Ponton-film av Clifford

mard.nu och deras system är ett alternativ. Jag försökte söka på deras hemsida men servern gick inte att hitta.

Kanske någon vet vad som hänt?

Ingen bra ledtråd men domännamnet är fortfarande aktivt:

Technical Information for mard.nu

Status: active
Incept date: 2004-02-11 16:07:00
Expiration date: 2010-02-11 16:06:40

Webbhotellet som hostar DNS-informationen för dem finns kvar: http://www.wopsa.se/ Men DNS-servern svarar inte på frågor

Min gissning är att de inte längre är kunder hos Wopsa.
 
Förlåt en rolltaliban...;)

... men finns det filmer som visar användande av pontoner/flottörer i lite grövre vågor än 2 cm? Argumentet att det inte går att träna rollar i realistiska förhållanden har ju anförts...
 
Det finns nog en film på Youtube där en snubbe använder flottörer, fast i mindre vågor och det tar dubbelt så lång tid.

Eller fanns, nu lyckas jag inte hitta den. Kan vara jag som är kass.
 
Tavy, tack för länk. Han verkar ju veta var han står iaf, den gode Clifford...
Nullan, antingen är vi kassa bägge två, eller så är det tämligen glest mellan klippen på dessa räddningsverktyg i mer realistiska förhållanden.
Kåre, jag antar att det ligger i ditt intresse att visa stöd för att dessa ting fungerar när det verkligen gäller. Observera att jag inte på något sätt är emot flytverktyg i olika former, men jag tycker inte det är för mycket begärt med en trovärdig demonstration av säkerhetsprodukter.
En sak jag undrar t ex är hur pontonerna beter sig i riktig sjögång med lite spetsiga vågor - börjar de inte "klättra" på vågorna och gör det svårare att, säg, sitta med benen utanför sittbrunnen och tömma med öskaret?
 
Magne du har så rätt.

Pontonerna är till för att öka säkerhetsmarginalerna inte öka risktagandet och def inte avsedda att ge sig ut i brytande sjö med. Som alla andra produkter kan de brukas och missbrukas med och utan förstånd och det kommer alltid finnas de som inte begriper sig på vare sig nytta eller funktion hur mycket info som än finns.

Givetvis kan inte alla frälsas av pontoner och givetvis kan inte pontonerna ersätta förnuftet och givetvis kan inte en rullstolsbunden epeleptiker som är nybörjar-kanotist ge sig ut och paddla när det blåser 30s/m bara för att han har pontoner.

Men det går inte förneka att många kan nyttja dessa efter eget förstånd och göra att de kan höja säkerhetsmarginalerna och kan man klara sig själv behöver man inte oroa sig för att man skall riskera säkerheten för sina paddelkompisar som också blir utsatta för risker då en i gruppen råkar ut för ett haveri.

Pontonsystemet bygger givetvis också på att den som använder det också övat med utrustningen under realistiska förhållanden så densamme vet var gränserna går för sin personliga del vilket kan vara väldigt individuellt.

Eget ansvar och förstånd kommer man inte ifrån hur mycket man än utbildar och vilka hjälpmedel man än har till förfogande. Men om man inte får upplysning om vilka hjälpmedel och vilken kunskap som finns så blir man ju klart mer begränsad i sitt utövande och ser inte de möjligheter som finns och blir heller inte medveten om vilka marginaler som finns.

Pontonerna kan inte ersätta förståndet och kan heller inte ge något till de som inte haft något från början.

Clifford har mycket erfarenhet och kunskap att inte betrakta det som en stor tillgång är idiotiskt.

Kåre
 
Väldigt många moment, tidskrävande t.o.m. under såna där ideala förhållanden.

Men vem slår runt då? kanske en förstagångspaddlare med hyrkajak som säkerligen saknar dessa system och även om de fanns vet han/hon inte hur de ska användas.

Och effektivt paddlande blev det ju inte ens med pontonerna mot kajakkroppen. När man väl slår runt är det ofta för att det blåser hårt och vågorna är stora, då brukar man behöva all paddelkraft som går att få för att ta sig till bättre läge.

Om rollen inte sitter säkert i alla lägen och de låga/höga stöden inte hanns med så måste jag slå ett slag för cowboy resque. Man är snabbt tillbaka i kajaken i alla fall. Fast det är klart, enda gången jag blev tvingad att använda det skarpt under riktigt utmanande förhållanden (Torö Stenstrand, 14-15 m/s, brytande surfvågor) slogs jag omkull 3 gånger medan jag vrängde min sea-sock och sedan blev jag uppslängd på land.. :)

Alternativt paddelflottör på en sida bara, går fortare än den där dublettvarianten. Men det tar ju också en del tid som man inte alltid har tillgänglig. (T.ex. pga hårda klippor man är på väg att dunka i) Dessutom har man då ingen paddel.. Inte så bra faktiskt. Också en vackert-väder-räddningsmetod egentligen.

Om VKV är så inriktade på såna här lösningar; Varför inte ha fasta flottörer på däck som aktiveras med en spak där de fälls ner i rätt läge? Då slipper man fippla med uppblåsning och lösa rördelar.

För övrigt håller jag med om att man ska flyta och att man ska synas. Kajakpaddling är fel aktivitet för diskreta kläder och däckfärger.
 
Clifford har gjort en demo-film ang användandet av pontonsystemet och säkerhet som kan vara av intresse för alla som är engagerade i kajaksäkerhetsfrågor. Ni kan hitta filmen under rubriken "Nytt" på http://www.vitudden.com

Jag vet att för somliga kan det vara provocerande att se både pontoner och Clifford samt VKV-reklam, så jag vill varna känsliga tittare.

Kåre

Kan du läga upp den där filmen på y-tuben eller nån annanstans där den streamar någorlunda ok?
 
Jamen vad är det inte som är skit i andras ögon? Skädda = värdelös, likaså roder, rollning, ja själva kajaken inte att förglömma. Långfärdsskridskor likaså, man hamnar iallafall i vattnet förr än senare så satsa på dykning istället och gärna singeldykning långt bort från all ära och redighet.


Teknikern-som både paddlar, simmar, dyker och åker långfärdsskridskor alldeles ensam, och badar mellan varven bland grejerna och isflaken men är lika glad för det.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg