Prioritering av nödutrustning

sajberjohan; sa:
Varför lägga all sin utrustning i en liten ask?
Tappar man asken så har man inget överlevnadskit längre...

Bra fråga faktiskt.

Jag tror svaret hänger ihop med inställningen att 'överlevnadssituationen' bara ramlar över en, helt oprovocerat, en dag när man fridfullt strosar runt i skogen bland myrorna.

De prylar man inte behöver för att UNDVIKA en otrevlig situation, behöver man oftast inte släpa med överhuvudtaget. Vattentreningstabletter och tamponger i alla ära, men jag tror inte någondera avsevärt påverkar ens möjlighet att få kontakt med civilisdationen den dag man gått vilse i skogen.

- och Patric - vad är det för sport att "tända något annat först?! - ner med jukkastickan i pippan och jukka på bara! Håll kniven fri från näsan, och akta skägget! ("..'cause that's what Brian Boitano'd do!")

/Per
[Ändrat av fson 2005-02-15 kl 08:18]

sajberjohan; sa:
Varför lägga all sin utrustning i en liten ask?
Tappar man asken så har man inget överlevnadskit längre...

Men tappar man asken är det ju en nödsituation? Och tappar man bara asken har man allt annat kvar!

Vitsen med asken (eller vad man nu har) är bland annat att hålla allt samlat så man vet var det är. Det går precis lika bra att has sakerna löst i en ficka (är det mindre risk att man tappar dem då?), i ett snöre runt halsen (där har jag kniv, kompass, visselpipa, eldstål och oftast klocka), inuti handtaget på kniven ("överlevnadskniv" du vet), inuti sin vandringsstav eller nåt. Huvudsaken är att man alltid har sakerna med sig.

(Min första ask bar jag med mig varje dag i närmare tre års tid. Den låg alltid i jackfickan när det var "jackväder", på sommaren hade jag alltid en väst där asken hade sin givna plats. Jag hade ett väldigt intressant samtal med säkerhetskontrollen på Sturup en gång... Men han släppte faktiskt ombord mig trots att det fanns både rakblad och magnesiumelddon i asken:) Numera har jag dock börjat slarva med asken, men det handlade om att vänja sig vid att alltid ha den med sig. För den dag det händer något och asken ligger hemma så lär man inte bli så glad.)

På så vis har man "två kompletta" uppsättningar utrustning för att klara sig: Sin ordinarie utrustning och sin "överlevnadsask". Visserligen är det olika "bekvämlighetsnivå" på dem, men avsikten med bägge är att man skall klara sig.

fson; sa:
Jag tror svaret hänger ihop med inställningen att 'överlevnadssituationen' bara ramlar över en, helt oprovocerat, en dag när man fridfullt strosar runt i skogen bland myrorna.

De prylar man inte behöver för att UNDVIKA en otrevlig situation, behöver man oftast inte släpa med överhuvudtaget. Vattentreningstabletter och tamponger i alla ära, men jag tror inte någondera avsevärt påverkar ens möjlighet att få kontakt med civilisdationen den dag man gått vilse i skogen.

tja varför i låda är för mig för att lådan är liten och smidig, och jag vet att då har jag med allt som jag kan tänkas behöva. färdigpackat och klart.
men givetvis om jag går vilse så behöver jag ju knappast tampongerna och vattenrenings vätskan det är ju helt sant, då använder jag ju bara inte dem.
utan tar fram kompassen.

eller så har jag gått ut en runda en dag också kommer jag fram till ett vindskydd som ligger jättefint beläget längs en sjö eller å och känner nej här vill jag stanna en liten stund men jag kommer nog att frysa lite då tar jag tändstålet och gör upp en liten eld och sitter o myser en stund.

men om jag skulle göra mig illa tex av att försöka tända pipan med eldstålet och en kniv o slinter.. och behöver ett plåster så kan det ju vara bra med plåstret, och då är det ju inte fel att desinfecera först, DÅ tar jag fram en tampong skär upp den tar lite aquacare på den och desinfecerar och sedan tar jag på plåster. så kan jag gå vidare utan att lilla turen blivit förstörd och jag måste gå hem.

eller så har jag tänkt att göra en liten strosning på några timmar och oups det blev dimma jag kan inte se 2 meter framför mig osv....

det skulle kännas otroligt pinsamt att behöva ringa SOS för att jag gått vilse och inte hittar ut ur en liten sketen skog i stockholmstrakten.
däremot skulle jag inte tveka att använda telefonen om jag bröt benet osv.

Det är just sådana saker jag försöker undvika med att ha en liten låda. att inte behöva ställa in en tur eller råka gå vilse, men skulle det skita sig så kan jag ta hand om mig, åtminstånde några dagar. utan att bli kass i magen eller få någon sjukdom/parasit för att jag druckit förorenat vatten som bara gjorde saken värre.

för att klargöra.. det här har vi snackat om tidigare. vi som inte använder "askar" har likväl med alla grejerna som ni som har "askar" har, skillnaden är som någon "klok" sa sist vi pratade om det: "skillnaden är att ni har asken utsprid".. jag har ju indirekt med "asken" alltid vart jag än är, har ett litet snöde med visselpipa, liten kompass och tändstål i jackfickan, leatherman med allt vad det innebär i skärpet, ficklampa av diodmodell i nyckelknippen, mobiltelefon i byxfickan samt GPS och första förband i jackan.. så om jag vill kan jag stoppa ner allt detta i en ask eller så finns det med alltid som det gör nu.. samma gäller mina ryggor, allt finns.. ser därför ingen anledning att göra små askar för det får liksom inte plats med allt ändå utan att köpa de pyttigaste grejerna som funkar lite halvkass.. (har föresten 2 kompasser på mig, samt en GPS, snacka om overkill)

Ryggsäck, tält och liggunderlag osv. Vem har med sig det när man går ut några timmar en kväll och plockar svamp eller bär eller bara går en skogspromenad.

Många som går "vilse" gör ju det i marker som ligger relativt nära hemmet och som dom egentligen "hittar" i.

En mobiltelefon är ju perfekt så att man kan ringa och be om hjälp. Men så måste man ju kunna uppe sin possition någorlunda exakt om man ska kunna bli hittad snabbt. Är man vilse och inte riktigt vet på metern vart man är så kan det kanske dröja några timmar upp något dygn innan man kommer till rätta. Då kan ju ett elddon så att man kan göra upp en eld för att hålla värmen torka kläder eller signalera för att lättare bli hittad. En kniv kan ju underlätta för att fixa tändmaterial till elden (men man kan nog faktisk klara sig utan den).

man klarar sig nog långt med bara mobilen (underförutsättning att man har batteri och täcknig) men även om man kanske inte dör så är det ju trevligare både psykiskt och fysiskt om man har en eld som värmer medans man väntar på undsättningen.

hade man även medfört en kompass från första början så hade man kanske inte gått vilse alls. Så jag röstar för fölsjande saker i ungefärlig prio ordning mobiltelefon, kompass, visselpipa, elddon, kniv som "nödutrustning" resten är kanske mera kuriosa och till för oss som är intresserade att plocka med nödasken (ungeför som att det finns folk som fiskar fast det finns fisk att köpa i affären dvs en hobby men knappast nödvändigt för att överleva)

http://expressen.se/expressen/road/www/article/0/jsp/Render.jsp?a=91174&print=yes

När det gäller riktiga överlevnadssituationer så har har dom kanske inte så mycket med skogspromenader att göra utan handlar nog mycket om "sårbarheten i sammhället" i vardagslivet. Långa strömavbrott har ju olyckligt vis blivit ganska vanliga senaste tiden och även andra naturkatastrofer kan ju få förödande följder. Men i dessa fallen så är det ju knappast kompasser och fällknivar som är avgörande.

Men att säga att överlevnadssituationer är något som inte existerar annat än i krigssituation eller fiktiv miljö är väl inte helt sannt.

[Ändrat av Joones 2005-02-15 kl 20:15]

tigertamjaren; sa:
Didde747: Försvarets handbok i överlevnad finns att hämta hem (gratis) som PDF (7,5 Mb) från http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/publikation.asp?cmd=70 där kan du läsa in dig lite. Men i mina små öron låter det som om du skulle få ut mer av att sticka ut och träna och / eller delta i någon kurs.

/ G

(Dricka varmt blod: Jäck!!! ;) )

Man tackar, jag ska ta en titt i den. Anledningen till att jag vart intresserad var att jag var ute och knallade en bit på bohusleden utanför Göteborg. Jag var ute i 5 timmar och han passera genom lite bebyggelse under den tiden men jag såg inte en människa under den tiden. Mobiltäckning hade jag kanske 1 timma under hela tiden och detta alltså straxt utanför Göteborg. Det räcker med ett felsteg så sitter man ju i en situation som inte är vad man räknat med från början. Intressant med alla reflektioner dock på detta, jag tackar och bugar

Re: Cyklon är inte dåliga

sundancekid; sa:
Raskesven; sa:
Det finns små blå och oranga burkar med skruvlock och plån som är skyddat både mot väta och svavlet. Tror de heter "cyklon" eller något dylikt. Tömmer man ut de värdelösa stormtändstickorna som ingår och byter dem mot vanliga tändstickor, har man en smidig förvaring av tändstickor. Plånet byts ut då och då, och man fyller bara på med tändstickor vid behov.

Mycket enklare, smidigare och säkrare med en sådan burk, än att ha tändstickor i en plastpåse. Och man använder samma förvaring år efter år.

För en överlevnadssituation, och även i övrigt, tycker jag att tändstickor ska skyddas bättre än med en plastpåse. Men, som ni redan nämnt, eldstål är nog bäst att satsa på för en ev. överlevnadssituation.

Raskesven

Den oranga asken som nämnts vid ett par tillfällen nu är precis som herrarna antyder av märket Cyklon. Till skillnad från Raskesven måste jag dock säga att de medföljande tändstickorna är GRYMT bra när man som mest behöver dom, det vill säga under MYCKET blåsiga förhållanden. T.ex. under en snabb lunch på kalfjället. Jag har personligen aldrig lyckats blåsa ut en cyklontändsticka vilket borde beyda att dom är rätt så vindtåliga.
För "vanligt(läs: vindskyddat)" bruk kan jag dock helt klart hålla med om att "vanliga" tändstickor är bättre. Dom brinner inte lika intensivt/snabbt och är lättare att tända.
Därför har jag alltid med mig tändstickor av båda sorterna.

Huruvida tändstål bräcker båda dessa två och till och med kombinationen av dessa kan jag inte svara på :)

// Lars
Ok, jag hårddrog det när jag skrev "värdelösa". Ändrar till "mindre användbara" ;) Under mycket blåsiga förhållanden på kalfjället behövs vindskydd till köket i alla fall, så tändstickan är ju lika skyddad den. Det skulle vara om man tänder en eld på kalfjället när det blåser mycket starkt, för att få ett uppkok till en snabb lunch då.

Raskesven

-Patric-; sa:
för att klargöra.. det här har vi snackat om tidigare. vi som inte använder "askar" har likväl med alla grejerna som ni som har "askar" har, skillnaden är som någon "klok" sa sist vi pratade om det: "skillnaden är att ni har asken utsprid".. jag har ju indirekt med "asken" alltid vart jag än är, har ett litet snöde med visselpipa, liten kompass och tändstål i jackfickan, leatherman med allt vad det innebär i skärpet, ficklampa av diodmodell i nyckelknippen, mobiltelefon i byxfickan samt GPS och första förband i jackan..

Men nu finns det ju nödsituationer där man kanske måste få av sig packningen och/eller en stor del av kläderna snabbt (t.ex. om man trillar i vattnet och inte kan ta sig upp). Har man då sakerna utspridda så får man svårt att få med sig det viktigaste.

Visst kan man "anpassa" placeringen av sakerna (flytta saker från jackfickan till byxorna om man befinner sig nära vatten etc) men jag tycker det är bekvämare att ha sakerna samlade i asken.

Det jag har i asken är sånt som INTE går att improvisera. Första förband ser jag t.ex. ingen vits med att ha i asken för det går att improvisera så länge man har lite kläder kvar.

Jag brukar säga att bästa sättet att ta reda på vad man behöver i asken det är att ge sig iväg ut utan någon utrustning alls. Sen försöker man klara sig utan utrustning och märker ganska snart vilka saker man skulle ha velat haft med sig.

Nu behöver man ju kanske inte alla gånger göra detta på riktigt, det går ju till viss del att göra i fantasin (om man har lite erfarenhet av friluftsliv).

Jag har t.ex. många gånger försökt göra upp eld utan ordentliga grejer (på skoj alltså, jag har låtit bli att använda grejerna jag haft med mig och låtsats att jag varit i en nödsituation).

nermander; sa:
Första förband ser jag t.ex. ingen vits med att ha i asken för det går att improvisera så länge man har lite kläder kvar.

Om du någon gång skadar dig eller hittar någon annan som är skadad så kommer du önska att du hade med ett första förband. Om inte annat så är det himla bra bra tillsammans med ett eldstål.

sajberjohan; sa:
Om du någon gång skadar dig eller hittar någon annan som är skadad så kommer du önska att du hade med ett första förband. Om inte annat så är det himla bra bra tillsammans med ett eldstål.

Ja men ett ORDINARIE första förband har jag ju med mig. I asken har jag den redundans som behövs för att upprätthålla säkerheten i en nödsituation.

Istället för att ha två kompletta likadant ryggsäckar med sig (för att få redundans) så har man en ordinarie packning och sin "nödsats" (emergency kit, så slipper vi blanda in askens vara eller icke vara).

Det är alltså utrustning som man har UTÖVER den ordinarie. Den ordinarie utrustningen är ingen nödutrustning. Precis som t.ex. en livflotte på fartyg eller fallskärm i flygplan.

nermander; sa:
Men nu finns det ju nödsituationer där man kanske måste få av sig packningen och/eller en stor del av kläderna snabbt (t.ex. om man trillar i vattnet och inte kan ta sig upp). Har man då sakerna utspridda så får man svårt att få med sig det viktigaste.

och när du ligger i vattnet som du inte kan ta dig ur så sliter du fram din ask med en uppblåsbar gummiflotte? det enda man behöver i den situationen är att kunna simma..

vidare så blir man inte av med något i vattnet, ryggsäcken fungerar om korrekt packad som ett hyfsat flythjälpmedel, om inget annat så sjunker den inte och... förklara nu vad asken ska va bra till i det här läget, jag fattar nog inte ;)

nermander; sa:
Jag brukar säga att bästa sättet att ta reda på vad man behöver i asken det är att ge sig iväg ut utan någon utrustning alls. Sen försöker man klara sig utan utrustning och märker ganska snart vilka saker man skulle ha velat haft med sig.

ska man öva så e det fusk med en ask, hur svårt e det att klara sig med en ask? näää, ut och öva med endast kalsonger och mora-kniv(kolstål, dom kan användas som tändstål)... alright, lite kläder då...

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg