Jepp, bra kundservicePrimus är mitt nya favoritföretag![]()
- men jag måste (efter gårdagskvällens otrevliga gasoltillbud) ändå varna för en Primusprodukt som absolut inte var bra. Och det trots att den är en hårt standardiserad produkt! Om det var ett tillfälligt batchfel eller ett generellt fel kan jag inte avgöra - så därför framgår påstämplingen på bilden.
Vad som hände var att jag skulle byta 190-gramstub i min Lindal-adapter. Den har oklanderligt hanterat många olika no-name-tuber genom åren men det här var första gången med en original Primus-tub... Vad som hände var att så fort jag gängade in punkteraren så började det läcka friskt, initialt både som vätska och gas tills jag kvickt reste det hela upp från skruva-läge till ett lodrätt 'bära snabbt ut ur garaget' -läge. Sedan så fick den stå där ute på garageuppfarten under natten och pysa färdigt...
När jag nyss monterade isär apparaten kunde jag konstatera att pressningen i centrum där punkteringsstiftet och dess tätningsring går ner inte ger möjlighet till full tätning EFTERSOM PRESSNINGEN AV FÖRSÄNKNINGEN ÄR FÖR BRANT, FÖR DJUP OCH ALLDELES FÖR LITEN I DIAMETER ! Jag jämförde med den jag tog bort igår - den har en mycket flackare och lite vidare försänkning. Och för att kontrollera om det var adaptern som felfungerat så fäste jag den på en 190-grammare från 'TEMA HEM & FAMILJ' [Jag vägrar kalla det där multivaruhuset för BILTEMA längre] som jag haft liggande säkert lika länge som Primusbehållaren. Det tätade direkt, precis så som jag är van sedan tidigare. Och även den var flackare och vidare i skålpressningen.
Så var försiktiga därute!
Och nej, efter det där så är Primus inte mitt favoritföretag - åtminstone inte vad gäller såna här viktiga saker...
/Odd