Primus Express Spider

Värmer man inte gasbehållaren är det inte mycket till tryck, utan mer åt det rinnade hållet.

Det är ju just därför man vill ha förvärmningsslingan.
Dâ kan man vända gastuben upp och ner och det funkar i kallare lägen än utan slingan.
för den femhundringen det kostar borde det vara prisvärt, förutsatt att det är hyfsat stabilt och välfungerande.
Effekten är ju bara 2kw, och det är ju bara praktiskt användande som kan tala om ifall det räcker.

Värmer man inte gasbehållaren är det inte mycket till tryck, utan mer åt det rinnade hållet.

Det är väl just det som är poängen med att kunna vätskemata ett gasolkök. Det lilla trycket som finns i gasbehållaren vid låga temperaturer räcker till för att gasolen i vätskeform ska kunna nå förvärmningsslingan vilket är allt som behövs.

Det är ju just därför man vill ha förvärmningsslingan.
Dâ kan man vända gastuben upp och ner och det funkar i kallare lägen än utan slingan.
för den femhundringen det kostar borde det vara prisvärt, förutsatt att det är hyfsat stabilt och välfungerande.
Effekten är ju bara 2kw, och det är ju bara praktiskt användande som kan tala om ifall det räcker.

Jo, men förvärmningsslingan gör inget åt trycket som "sitter" i kartuschen. Det blir bara som ett brinnande moln.

Förvärmningsslingan är bättre än ingen vid låga temperaturer.

Det viktiga med köket för mig är att det är ett av de få fristående gasköken på den svenska marknaden som inte väger bly. För oss som aspirerar till mer än värma påsmat och/eller vill ha ett stabilt kök inkl. vindskydd så tror jag det är bra.

Med vindskydd och eta-kastrull får du bra verkningsgrad till en lägre vikt men ngt bökigare system än Primus "totalsystem"
Brännaren verkar ge en smalare spridning än MSR windpro. Det kan vara en fördel med Eta-kastrullen där lågan träffar kastrullcentrum och sedan strömmar gasen genom värmeväxlaren istället för direkt på. Detta har jag testat själv i fält, vattnet kokar först under värmeväxlaren och det ger inte mycket skillnad på koktiden mellan fullt eller optimalt blås på gasen.
Priset: 650 kr istället för 1000-1100 kr för MSR:s variant

Ska bara studera köket i butik också, så man ser hur det verkar

Vad hände med Primus Express Spider?
Jag har inte hittat någon som säljer det, eller ens har det i katalogen.
Läste någonstans att det skulle finnas i butik i Februari.

Ett sånt skulle passa mig bra i sommar, men jag vill ju gärna läsa någon liten test först.

Rättar min favoritinläggsskrivare.
Nu finns köket i alla fall hos GetOut och Globetrotter.

Förvärmningsslingan är bättre än ingen vid låga temperaturer.

Det viktiga med köket för mig är att det är ett av de få fristående gasköken på den svenska marknaden som inte väger bly. För oss som aspirerar till mer än värma påsmat och/eller vill ha ett stabilt kök inkl. vindskydd så tror jag det är bra.

Med vindskydd och eta-kastrull får du bra verkningsgrad till en lägre vikt men ngt bökigare system än Primus "totalsystem"
Brännaren verkar ge en smalare spridning än MSR windpro. Det kan vara en fördel med Eta-kastrullen där lågan träffar kastrullcentrum och sedan strömmar gasen genom värmeväxlaren istället för direkt på. Detta har jag testat själv i fält, vattnet kokar först under värmeväxlaren och det ger inte mycket skillnad på koktiden mellan fullt eller optimalt blås på gasen.
Priset: 650 kr istället för 1000-1100 kr för MSR:s variant

Ska bara studera köket i butik också, så man ser hur det verkar

Ska du både smälta snö och sen laga mat? Ryggan full av gasburkar, då. Good luck.

En rättelse:

jag är inte ute på långturer under sådan förhållanden så det med snösmältning är inte aktuellt. Kommer jag i framtiden ge mig ut rejäla vinterturer så blir det ett flytbränslekök. Jag menar mest dagsturer eller sydsvensk vinter (då får man oftast leta långt efter snö).
Så förvärmningsslingan är inte det primära för mig i bedömningen av kökets kvalitéer

Ett gaskök med förvärmningsslinga som vätskematas är ju i praktiken ett flytbränslekök. Skulle vara intressant att jämföra trycket i en vanlig gasflaska med propan/butan blandning vid t.ex. -30 C och trycket i en bränsleflaska där trycket pumpats upp.
xxargs kanske har koll?

Är det trycket i samma storleksnivå så bör ju inte effekten hos gasköket vara sämre vid den temperaturen än för flytbränslekök

Kör man med biltema 17-602 ( i allafall den batchen jag mätte på) så ger den gas @ 0.25 bar vid -27 grader och ger en uppvärmningstid av 5 min 15 sek för 0.5 liter 17 -> 100 grader C vatten i en trangia 27 med gasbrännare, skall man smälta snö så är det ungefär dubbla tiden.

det är alltså inte fullgas men fortfarande något så när användbar gastryck.

proceduren är i det läget att med tuben rättvänd tända på köket - låta den brinna i ett antal 10-tal sekunder så att förgasaröret får lite värme och därefter vänder man tuben - (med full öppnad ventil innan vändningen) - man måste förvärma brännaren lite, annars kan man få flytande stråle med flytande gas och det blir hög låga på samma sätt som fotogen/bensinkök som inte förvärmts tillräckligt och öppnar för full bränsleflöde.

Vet man att man alltid skall elda i kall miljö så måste man alltid köra upp och ned och aldrig rättvänt någon längre tid - alternativt får värma tuben med jummen vatten - vilket också går med lite planering.

---

Jag har inga kopplingar som gör att jag kan koppla in manometer för bränslekök (får nog offra en begagnad bränsleflaska i så fall för att borra in nya nipplar etc.) , mycket trolig att de behöver pumpa upp för högre tryck för motsvarande pådrag som gasköket ger - dock inte mer än 3-4 bar gissar jag med tanke på dödutrymmer som är kvar i pumpen, backventilens fjädermottryck och läckage i läderpackningen på kolven

dock är verkan av tryckhöjning inte så stor som man kanske skulle tro - för dubbla gasmängden per tidsenhet genom munstycket så måste man öka trycket 4 ggr.

Skulle det i det läget med låg omgivningstemp vara lönt att använda tändgel som till fotogenkök för att förvärma förvärmningsslingan så att säga?
Nu är jag väl inte så sugen på att laga mat i dom temperaturerna men det är ju intressant att veta.

Det är bara att prova, men själv tror knappt det är lönt sas. då köket behövs betydligt mindre uppvärmning (till några plusgrader på sin höjd) i jämförelse med bensin och ännu mer fotogen då det sistnämda behöver uppgå minst ett par hundra grader för att gasa komplett.

Även med väldigt liten uppvärmning av gastuben (det behöver inte ens vara plusgrader) så ökar trycket snabbt och med vätskematning så kyls inte tuben på samma sätt som när man tar ut gasen i gasform. förmodligen får du mer än tillräkligt värme på sliggan om du först tänder lågan, drar på till fullgas så att justerventilen är i stort sett fullt öppen och därefter lugnt vänder tuben för vätskematning. Börja det rusa och pulsa (som det kan göra med trangiabrännaren) så vänd tuben rätt till gasmatningsläget igen och avvakta tills det lugnat sig - stäng _inte_ av gaskranen förrän vid jämn förbränning igen.

Vet man att några dagar riktigt svinkallt kan inträffa men resten av turen är mer rimlig temperatur så kan man ta med sig en flaska sievert 2206 eller 2208 (köps i järnaffär - men kanske måste beställas innan) och då kommer man ha fart i köket med upprättstående tub till -35 - -37 grader. - en sådan tub motsvarar nästan men inte riktigt 450 gram tub campingas (ca 390 gram) .

biltema 17-614, i stort sett lika som primus power gas 2207 (450 gram campingasol) väger 668 gram
sievert 2206 (390 gram gas) väger 650 gram trots mycket starkare flaska i aluminium

Det jag har sett med trangia gas i 27-kök resp. optima med fotogen i samma 27-kök är att optiman drar ca 20% mer bränsle viktmässigt än med gas för samma uppvärmningsjobb - förvärmningen före och dränage av slang efteråt oräknat - förmodligen mindre skillnad i trangia 25 med större diameter på grytbotten.

Har man smalare grytor som i trangia 27 så bör inte brännaren bränna med allt för stor ring (som MSR WhisperLite Int. har, även optimus blåser på lågan i ganska stor diameter ) utan lågan bör hållas ganska koncentrerad i mitten för att nyttja den mindre grytans värmeytan bättre.

samma sak med kylflänsad gryta - där bör lågan också vara ganska koncentrerad i mitten så att den hinner brinna ut helt innan den går in i flänsarna i kanten på grytan, annars får man kraftigt ökad CO-produktion och lägre effektivitet då det helt enkelt inte kan brinna i de täta mellanrummen mellan flänsarna då det kyler gasen för mycket för att förbränningen skall kunna fortsätta.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Gusta Nya Primus Eta Express Kök och brännare 32
mikeymike Två frågor om Primus ETA Express Kök och brännare 7
snusmumriken83 primus express stove Kök och brännare 6
Mathias PHS Primus ETA Express Kök och brännare 41
Still Alive Primus Frigg Kök och brännare 11
Obbmundson Primus vs Optimus pump Kök och brännare 8
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 23
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 16
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 23
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg