Processlab: omkoppling mellan säkring till firning för topprep solo

Ok, Mezzner, jag kämpar verkligen för att inte slå den bollen i öppen mål. Kämpar verkligen... ;)

För övrigt upptäckte jag att en karbinbroms är riktigt trevlig, när jag väl kom mig för att testa. Lite mer jobb att rigga än en hms, men trevligare att fira på. Mindre bromsverkan (men kan lätt ökas med en karbin till) än en atc men ungefär samma som en "felhållen" hms.

Om snöormarna ätit upp min broms skulle jag nog köra karbinbroms på dubbelt rep, men hms på enkelt.


Ja, du vet väl minnesramsan FFF?
Alltså, Fettot Firar Först...

Jag överdriver möjligen, men jag räknade med att det var 40 kg+min egen tomvikt. Utöver rack på selen och nån liten ryggsäck hängde en smockfull IKEA-kasse baktill på selen.

Vidhåller alltjämt HMS-knutens förträfflighet. Har knappt använt den förr, men nu under senare tid råkat vara utan broms några gånger, och då valt HMS (var utan karbiner i plural också...). Jag tycker det har funkat jättebra, även när det gällt lite "reparbete" (=borstning och bultning). Prussik och en schysst stoppknut i repet nedanför bromsen/prussik (att också hänga lite verktyg i).
 
Jo, HMS-knuten är underskattad i dessa bling-blingprylarnas tidevarv (jag vet, man ska inte kasta pil i gummibåt, jag har kilovis med skrot men ändå...). Just för att den är så pass enkel, lätt att låsa av, mängder av användningsområden. Och kanske bäst av allt är ju att man alltid har den med sig! :)
 
Alltså, jag är precis i början av karriären, men har redan dragit på mig en grigri, en sum, en ropeman II, en reverso 3, och ett biffigt jumarhandtag - de är ju så oemotståndliga, di där grejerna..

Men jag är också förtjust i bare bones-lösningar som HMS, väldigt basic, liksom och bra att kunna om just den karbin som all hårdvara hängde på skulle trilla av.

Det dubbla halvslaget i dubbla karbiner känns därför väldigt tilltalande, men jag kan inte förstå hur man ska stå ut med att trassla igenom repet meter för meter, allteftersom man klättrar.

Den kan ju inte vara för lös heller, så den transformerar sig till en kokong runt hela karbinen/rna. OK, jag har belaymaster, men det blir ändå tillräckligt utrymme för inversioner för att kännas väl spännande.

Så om jag ger mig på soloklättring förfaller jag nog till hjälpmedel ändå.

Är det inte just det som skiljer - en bekvämlighetsfråga, helt enkelt, snarare än en säkerhetsfråga?
 
HMS vanligt i Schweiz?

Vill bara inflika att jag träffade en schweizare nånstans på en sportklippa i Thailand, och han säkrade förstaman med HMS. Jag påtalade försiktigt att vi i Sverige inte brukar göra det, det blev lite diskussion, och jag tvingades påpeka att jag var instruktör och minsann visste bäst. Då sa han att det var han också. Och så här gjorde de i Schweiz, till och med på nybörjarkurs inomhus.

Så det mesta funkar tydligen om man vet hur man ska göra. En risk med att blanda HMS med hink med Gri-gri osv är dock att det reflexmässigt korrekta beteendet kan bli lidande. Med HMS måste man automatiskt låsa av uppåt, inte nedåt. Blandar man Gri-gri med hink (som jag gör omväxlande inomhus) kan man glömma av att man inte har nåt självlåsande att förlita sig på. Så man vinner nog på att ha ett system som man själv gillar.

Lite off-topic, sorry.
 
Tycker att syftesglidningen har varit helt OK, ur knopsynpunkt :)

Har inte ens tänkt tanken att säkra försteman med HMS, men då känns det verkligen som att det är bra att veta finesserna. Nyttigt.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg