Väldigt många moment, tidskrävande t.o.m. under såna där ideala förhållanden.
Men vem slår runt då? kanske en förstagångspaddlare med hyrkajak som säkerligen saknar dessa system och även om de fanns vet han/hon inte hur de ska användas.
Och effektivt paddlande blev det ju inte ens med pontonerna mot kajakkroppen. När man väl slår runt är det ofta för att det blåser hårt och vågorna är stora, då brukar man behöva all paddelkraft som går att få för att ta sig till bättre läge.
Om rollen inte sitter säkert i alla lägen och de låga/höga stöden inte hanns med så måste jag slå ett slag för cowboy resque. Man är snabbt tillbaka i kajaken i alla fall. Fast det är klart, enda gången jag blev tvingad att använda det skarpt under riktigt utmanande förhållanden (Torö Stenstrand, 14-15 m/s, brytande surfvågor) slogs jag omkull 3 gånger medan jag vrängde min sea-sock och sedan blev jag uppslängd på land..
Alternativt paddelflottör på en sida bara, går fortare än den där dublettvarianten. Men det tar ju också en del tid som man inte alltid har tillgänglig. (T.ex. pga hårda klippor man är på väg att dunka i) Dessutom har man då ingen paddel.. Inte så bra faktiskt. Också en vackert-väder-räddningsmetod egentligen.
Om VKV är så inriktade på såna här lösningar; Varför inte ha fasta flottörer på däck som aktiveras med en spak där de fälls ner i rätt läge? Då slipper man fippla med uppblåsning och lösa rördelar.
För övrigt håller jag med om att man ska flyta och att man ska synas. Kajakpaddling är fel aktivitet för diskreta kläder och däckfärger.