Ponton-film av Clifford

Är väl ett inskränkt sätt att se på det. När jag använder fantasin lite skulle jag t.ex. vilja läsa följande artikel i nån paddeltidning inför t.ex. säsongen 2011...

"En av de produkter som väckte mest intresse på kanotmässor runt i Europa är VKV:s senaste innovation. Vi har tittat närmare på en av dem, deras emergency stabilizer. Själva produkten kommer i form av en kassett som passar direkt i det rör som nu har funnits några år på marknaden. I en nödsituation kan den utlösas och en co2 patron blåser då automatiskt upp två stabilisatorer som ger en paddlare hjälp i den delen av självräddningskedjan som annars är mest kritisk, när kapellet ska på och cockpit pumpas torr. Under normal paddling är hela produkten dold i sin kasett, inget på akterdäck, inget att komma ihåg att packa med etc, kasetten är på plats i sitt rör tills den används eller plockas ut för besiktning.

Även för en erfaren paddlare som efter en re entry och roll är tillbaka i cockpit igen är ju det en kritisk situation där risken är stor att man åter kapsejsar. Vi kan inte vänta på att få händerna på en av dessa kasetter för att prova den i verkligheten för att se hur mycket hjälp den ger just i den situationen.

VKV säljer kasetten som en produkt+ett löpande abonnemang, en gång om året lämnar man in sin (obrukade) kasett till VKV eller återförsäljare, den går då tillaka till VKV för besiktning och byte av co2 och annat som kan behöva uppgraderas medan paddlaren får en nybesiktigad i utbyte"

Skulle definitivt få mig att fundera på ett rör i min Tiderace... Så i stället för att avfärda det som en skitprodukt bara för att nuvarande tillämpning kanske inte är "vass" nog ska vi vara glada att det finns folk, företag som i alla fall försöker. Och nog finns det potential i röret, var kreativ i stället för negativ...

Amatörernas julafton

försökte plåga mig genom denna film. Först var det asgarv och lite kul. Men sen blev det skip knappen, Det gjorde för ont. Min 7 åring hade gjort detta bättre. Ska man tas seriöst får man lägga lite mer energi på sitt budskaps utseende. Vilken tomte. Och att kajakföretaget lägger ut det på sin site..

Är väl ett inskränkt sätt att se på det. När jag använder fantasin lite skulle jag t.ex. vilja läsa följande artikel i nån paddeltidning inför t.ex. säsongen 2011...

"En av de produkter som väckte mest intresse på kanotmässor runt i Europa är VKV:s senaste innovation. Vi har tittat närmare på en av dem, deras emergency stabilizer. Själva produkten kommer i form av en kassett som passar direkt i det rör som nu har funnits några år på marknaden. I en nödsituation kan den utlösas och en co2 patron blåser då automatiskt upp två stabilisatorer som ger en paddlare hjälp i den delen av självräddningskedjan som annars är mest kritisk, när kapellet ska på och cockpit pumpas torr. Under normal paddling är hela produkten dold i sin kasett, inget på akterdäck, inget att komma ihåg att packa med etc, kasetten är på plats i sitt rör tills den används eller plockas ut för besiktning.

Även för en erfaren paddlare som efter en re entry och roll är tillbaka i cockpit igen är ju det en kritisk situation där risken är stor att man åter kapsejsar. Vi kan inte vänta på att få händerna på en av dessa kasetter för att prova den i verkligheten för att se hur mycket hjälp den ger just i den situationen.

VKV säljer kasetten som en produkt+ett löpande abonnemang, en gång om året lämnar man in sin (obrukade) kasett till VKV eller återförsäljare, den går då tillaka till VKV för besiktning och byte av co2 och annat som kan behöva uppgraderas medan paddlaren får en nybesiktigad i utbyte"

Skulle definitivt få mig att fundera på ett rör i min Tiderace... Så i stället för att avfärda det som en skitprodukt bara för att nuvarande tillämpning kanske inte är "vass" nog ska vi vara glada att det finns folk, företag som i alla fall försöker. Och nog finns det potential i röret, var kreativ i stället för negativ...

Alltså, såg du inte den där blåa gubben som smajlar?

försökte plåga mig genom denna film. Först var det asgarv och lite kul. Men sen blev det skip knappen, Det gjorde för ont. Min 7 åring hade gjort detta bättre. Ska man tas seriöst får man lägga lite mer energi på sitt budskaps utseende. Vilken tomte. Och att kajakföretaget lägger ut det på sin site..

Varå? Jag har aldrig sett någon använda VKVs system så snabbt som Clifford. Han klarade det på typ 90 sek. Många ligger och skvalpar och trasslar uppåt sex minuter innan dom har kapellet på igen.

Alltså, såg du inte den där blåa gubben som smajlar?

Klart jag gjorde. Men det här är ju en ganska yvig tråd och då kan man väl få kosta på sig att ta avstamp från det begreppet, trots smiley. Sen råkar jag ju tycka att det finns ett stort värde i folk, företag som försöker, som tänker "utanför boxen". Även om det inte alltid blir en succé så ska det uppmuntras.

För mig med finns det två möjliga sätt att rädda sig på om jag slår runt: roll eller självräddning (nu sker det ju i princip aldrig då de flesta situationer räddas genom bra balans och höga stöd).

Roll förutsätter givetvis att jag paddlar i en rollbar kajak, dvs. liten sittbrunn och/eller knästöd, vilket inte sker så ofta då jag tycker det direkt strider mot en god paddelteknik (ur racingsynpunkt alltså).

Självräddning för mig är ju dock inte så dramatisk som vissa vill göra det till. Vänd runt kajaken genom att lyfta den i för eller akter (för att få in så lite vatten som möjligt), sen är det bara att häva sig upp, vända in rumpan på sitsen och lyfta in benen.

Denna självräddningsteknik som racingpaddlare nyttjar kräver dock mycket god balans. Om man inte har så pass bra balans är säkert pontoner ett utmärkt hjälpmedel, även om det i mina ögon verkar lite tidskrävande.

Förstår faktiskt inte alls denna klagosång mot pontonerna. Om du inte gillar dem - använd dem inte då!

Ingvar appr skitprodukt och svar till tnt:

En innovation som överlevt i mer än 1000år kan väl knappast vara skit.

Ja faktiskt de gamla eskimåerna försåg sina kajaker med sidopontoner och kallade dem för ”kajakungar”.

Vår innovation tillförde det tvärgående röret med många användningsområden, samt anslutningsringar som nu tillåter montering av pontonerna i olika höjder.

Det finns förmodligen fler skitprodukter som räddat liv. Dock pontonernas främsta uppgift är att förhindra att någon räddningsteknik behöver användas. Men denna tillämpning får man ingen statistik över hur många liv som räddas.

Roll är självfallet den bästa räddningsteknik som finns, för de få som behärskar den i skarpt läge.

Men alla andra?

Pontonerna är ett alternativ. Paddelflottör är ett annat och det mest använda. Vårt rör kan tillföra paddelflotören den stabila förankringen som avgör skillnaden mellan framgång och misslyckande.

Det är med vetskapen om mycket stort ansvar som vi går ut med våra räddningstekniker.

Men det innebär också mycket ansvar att döma ut ett system som passar många. Har du torrt på fötterna? Kan du tillföra något bättre?

Ingvar

Ang kvalitén på filmen så är det lite svårt att prestera en snygg proffisionell reklamfilm då vinsten av att sälja pontoner inte täcker denna kostnad men informationen är nödvändig att få ut vilket Cliffan insåg och gjorde denna film med sin son och utan vår finansiering och på eget initiativ. Vilket vi är tacksamma för. Jag har påpekat för vår ”nät-mästare” att det finns önskemål om Y-tube version och han skall jobba på det men behövde något program för ändamålet. Med tanke på omständigheterna tycker jag ändock att far och son Clifford lyckats bra och då har vi också klippt och försämrat upplösningen för att underlätta för de som önskar snabbare nedladdning.

Kåre

Att fördöma

Du Kåre, det finns alltid en del som bara måste fördöma allt dom ser, du har väl inte missat torrdräktsdebatten? Här köper folk friluftsutrustning för stora pengar men verkar skita i säkerhetsdetaljerna i tron att "det händer bara andra, inte mig". (Har du hört det förut?)
Likadant dömde ett gäng skrinnare ut torrdräkten som "skitprodukt som är för varm och inte funkar".

Jaja, det är deras val, jag vet iallafall att går jag runt med kajaken så blir det att simma till land, jag är för stel efter en olycka för att kunna ta mig upp själv utan flottörer. Att simma 2 km i 13-14 m/sek i 2-metersvågor med kajaken på släp är inte alls nån omöjlighet för det har jag testat under säkra former i januari. Jag kom iland torr, varm och inte ett dugg utmattad. Den stackare som simmade i våtdräkt fick följebåten plocka upp efter 10 minuter.

Torris är för mig prio 1 och flottörer prio 2. Än har jag inga flottörer men jag dömer inte ut dom enbart genom att se dom på film, jag skulle vilja testa att leka lite och se stabiliteten innan jag bestämmer mig för ett par.

Har tidigare paddlat VKV´s fina kajaker å hade då mina pontoner på akterdäcket först! Sen åkte dom ner i luckan fast överst å ännu senare längst fram fastskilade mellan "röret" å akterskottet!
Behöver jag säga att dom aldrig kom till användning ;-)
Men tycker trots allt det är en mkt vettig pryl! Inte för alla men för många! Jag skulle inte tveka köpa dom igen om jag skulle skaffa mig en VKV igen ;)
Ps Håller med dig Teknikern om torris, bara det inte gäller snabbare motionspaddling förstås!!

/Janne

Att ha pontonerna med skänker mig tryggheten att kunna ta mig tillbaks från ytterskärgården eller klara en stor överfart även om jag överraskas av besvärligt väder. Har haft pontonerna på längs med kajaken vid flera tillfällen under min HBB-paddling (men inte på skaft för självräddning som Clifford visade). Det ger en mycket stabilare kajak. Från att ha varit på helspänn kan jag koppla av och även njuta av ovädret. Med vingpaddelteknik sitter pontonerna inte heller i vägen utan det går att paddla för fullt.

Sen behöver man inte nödvändigtvis ha en VKV-kajak eftersom röret kan monteras in i andra kajaker. Har låtit göra det både på en Cobolt Origo och Castor. Ska även göra det i nyförvärvet Reval Commander.

//Peter

Ingvar appr skitprodukt och svar till tnt:

Hallå! Jag var högst ironisk, därav smileyn: ;)

Jag tyckte du var rolig (på ett bra sätt). Läs gärna mitt inlägg med ditt citat: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=456316#post456316

Tyvärr hamnade kommentaren helt utan sammanhang när Teknikern citerade mig (jag tror han också var högst ironisk), tyvärr blev det sedan knasigt när rija citerade mig fast det visste ju han om...

Pontoner har helt klart ett berättigande i kajakvärlden, alla har vi olika förutsättningar och önskemål med vårt paddlande. Ju fler som kan/törs våga sig ut på vattnet desto bättre. För alla.

Jag har påpekat för vår ”nät-mästare” att det finns önskemål om Y-tube version och han skall jobba på det men behövde något program för ändamålet.

Helt utan ironi: Sparka den killen/tjejen och anlita någon som begriper sig på design och Internet.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg