Prioritering av nödutrustning

Cyklon är inte dåliga

Raskesven; sa:
Det finns små blå och oranga burkar med skruvlock och plån som är skyddat både mot väta och svavlet. Tror de heter "cyklon" eller något dylikt. Tömmer man ut de värdelösa stormtändstickorna som ingår och byter dem mot vanliga tändstickor, har man en smidig förvaring av tändstickor. Plånet byts ut då och då, och man fyller bara på med tändstickor vid behov.

Mycket enklare, smidigare och säkrare med en sådan burk, än att ha tändstickor i en plastpåse. Och man använder samma förvaring år efter år.

För en överlevnadssituation, och även i övrigt, tycker jag att tändstickor ska skyddas bättre än med en plastpåse. Men, som ni redan nämnt, eldstål är nog bäst att satsa på för en ev. överlevnadssituation.

Raskesven

Den oranga asken som nämnts vid ett par tillfällen nu är precis som herrarna antyder av märket Cyklon. Till skillnad från Raskesven måste jag dock säga att de medföljande tändstickorna är GRYMT bra när man som mest behöver dom, det vill säga under MYCKET blåsiga förhållanden. T.ex. under en snabb lunch på kalfjället. Jag har personligen aldrig lyckats blåsa ut en cyklontändsticka vilket borde beyda att dom är rätt så vindtåliga.
För "vanligt(läs: vindskyddat)" bruk kan jag dock helt klart hålla med om att "vanliga" tändstickor är bättre. Dom brinner inte lika intensivt/snabbt och är lättare att tända.
Därför har jag alltid med mig tändstickor av båda sorterna.

Huruvida tändstål bräcker båda dessa två och till och med kombinationen av dessa kan jag inte svara på :)

// Lars

Re: Cyklon är inte dåliga

sundancekid; sa:
Huruvida tändstål bräcker båda dessa två och till och med kombinationen av dessa kan jag inte svara på :)

// Lars

med lite träning så e tändstål överlägset.. helt okänsligt för väta och bryts inte när man e kall o fumlig..

Bästa asken

Sitter mellan öronen. Övning ger färdighet. När skiten faller på fläkten ramlar du ner på nivån du är tränad på! Du blir aldrig bättre än så!
Kiss är en utmärkt princip.
Militär överlevnad handlar mest om att gömma sig, civil om att synas och höras. Träna på rätt åtgärder när det regnar, är snöglopp och vått!
Skulle gärna vilja se piptändandet i snöglopp med elstålet Patric!
De som jag personligen träffat som tillämpat principerna hade i två tillfällen yxa med sig, i det tredje en flickflaska med konjak, ett rejält smörgåspaket och en .25 kalibrig pistol. (Han gjorde flera överlevnadspromenader hem.)Den fjärde hade patruller efter sig och höll tyst, eldade inte trots sträng vinter. Drack varmt blod och kom hem hel men skrämd. Självförtroendet hos dem var stort många år efteråt. Huamej sådana karlar det finns.

God tur

Johan K

Hej
Alla har vi olika värderingar.
Visst har de som säger att det man har i huvudet viktigast rätt, om man inte hamnar i situationen så slipper man riskerna.
MEN det finns ju alltid "oups det sket sig" faktorn.
Dvs Shit happens. så därför har jag med mig en liten ask.

I min lilla sketna överlevnadsask har jag
1 kniv, 1 tändstål, 1 värmeljus, 4 tamponger, 2 plåster, 1 xinix aquacare (snart dags för byte),1 5 liters ihoprullad tjock plastpåse, 1 kompass / termometer (tillf sönder), 1,5 meter 2mm lina

kniv självsägande varför
tändstål självsägande varför
värmeljus förenklar skapande/hållande av eld
tamponger fungerar som sårtvätts bomull med aquacare, fungerar till vattenrening med aqacare och fungerar för att förenkla uppgörandet av eld.
plåster fungerar som plåster och ev tejp.
Xinix aquacare fungerar för vattenrening och sårtvätt tillsammans med tampongerna. (svider men funkar)
plastpåsen är för att förvara vatten
kompass/termometern är väl också ganska självsägande.
linan är till många olika saker.

Med detta är jag ganska säker på att jag kommer att kunna klara en eller ett par nätter ute.

är det kallt kan jag droppa ner en bit choklad också. (är det varmt finns det säkert annat gott o käka i naturen och chokladen smälter bara..)

någon som kommer på något jag har missat ?

För dagsturen:
Första förband. Mobiltelefon. Man ger ju sig knappast långt iväg från civilisationen. Det värsta som kan hända är nog att man snubblar och gör sig illa. Lite mer avancerade grejor kan väl behövas om man ger sig ut på isen, men det är ett specialfall.

För långturen:
Första förband; samma skäl som ovan
Reparationskit: grejor går faktiskt sönder, särskilt när man använder dem, de går sällan sönder i garderoben.
Överlevnadskit: Montera ner och integrera i packningen. Tändmedel har du med dig i vilket fall, nödbivak har du i tältet/tarpen osv. Om du bara vet exakt var du har grejorna ska det inte vara några problem. Det värsta som kan hända är väl att säcken flyter iväg i ett vad. Men de lär gå att rädda. Använd vattentäta plastpåsar att packa i.
Tandtråd: Håller munnen fräsh och motverkar tandlossning. En god andedräkt kan hindra att många nödsituationer uppkommer.

Den som gissar vilken punkt ovan som är ett skämt vinner en begagnad spräkt trangia alu-potta.

hrmpf.. klart man kan tända sin pipa med tändstål eller rättare sagt via ett tändstål, man måste bara tända nått annat först..

sajberjohan; sa:
Varför lägga all sin utrustning i en liten ask?
Tappar man asken så har man inget överlevnadskit längre...

prexis, asken bygger på att man innom det militära måste fly eller på annat sätt blir av med sin utrustning.. civilt så vet jag inte varför man stoppar grejerna i en ask, det betyder ofta att man har dubbelt med sig, en extra uppsättning grejer förpackat i en helst vattentät låda.. men, men..

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg