, ska bara fästa en vajer från skorsstenen till ankaret och den föverstickande delen väggen för att få en backupp. så idag tog jag mig en funderare sittandes uppe på reglarna i överhänget, tror grannarna undrar lite =P. har dock inte kommit någon vart med grepp tillverkandet så det tar nog ett tag tills jag är klart med det. letade efter polyester hartsh men hittade ingen sida som säljer till privat personer. men det stog ju i länken som Zion visade att man kunde ha plastic padding. så nu har jag hittat en sida som säljer det för 154kr/kg så ska nog köpa 3 kg, men det beställer jag nog i morgon. blandar sedan ut det med biltemas blästersand, tror jag har en säck liggandes hemma någonstans.

Förut kom jag också på att jag har läst om folk som har haft liknande projekt i skolan där det har byggt rampen och fått sponsring iform av material från olika trävaruafärer så jag ska ta vägenförbi och kolla ifall de kan tänka sig att sponsra med plywood.

som jag skrev tidigare ska jag försöka få upp bilder så fort som möjligt.

Annars får ni ha det bra så uppdaterar jag när det har hänt något!
 
Det är nog till precis juggar etc det är bra med lera eftersom du inte behöver nån släppyta. Leran kan du ju pilla bort hur invecklat greppet än är, då kan du ju tex även göra riktiga handtag som är omöjligt med en form.

Riktigt roligt projekt, längtar tills man bor i hus.
 
Skorstenar kan vara dåliga som ankare

En anledning till att jag började klättra var att jag skulle upp på taket och rensa hängrännorna. Höjdrädd som jag är, gick det åt myyycket research innan jag kom till skott.

Under den perioden var det någon som varnade mig för att säkra i skorstenen, för de är inte byggda för den sortens påkänningar. Har tyvärr ingen referens, dock, men i mitt ingenjörshuvud lät det trovärdigt nog för att jag skulle stryka den varianten från mina planer.

(För övrigt löste jag hängrännestädningsproblemet genom att sälja kåken..)
 
Hej!

Zion:
Haha.. ibland tänker jag lite konstigt, självklart ä de tju så med jugga oså ja!
Jo hus har sina födelar=)

Uppdate:
Idag har jag föutom att vara på sjukhuset och besökte två vänner som voltade med bilen idag (de klarade sig mirakulöst utan skador, bilen var helt mos!) vait och köpt plastic padding. kostade 117 för ett kg på rodinsmarin. blev två burkar. när jag kom hem så började jag göra några formar men upptäckte fort att det lättaste sättet var att bara hälla lite sand i en burk och forma den från det. Då kunde man även göra juggar.
det kluriga var nog att blanda rätt mäng hädare och se nä det var lagom att ta upp de för att fixxa lite.
åkade föstöra två grepp för att jag tog upp de fötidigt. men det blev några chippa istället!

Hadet bra!!

mvh Axel!
 
ursäkta att jag är lite okunnig.:) är lagom ny inom klättringen.. följer ditt bygge härpå forumet! hoppas det går bra! spännande att läsa om. Men vad är "juggar" och "chippa"? antar att det är nån form av grepp.? :) skulle vara lite roligt med lite bilder på greppen, sen även äggen när den börjar arta sig:)
 
lobo2me:
ursäkta att jag missade ditt inlägg!
vad tänke du på för skorsten? kanse tänker du på de som byggs i plåt? för jag tycker att som våran är murad och ganska stor så borde den hålla för den belastningen.
Men det spelar inte så stor roll längre för jag har övervägt att inte sätta upp en vajer, det blir såpass stabilt att det bara är en onödig utgift.

Brutus_86:
Roligt med nya klättrare!
hmm.. har lite svårt att förklara ordena men juggar är grepp där man får runt hela handen,
lite den känslan att du fattar runt greppet så som man gör när man tex hänge ri en ribbstol.
chippar är mycket små grepp.
Nu fick du kanske lite mer förståelse?.


Uppdate:
Var nere i den lokala trävaruaffären igår och köpte plywood.
pratade med dem lite och de slutade att jag fick 30% rabbat! det var härligt!
så 5 skivor kostade 860=) köpte även ankarbultar. nu ska jag bara höra med en bekant som jobbar på måleri om han har lite färg över till plywooden. förhoppningsvis så kommer väggen bli klar nästa vecka om jag har tid att jobba med den. ska kanske ner till halmstad och klättra annars!

Tänkte sedan på en annan sak. vet någon när Sm kommer att vara?
Tänkte sattsa på klättringen i sommar och vinter och förhoppningsvis kunna vara med i junior klassen? för den är väl upp till 17? fyller 18 i november så jag hoppas de inte går efter kalender år.
Eller någon som vet vem som får vara med?
Skulle vara riktigt roligt att se hur mycket man kan utveklas om man lägger upp en serriös träning och verkligen sattsar!..
Har googlat som hastigast men inte hittat något.
Någon som vet vart man kan hitta info?

Sedan så har grepp produktionen börjat ta sig. har gjort 35 grepp nu. börjar få in tekniken.
lite svårt fortfarande att få rätt mängd härdare bara!.


Hoppas ni är ute och klättrar mycket nu!
Ha det en bra MIDSOMMAR!
 
Nu kom äntligen en bild upp. dock inte helt ny men det ser fortfarande ut så. bilden togs när jag sätter i sista bulten som ska hålla in överhänget.
Förövrigt så har det stått still ett tag nu.
har haft fullt upp med annat och varit ute och klättrat mycket í det fina vädret..!
Har också kollat upp och ja gkommer kunna vara med i Sm, 5-6/9..
Det ska bli roligt!
 

Bilagor

  • vägg.JPG
    vägg.JPG
    35 KB · Visningar: 2,273
ah, man blir inspirerad, jag ångrar nästan att jag sålde kåken och flyttade till lägenhet..

det var murade skorstenar som ansågs vara för svaga för skjuvpåkänningar för att säkra i.
 
efter lång uppehåll har jag äntligen hunnit göra något. nu är alla skivor klara och jag ska bara sätta i bult. tyvär ska jag ut med båten i en vecka och sedan borta i några veckor till. lägger upp bilder när det har hännt något.
 

Bilagor

  • Cyk, fjord och camp 090726 146.jpg
    Cyk, fjord och camp 090726 146.jpg
    56.4 KB · Visningar: 3,121

Liknande trådar