Tekniska kängor för trekking / varumärke
Det torde vál vara allmánt kánt att det finns tillverkare som specialiserar sig och lever pâ att designa, utveckla och tillverka tekniska kängor av hög kvalitet, med olika material, läst, form etc beroende för vilken aktivitet kängan/skon ska anvándas. Dessa tillverkare har ett mer eller mindre starkt varumárke inom just denna sin specialitet; att utveckla och tillverka bra skodon.
Därutöver finns det en grupp med sko-tillverkare som har ett starkt varumárke fràn andra sko-sektorer (sport-, promenad-), och som utnyttjar detta till att sálja skor även utanfór sin egen specialitet, t.ex Ecco`s trekking kängor.
En tredje grupp ár de företag som har ett starkt varumärke inom kláder, tält eller andra outdoor-pryelar, och som använder detta varumárke till att làta sy upp t.ex kängor med sitt varumárke.
En fjärde grupp är de större sport-distributions-kejorna som anvánder sitt varumärke pà sina produkter, typ Decathlon etc
En sista grupp är de varumárken som varken har med skor eller outdoor att göra, typ Camel, Jeep etc, men som nyttjar styrkan i detta varumárke till att làta tillverka allt möjligt.
Gemensamt för de 4 sistnámda grupperna är att de ágnar sig àt att försöka rentabilisera till max sitt varumárke, distribution etc, men att nár de sáljer trekking skor ágnar sig ât nàgor som ligger utanför sin egen huvudverksamhet; dvs en aktivitet de kan ha och inte ha.
Den första gruppen à andra sidan, lever enbart av att göra trekking-kángor, och skulle de sluta utveckla, göra bra kvalitet etc., sà ár de ute.
Summa sumarum: gâr man med ett par Ecco-kängor pâ fjälltur fâr man kanske skylla sig sjálv...
MVH / Mats