Skitprodukt.
Är väl ett inskränkt sätt att se på det. När jag använder fantasin lite skulle jag t.ex. vilja läsa följande artikel i nån paddeltidning inför t.ex. säsongen 2011...
"En av de produkter som väckte mest intresse på kanotmässor runt i Europa är VKV:s senaste innovation. Vi har tittat närmare på en av dem, deras emergency stabilizer. Själva produkten kommer i form av en kassett som passar direkt i det rör som nu har funnits några år på marknaden. I en nödsituation kan den utlösas och en co2 patron blåser då automatiskt upp två stabilisatorer som ger en paddlare hjälp i den delen av självräddningskedjan som annars är mest kritisk, när kapellet ska på och cockpit pumpas torr. Under normal paddling är hela produkten dold i sin kasett, inget på akterdäck, inget att komma ihåg att packa med etc, kasetten är på plats i sitt rör tills den används eller plockas ut för besiktning.
Även för en erfaren paddlare som efter en re entry och roll är tillbaka i cockpit igen är ju det en kritisk situation där risken är stor att man åter kapsejsar. Vi kan inte vänta på att få händerna på en av dessa kasetter för att prova den i verkligheten för att se hur mycket hjälp den ger just i den situationen.
VKV säljer kasetten som en produkt+ett löpande abonnemang, en gång om året lämnar man in sin (obrukade) kasett till VKV eller återförsäljare, den går då tillaka till VKV för besiktning och byte av co2 och annat som kan behöva uppgraderas medan paddlaren får en nybesiktigad i utbyte"
Skulle definitivt få mig att fundera på ett rör i min Tiderace... Så i stället för att avfärda det som en skitprodukt bara för att nuvarande tillämpning kanske inte är "vass" nog ska vi vara glada att det finns folk, företag som i alla fall försöker. Och nog finns det potential i röret, var kreativ i stället för negativ...