Primus kaffepress eller Mokabryggare?

Bialetti Brikka 2/4

Hej Thure!

Jag har under flera år använt Bialetti Brikka i både 2 och 4-kopparsvarianter (2-koppar ger en knapp decilter färdigt kaffe och tar 16g kaffe per bryggning). Det blir en stark espresso med tjock crema. Brikka är speciella då de har bättre tätning och en tung ventil som driver upp trycket. Jag har kommit underfund med några trick för att maximera resultatet och upplevelsen.

1. Kaffet skall vara mycket finmalet. På Willys finns rött paket Cafe Musetti med färdigmalet för espresso som ger bästa resultat. Dessutom oförskämt billigt. De dyrare typ Illy och Lavazza fungerar mindre bra. Paketet håller sin aroma om man försluter det väl med en påsklämma.

2. Bäst försås att mala själv, vilket ger större urval av sorter. Mal på finaste.

3. Vid påfyllning av kaffe i metallkorgen så försöker man fördela kaffe så jämnt som möjligt och undvika klumpar. Knacka gärna på metallkanten för att sätta kaffet. Fyll ända upp till kanten och raka av rågen. Ta sedan en sked och pressa försiktigt ned kaffet utefter korgens kant. Detta för att styra vattnet in mot mitten (minskar risk för lavingenombrott eller att vattnet smiter förbi vid kanten).

4. Värm långsamt över gaslåga.

5. Diskning i fält kan ske genom att borsta ur bryggaren med en brödpensel, eller skölja med färskvatten. Låt torka. Diska aldrig i diskmaskin.

6. Låt inte bryggaren förvaras hårt åtskruvad; spara på gummit.

7. Bryggarna fungerar även utmärkt hemma. Detta är de enda bryggare jag har.

8. Brikka 2/4 kan beställas på http://www.kaffegrossisten.se/mokabryggare/bialetti/

/Örjan

Bilagor

• P1010044.jpg
    P1010044.jpg
    290.8 KB · Visningar: 1,711
Om man som jag har EtaExpressköket blr det inte så mycket extra bulk. Men kaffet måste bli gott.

Jag kör med EtaExpress enliters och Primus kaffepress. Kaffet blir helt ok (brukar köra Arvid Nordqvist Pressiado) och då kastrullen är teflonklädd slipper man den där bismaken som jag tycker att man ibland kan få av metallkärl. Enda klagomålet är att som locket är utformat får man hälla åt "fel håll" (öppningen i locket som kaffet ska ut igen hamnar på motsatt sida om "pipen" på kastrullen) och att det är svårt att hälla upp utan att spilla om man har kastrullen riktigt full.

För knappt 50 gram är det svårslaget vikt- och utrymmesmässigt, om man redan har en kastrull med sig som passar.

Jag har både och, när jag ska ut på turer där vikten har betydelse kör jag Primus+press, annars lyxar jag till det med Mokka-kanna och nymalt kaffe. Jag Har även Primus kaffekokare men den blir mest hemma.

Jetboil med Kaffepress

Allt får plats i köket kokar vatten fort och går ju att använda till matlagningen med så fyller flera funktioner.

filterhållare

Finns att köpa i matbutikerna. Melittas variant finns nästan överalt men är lite svår att använda till en termos på coop brukar man kunna hitta vita filterhållare som har ett rör som passar perfekt ner i en termos. Vill man inte släpa med sig filter kan man använda ett guldfilter

http://lillakafferosteriet.nordicshops.com/product.html?product_id=43

Har också tittat på ortliebs variant, som är betydligt lättare och inte så skrymmande.

Gillar inte

Ortleibs variant. Vältrisk. Att ha med pappersfilterhållare är rätt OK. Haft det på skidtur mellan fjällstugor men lyckades glömma hållaren i Tarfalastugan. Men kaffefiltret känns lite onödigt att slänga i naturen när jag paddlar. Kaffesump känns mer OK.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Person93 Primus campingkök Friluftsmat 2
caol Trangia-primus opskrifter. Friluftsmat 4
mattiassjölundh Primus 2210 Friluftsmat 0
Texas Bensin till Primus Friluftsmat 5
Primus MFS i Primus vindskydd? Friluftsmat 1
Primus på Irland? Friluftsmat 1
Primus MFS eller MSR Dargonfly? Friluftsmat 5
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
Primus Alpine PowerCook Friluftsmat 0
Primus Base -kök? Friluftsmat 0
Bränslemängd till Primus MFS Friluftsmat 2
Anpassa Primus MFS till Trangia? Friluftsmat 3
Metanol och Primus MFS Friluftsmat 2
Johan Primus Multi Fuel System 3288 Friluftsmat 5
Livetiskuggan Kok eller bryggkaffe Friluftsmat 5
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
seobserver Svält eller ej? Friluftsmat 29
niklaz Bränna plastförpackningar - bra eller ....? Friluftsmat 23
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6
Mattias1981 Köttgryta eller liknande?? Friluftsmat 34
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
jeppe78 ETA power mf eller Omnifuel? Friluftsmat 1
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
oskarlin Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd) Friluftsmat 64
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
marcus959 Fridlystmat mat eller ej? Friluftsmat 6
Tommy125 Nudlar, bu eller bä? Friluftsmat 51
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
Reibel norrlandspölsa eller vitabönor Friluftsmat 1
Sjöberg Snabbris eller Snabbpasta? Friluftsmat 19
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
PeAv SafeWater vattenfilter; båg eller "funkis"? Friluftsmat 2
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
MFS, Dragonfly eller? Friluftsmat 0
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
MFS eller Trangia Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg