Prioritering av nödutrustning

Eftersom jag inte är läkare så kan jag inte "ordinera", men
2 x ibuprofen 400 mg + 2 x paracetamol 500 mg
Fungerar väldigt bra...

Konsultera http://www.fass.se för ev risker avs. de enskilda preparaten och i tveksamma fall kontakta läkare!

Överlevnad

Har man tredubbelt med sig, av allt, blir det säkrare då? Och vad med det röda lilla garnet till förstukvisten, väl fäst i bältet?
Jag tror att det finns en övertro på prylar och en rejäl kunskapssvacka i att använda dem. Så gå ut och öva. Ta med mat och thermos om du inte skulle få fart på elden med tampongen i regnet.....
Med utrustning man kan bruka kan man komma långt, men med kunnskap utsätter man sig inte för riskerna.
Då även jag inte är läkare kan jag pga erfarenhet meddela att mot lös mage och vikten av att behålla vätskan fungerar opiumpiller utmärkt, men det finns icke vanebildande alternativ som Dr. Björk säkert kan rekommendera. Rent vatten är en av förutsättningarna för livet!

Go tur i Påsken

Johan K
[Ändrat av johankse 2005-03-23 kl 11:58]

Ulf M; sa:
Fungerar väldigt bra...

alrigth.. har nämnligen för att att vi fick tipset i det militära om 2 Paracetamol + 1 Acetylsalicylsyra (alvedon o magnecyl) men du säger att ibuprofen funkar bra med, men dom säger ju att ökad dos av ibuprofen inte ger bättre effekt?

-Patric-; sa:
Ulf M; sa:
Fungerar väldigt bra...

alrigth.. har nämnligen för att att vi fick tipset i det militära om 2 Paracetamol + 1 Acetylsalicylsyra (alvedon o magnecyl) men du säger att ibuprofen funkar bra med, men dom säger ju att ökad dos av ibuprofen inte ger bättre effekt?
Visst, det är därför det finns 600 mg att få på recept...

enl vår företagsläkare så kan man få bättre smärtlindring genom att ta en Magnecyl och en Panodil varje gång istället för två av den ena sorten.
Anledningen är dels att dom verkar aningen olika och det blir lite bredare effekt och så kan man totalt sett äta fler värktabletter per dygn då maxdosen avser resp verksamma beståndsdelar.
Givetvis inom rimliga gränser.

Om detta är sant och riktigt kan jag givetvis inte garantera men jag har allid med båda sorterna om jag är iväg utom räckhåll från ett apotek.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg