Primus Express Spider

Spider vs Gravity EF II

Vad är det jag missar om jag får för mig att Gravity EF II skulle va bättre än Spider?

Testat?

Är det någon som testat denna brännare än? Hur funkar den med större kastruller, 2 liters? Funkar den bra vid "längre" kok (inte bara uppkok av vatten till frystorkat?) Nån som har erfarenhet av Primus Gravity EF II? Stor skillnad i gasförbrukning under faktiskt användande?

Senast ändrad:
Inköpt och testad!

Köpte primus express spider inför sarekvandringen på 8 dagar. Brännaren uppfyllde alla förväntningar. Använde ett hemmagjort vindskydd gjort av en aluminium tejp för avgasystem som funkade utmärkt. Upplevde brännaren som relativt tyst på 2/3 effekt.

Gasförbrukningen under 8 dagar för 3 personer (grötfrukost med blåbärssoppa, frystorkad lunch med kaffe, hemmatorkad mat till middag med koktid på ca 10 - 15 min + en del varmakoppen och kaffe) uppgick till 1 st 450 g gas + ca 3 uppkok på en annan gasbehållare. Kastrullen som användes var på 1,5 liter i rostfritt. Detta kändes som en relativt lite förbrukning då vi räknad med att göra av med 2 st 450 g tuber. Vi snålade inte direkt.

En väldigt lite och smidig spindebrännare som gör det den ska! Rekommenderas varmt!

Har testat att köra alkylatbensin i ett liknande gaskök, men som hade kortare förvärmningsslinga som dessutom satt bredvid lågan snarare än i lågan som på express-köket.

Det funkade även om det pulsade en del. Inget jag skulle förlita mig på i just det köket, men kan funka som nödlösning. Däremot skulle det vara intressant att se hur express spider funkar på bensin.

Hur funkar det med uppochnedvänd gastub?

Köket som jag testade bensin i:

http://www.ebay.com/itm/130448000460?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

pulsning:

provat att trottla försiktigt på kranen till bränsleflaskan - dvs. sakta strypa till ganska hårt men inte helt tills pulsningen verka avta och tom sluta (och börja det pulsa hårt, öppna igen). För att minska känsligheten på kran så klipp till bränslefiltret som ofta sitter i sugröret i en tätare material så att bränslet pressar sig långsammare genom filtret.

det som är problemet är att ofta vill man ha filtret nära brännaren och före gummislangen då även gummislangen fjädrar - bl.a primus omnifuel har ett sådan filter i skarven mellan röret och slangen om jag minns rätt och den är knappast till för att ta bort skräp då detta är sugrörsfiltret i bränsleflaskans jobb.

Bränslefiltren i många MF-kök (ofta mer än en st) har förutom att hålla skräp borta även uppgiften att tröga ned rörelsen i bränslematningen just för att dämpa pulsning som annars lätt uppträder då komprimerade luften i flaskan är en perfekt 'fjäder' som lätt förstärker svängningstedenser som det lätt blir när flytande bränsle rusar in i heta delen av förgasarrören och kokar närmast explosivt och vill trycka bort vätskan igen som precis kom in.

Kort sagt filtren fungerar på samma sätt som stötdämpare i en bil för att få bort gungigheten

Grannen skull bjuda sällskapet på soppa ur 4,5 l kastrullen, det räckte inte till i blåsten.
Men min medförda 3,3kW fotogenbrännare fixade tämligen tyst biffen. Ca 12° vind och dimma.
Leksakskök imponerarar inte på ego. Levererade W talet är intressant i verkligheten. Till snösmältning vet ego vad han skulle välja.
Det som ville öva snösmältning senaste vintern hade även i Skåne rikligt med tiillfällen. Klimatvärmen pendlade visst tillbaka någon grad, som den gjort förr.
go tur

Har testat att köra alkylatbensin i ett liknande gaskök, men som hade kortare förvärmningsslinga som dessutom satt bredvid lågan snarare än i lågan som på express-köket.

Det funkade även om det pulsade en del. Inget jag skulle förlita mig på i just det köket, men kan funka som nödlösning. Däremot skulle det vara intressant att se hur express spider funkar på bensin.

Hur funkar det med uppochnedvänd gastub?

Köket som jag testade bensin i:

http://www.ebay.com/itm/130448000460?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Körde med uppochnervänd tub när det var ganska lite gas kvar i tuben och då märkte jag inga konstigheter.. Borde ge större effekt när tuben är full och det är mer flytande gasol i tuben.

Fyllningsgraden i bränslebehållaren påverkar inte så mycket då vätskan i tuben är väldigt liten del i systemet som gör att pulsning kan uppkomma - det är vätskan och gasen i slangarna och rör, tröghet i rörelse (var och hur mycket det stryps, bränslets viskositet för tillfället) elasticitet i slang och i tub och trycket totalt som bestämmer om man råkar in i pulsning eller inte.

med andra ord så pulsar det inte garanterat var gång - men man kan heller inte garantera att det aldrig pulserar vid olika väder, temperatur, tryck och inställning av pådrag och förmodligen är problemet större när det är varmt och med lättrinnande bränslen som bensin och flytande gasol medans fotogen och diesel har högre viskositet främst vid kyla och högre kokpunkt och större förgasningsspann som lugnar ned detta.

Får testa igen i kallt väder, det är ju ändå då man vill kunna vätskemata eller köra på bensin.

Måste tillägga att som riktigt kök för snösmältning osv på längre turer skulle jag inte drömma om att använda det kök jag köpte på ebay. Primus spider vet jag inte, men antagligen inte det heller. På weekendtur skulle jag kunna tänka mig att testa, då har man ju ändå tillräckligt med backup i Trangiabrännaren som alltid åker med som reserv.

Köpte ett Express spider för ett och ett halvt år sedan. Köket funkar alldeles utmärkt under sommar och höst då man har tillgång på vatten. Det är enkelt, lätt och litet. Vintertid skulle jag inte rekomendera det ...inte heller något annat gaskök för den delen! Nu är det så att jag gillar kampingkök av alla de slag; gas, bensin, fotogen mm. Jag samlar på dom, så jag har en hel del. Hur jag än vänder och vrider, så slutar det alltid med att jag använder trangias spritbrännare för de är ljudlösa! -Jag är fast i spritträsket!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Gusta Nya Primus Eta Express Kök och brännare 32
mikeymike Två frågor om Primus ETA Express Kök och brännare 7
snusmumriken83 primus express stove Kök och brännare 6
Mathias PHS Primus ETA Express Kök och brännare 41
Still Alive Primus Frigg Kök och brännare 11
Obbmundson Primus vs Optimus pump Kök och brännare 8
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 23
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 16
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 23
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg