• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Politiskt korrekt

Huruvida sossarna gjorde fel, är förstås till att börja med subjektivt och dessutom relativt. Just nu kan man för en gångs skull åtminstone i någon liten mån äntligen relatera till nåt annat, så det kanske kommer att finnas ett tidsfönster inom någon tid, då man kan göra nån slags jämförelse. Annars är ju politik nåt rätt knepigt, och att utifrån politiska åtgärder resp ideologier förutse effekterna i samhället rätt svårt... (Truistiskt understatement?)

I varje läge man påstår att någon politik är fel borde man ju egentligen både redovisa ett alternativ, samt på något ogörligt sätt benchmarka detta innan man rescenserar den gällande politiken.

Med den här inställningen är det förstås risk att man accepterar vilken rådande politik som helst, och det är antagligen det sämsta tänkbara.
 
Fast nu är det väl inte direkt så att det är moralen och värdegrunden hos dem "med annan kultur" som är problemet, utan att många är ihopbuntade i stora högar i områden med sociala problem.

"Hemma" på Balkan, i Sydamerika, i Mellanöstern och i Östafrika händer det ju - hör och häpna - att folk har helt vanliga liv helt utan kriminalitet och jobbiga grabbgäng i tunnelbanan. De är till och med i majoritet. Så borde det ju såklart inte vara om det var kulturen det var fel på.
Sen kommer de hit och blir ett problem - beror det på deras kultur eller vår?

Och det där med "mångkulturellt"? Mänsklig kultur är mångkulturell, har alltid varit. Utom några enstaka kulturer som fortfarande är på stenåldersnivå (undrar varför). Utan inflöde av nya kulturer skulle ju Sverige vara folktomt. Det finns ingen ursvensk kultur, lika lite som det finns en urjugoslavisk eller uramerikansk.

Jag fattar inte vad folk som klagar på "mångkultur" är så rädda för. Känner man sig så svag att alla andra människor är ett hot? Tycker man illa om att det kommer folk och tar de socialbidrag som man själv vill ha eftersom man saknar förmågan att göra nåt vettigt av sitt liv? ;)
 
Sossarna är som japanerna under andra världskriget - slåss till sista man. Aldrig lämna makten.
Så därför ser dom till att främja mångkultur eftersom i den utopin så samsas olika kulturer under samma tak. Även fast dom vet att det aldrig funkar i verkligheten och att det skapar motsättningar, grupperingar och rasism så tar dom hellre den smällen än att lämna från sig makten.

Tack för svar! Då förstår jag vad det är för värderingar du menar. Dock håller jag inte med dig om din analys av sossarna.

Mvh /Joel
 
Fast nu är det väl inte direkt så att det är moralen och värdegrunden hos dem "med annan kultur" som är problemet, utan att många är ihopbuntade i stora högar i områden med sociala problem.

Jag växte upp i ett relativt segregerat område,men inte var det 'de våra' som pissade och sket i hissar och trapphus-klottrade och förstörde-misshandlade folk i demokratisk ordning med den starkes rätt.

Jag fattar inte vad folk som klagar på "mångkultur" är så rädda för. Känner man sig så svag att alla andra människor är ett hot? Tycker man illa om att det kommer folk och tar de socialbidrag som man själv vill ha eftersom man saknar förmågan att göra nåt vettigt av sitt liv? ;)

Rädsla,jo det brukar låta så och avser till att ängsliggöra.'Folk' beskyller mig ofta för att vara respektlös just pga avsaknad av rädsla.Kanske beror det på att jag inte är emot mångkultur,utan för Svensk,i Sverige.Till skillnad från Amerika som föddes mångkulturellt så är vi Indianerna,en kvalificerad gissning är att de inte är allt för glada över situationen.


peter
 
Till skillnad från Amerika som föddes mångkulturellt så är vi Indianerna,en kvalificerad gissning är att de inte är allt för glada över situationen.

Du menar att vi (infödda svenskar) bor i reservat och har förtryckts i århundraden av våra erövrare?

Underläge leder till frustration, och jag tycker inte att vi infödda svenskar generellt är de som är i underläge i dagens samhälle.

"När jag växte upp var det iranier som bajsade i hissen. Alltså är det nåt fel på iranier." Resonerar du så?
 
Mångkultur leder till reducerad kultur. Vetenskapligt väl belagt men alltför obekväm vetskap för de politiskt korrekta och därmed förtiget.

http://www.ft.com/cms/s/0/c4ac4a74-570f-11db-9110-0000779e2340.html
http://www.amconmag.com/2007/2007_01_15/cover.html

"Ju fler etniciteter det finns i ett samhälle, desto större misstro hyser invånarna mot varandra. Putnam finner att i etniskt heterogena samhällen råder lägre förtroende för lokala politiker och medier, lägre tro på det egna inflytandet, lägre valdeltagande, lägre benägenhet att delta i gemensamma projekt och lägre vilja att arbeta med välgörenhet. Vidare menar Putnam att människor i dessa samhällen har färre nära vänner, upplever sämre livskvalitet, samt tillbringar mer tid framför tv-apparaterna." (från http://gudmundson.blogspot.com/2007/06/resning.html )
 
Mångkultur leder till reducerad kultur. Vetenskapligt väl belagt men alltför obekväm vetskap för de politiskt korrekta och därmed förtiget.

http://www.ft.com/cms/s/0/c4ac4a74-570f-11db-9110-0000779e2340.html

[...]

Intressant artikel, men exakt vad menar Putnam med: 'Prof Putnam stressed, however, that immigration materially benefited both the “importing” and “exporting” societies, and that trends “have been socially constructed, and can be socially reconstructed”.'?

Vilka är "the material benefits"?
 
Du menar att vi (infödda svenskar) bor i reservat och har förtryckts i århundraden av våra erövrare?

Underläge leder till frustration, och jag tycker inte att vi infödda svenskar generellt är de som är i underläge i dagens samhälle.

"När jag växte upp var det iranier som bajsade i hissen. Alltså är det nåt fel på iranier." Resonerar du så?

Inte än på länge,de är knappt 10 % i dagsläget.Men med fortsatt invandring och flyktingmottagande i dagens takt samtidigt som de förökar sig här 'hemma' så går det bara snabbare och snabbare.

Jag är ju oresonlig,så jag resonerar inte alls.
Att skylla på självförvållade sociala problem är ju bara för enkelt.Varför sket inte jag i hissen?Jag hade ju samma förutsättningar...Kan ha med fri uppfostran att göra.Kulturellt?


peter
 
Att skylla på självförvållade sociala problem är ju bara för enkelt.Varför sket inte jag i hissen?Jag hade ju samma förutsättningar...Kan ha med fri uppfostran att göra.Kulturellt?

Vad menar du med att du hade samma förutsättningar? Etnisk bakgrund, flyktingerfarenheter, utanförskap, allt var identiskt?

Jag säger inte att invandringspolitiken fungerar strålande, men det känns fel när folk verkar resonera som att "min invandrade granne sket i hissen - låt dem inte komma hit". Är inte problemet lite djupare än så?
 
Vad menar du med att du hade samma förutsättningar? Etnisk bakgrund, flyktingerfarenheter, utanförskap, allt var identiskt?

Jag säger inte att invandringspolitiken fungerar strålande, men det känns fel när folk verkar resonera som att "min invandrade granne sket i hissen - låt dem inte komma hit". Är inte problemet lite djupare än så?

Jaha,på den nivån...

Anser du att hissbajsande beror på etnisk bakgrund,flyktingerfarenhet eller utanförskap?


peter