Olika tracks
SpaceAce-; sa:
Hej!
Jag ska göra ett programmeringsprojekt i skolan (LiTH) som omfattar ca 200 mantimmar.
Programmet ska vara skrivet i java och gärna vara en applet.
Jag funderar på att göra en applet som man kan ladda upp tracks och waypoints till och som kan spara dem och visa dem på något snyggt sätt.
Så att man kan se var andra personer gått/åkt och se hur lång tid det tagit för dem.
Är det någon här som har några ideer, förslag eller kommentarer?
/Anders
Jättetrevlig idé! En sak som jag tror skulle vara mycket användbar är att kunna klippa och klistra samman olika tracks till nya "tracks".
Jag håller nu på att rekognocera mitt hemområde för att leta reda på bra cykelstigar för MTB. Problemet är bara att i mitt kartprogram (Global Map Planner, som f.ö. bara funkar med Silva Multinavigator) ser jag bara var jag har varit. Det går t.ex. inte att utläsa om det var en bra och trevlig cykelstig eller om det var en sönderkörd skogstraktorväg över en sumpmark som bara leder till nyligen anlagt kalhygge...
OK, när jag kör själv så kommer jag ihåg vad som är vad, men om man ska förklara för andra, så blir det genast bökigare.
Alltså, jag vill på ett smidigt sätt i datorn kunna kopiera en bit av en track (t.ex. trackpunkt 234-729) till lagret "trevlig cykelstig" och en annan del av tracken (t.ex. trackpunkt 928-1329) till lagret "sönderkörd traktorväg" o.s.v. Sedan ska jag då kunna visa lagren "trevlig cykelstig" respektive "sönderkörd traktorväg" på ett lämpligt kartunderlag (t.ex. gröna kartan), utan att visa hela den ursprungliga tracken om du förstår vad jag menar.
Givetvis ska man kunna klippa från olika tracks och klistra in i samma lager (t.ex. "trevlig cykelstig"), liksom att man kan göra flera urklipp från samma tracks till samma lager (t.ex. "sönderkörd traktorväg). Givetvis ska programmet behandla det som olika tracks och inte sammanbinda olika bitar.
Ett smidigt sätt att sköta kopieringen vore helt enkelt att skriva in (klicka på) startpunkt och slutpunkt på urklippet i en dialogruta.
Med en sådan lösning skulle ett gäng (med olika sorters GPS) snabbt kunna reka av ett större område och sedan enkelt kunna sammanställa lämpliga stigar i ett område. Sedan är det en enkel sak att göra en rutt och därmed binda samman olika stigar till en trevlig tur.
En annan önskvärd funktion vore att kunna "explodera" en track. Om min GPS har flippat ur och förlorat mottagningen i kanske 5 minuter, så binder mitt kartprogram (Global Map Planner) ihop punkterna med ett långt streck. Detta /bus-/streck vill jag på ett smidigt sätt kunna ta bort i programmet, vilket inte går i Global Map Planner (i vart fal vet jag inte hur man gör i så fall...).
En tredje grej vore att lägga ut ett gridnät av lämplig storlek (t.ex. 1X1 km) som syns tydligt på utskriften...
Sedan tror jag att det är betydligt flera grupper än mtb-åkare som skulle uppskatta dessa tre funktioner.
Är det förresten något kartprogram som grejar detta idag?
/Niklas