Kängor för luffning

mina erfarenheter sträcker sig över ca 4 par kängor. Ett par meindel dakar som gav upp efter ca15 år. Ett par tidiga hanwag som höll ca 10 år och ett par Viking som just nu håller på att ta slut efter snart 10 år. Gemensamt har de att det slits fram luftkuddar i hälen samt att limning i hälen släpper. Jag har använt dem till jakt vandring och framförallt vardagsbruk kalla årstiden. Parallellt med dessa tre par har jag använt ettpar lundhags Alaska. Jag köpte dem 1985 eftersom man fick använda dem i lumpen. Jag har använt dem i mycket vardagsliv under åren. Jagat i fjäll och skog, fjällvandrat oanat och på stenig led. Samt åkt tegsnäsare. Liksom alla kängorna har jag skött dessa med vax och ibland fett. Skulle kalla dem drygt halvslitna nu efter 25 år. Lädret är vackert och helt. Cellgummit knöligt blankt och helt och sulorna lite rundade i kanten och slitna i klacken men otroligt lite trots allt. Sulorna är vibram. Ett annat par jag har men som endast använts som vardagsskor är ett par redwing med rödaktigt läder och vit sula. De är syda i enkelt skinn utan foder och är bekväma och riktigt slitstarka. Skulle jag gå övervägande väg och stig vore de mitt val. Har väl haft dem 15 år och brukat dem främst vår somma höst. Svåra att få helt täta. Kuriosa är att jag alltid har dubbla strumpor i kängor och gummistövlar. Har väl förresten konsumerat nåt knappt tiotal gummistövlar över samma period.

Bosse

Nej de är inte gjorda för att vandra på vägar och stigar, välj skor i stället.

Det Klager här försöker säga utan att lyckas, misstänker jag, är att dämpningen är kass i denna typ av känga. I vart fall om man jämför med t ex gympaskor eller liknande. Går man på asfalt kan det bli jobbigt för lederna, men vi är ju alla skapta olika och har kroppar som tål olika mycket. Vill du verkligen ha kängor hela tiden kan det ju vara värt att lägga några slantar på ett par bra, dämpande iläggsulor.

När det gäller fjällvandring, det finns folk som fjällvandrar i gympaskor också så det är inte uteslutet.

Kul grej! Hoppasdu får en go tur!

//Anders

Tänk på att Lundhags kängor inte alls anpassar sig efter foten eftersom de är gjorda i cellgummi. Passar de inte perfekt i affären lär de aldrig börja göra det efteråt.

Men det där stämmer väl ändå inte riktigt. Jag uppfattar att lädret innanför cellgummidelen formar sig en hel del, och att de sitter bättre och bättre efter användning. Folk får ju sina Lundhags utlästade också, vilket inte borde gå om det var oformbara eller?
Men givetvis bör de sitta ok i affären från första början, men det gäller väl alla skor/kängor man köper.

Men det där stämmer väl ändå inte riktigt. Jag uppfattar att lädret innanför cellgummidelen formar sig en hel del, och att de sitter bättre och bättre efter användning. Folk får ju sina Lundhags utlästade också, vilket inte borde gå om det var oformbara eller?
Men givetvis bör de sitta ok i affären från första början, men det gäller väl alla skor/kängor man köper.

Detta är väl det stora problemet med jörnkängan, som jag ser det.
Känns riskabelt att lägga 3000kr på ett par skor som kanske inte passar..

Detta är väl det stora problemet med jörnkängan, som jag ser det.
Känns riskabelt att lägga 3000kr på ett par skor som kanske inte passar..

Om du mot förmodan befinner dig i Stockholmskrokarna i helgen kan du kika in på vildmarksmässan och troligtvis prova ett par. Kan ju inte lova det men förra året hade Cress med sig ett stort antal kängor och deras namn finn med i årets uppställning också.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linus_Grahn Laga kängor Utrustning allmänt 9
Ann-Cathrine Kängor med stabilitet och komfort som en löparsko? Utrustning allmänt 44
Henriko Hanwag kängor - dålig kvalitet? Utrustning allmänt 3
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
krakelz Gå in kängor Utrustning allmänt 8
fotografiskt Vem kan sula om M90-kängor? Utrustning allmänt 12
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
Valpish Hur snöra kängor? Utrustning allmänt 9
Johan123 Erfarenhet av kängor Viking Myrdrag GTX? Utrustning allmänt 0
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
fritzov Nya kängor som skaver Utrustning allmänt 13
greenfish Köpt nya kängor, klämmer bredden Utrustning allmänt 9
Egiz M90 Kängor Utrustning allmänt 34
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Snubblaren Sula om meindl kängor? Utrustning allmänt 2
baffinguarapo Meindl kängor Utrustning allmänt 10
Redlinefoto Impregnera Patton kängor? Utrustning allmänt 7
MultiS Student kängor Utrustning allmänt 9
majkiiz Kängor Utrustning allmänt 3
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
thureinature Varma kängor i praktiken Utrustning allmänt 36
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
elka9110 Amerikanska kängor Utrustning allmänt 6
timlaine Rengöra kängor Utrustning allmänt 2
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
niklaz Kromfria/ej kromgarvade kängor? Utrustning allmänt 5
Herr Nilsson Större kängor? Utrustning allmänt 5
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
janne_b Nyårslöftet (fråga om kängor) Utrustning allmänt 1
såg kängor Utrustning allmänt 1
Maskinisten Vårda kängor. Utrustning allmänt 16
storskogen Svart fett som färgar kängor Utrustning allmänt 8
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
JohanBergman. Korkers kängor! Utrustning allmänt 2
Maxlind Kängor. Meindl vs. Lundhags. Utrustning allmänt 39
jojjas Kängor Utrustning allmänt 3
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
Knix Bra Militära kängor? Utrustning allmänt 19
Jarno Kängor för små fötter (strl 35) Utrustning allmänt 6
andreaze problem med kängor Utrustning allmänt 13
Patriksg Kängor Utrustning allmänt 4
Solkatt Torkning av kängor i fjällen Utrustning allmänt 46
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
guardian LOWA kängor. Utrustning allmänt 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg