• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Politiskt korrekt

Det finns ju en svensk utmärkelse som delas ut varje år, för något som är bra formgivet.

Det finns ett antal kriterier för detta, och även om dessa inte kan mätas med skjutmått, tycker jag att de är ett exempel på hur man kan objektivisera "god design". Jag tycker f ö inte att god smak är synonymt med god design.

Antar att du läst lite (eller mycket) industridesign eller liknande, och även om det finns olika inriktningar och en hel del subjetivitet, så borde du kunna hålla med om att det inte är godtyckligt, och inte tidsbundet heller. Sen finns det ju designer som är olika funktionalistiska - eller kanske bara mer av statement-typ. Därmed är god design ett vitt begrepp som behöver specifceras i varje fall innan det kan kritiseras.
 
Det är väl soosarna som vill svinga in propaganda i varje unge. Det är därför dom använder "PK".
Är igentligen emot det men det är väl lite av mina värderingar jag skrev ner.
 
Det finns ju en svensk utmärkelse som delas ut varje år, för något som är bra formgivet.
Det finns ett antal kriterier för detta, och även om dessa inte kan mätas med skjutmått, tycker jag att de är ett exempel på hur man kan objektivisera "god design".

Just föreningen Svensk Forms utmärkelse tycker jag personligen är ett exempel på när en elit försöker diktera vad som är bra och dåligt. Jag har tyckt att föreningen Svensk Form generellt har brytt sig mer om tjusigt porslin än om god industridesign. Men det kan ju ha ändrats. :)

Som ett exempel på konstig bedömning premierade man 2006 Volvos konceptbil YCC. Visst är det ett fint koncept på alla sätt och vis, men den finns ju bara i ett enda exemplar! Den är inte en produkt utan en PR-åtgärd i handbyggd fysisk form.

Precis som du säger är "god design" något som måste bedömas från fall till fall, och olika bedömare gör olika bedömningar. Den enklaste och mest cyniska bedömningen är "om det säljer bra är det bra design".

... skillnad på att ha sjuan-stolar, läsa Doris Lessing och vandra i Sarek med Granite Gear och Tarptent för att man personligen tycker att det är "rätt", och att ha exakt samma uppsättning för att någon annan sagt att det är det.

Precis - och det är ju kruxet!
Har jag mina åsikter för att jag har gått på gällande åsiktstrender (PK), eller har jag dem för att jag tycker att det är bra åsikter?

Skönt i alla fall att Toto Grip så klockrent har bekräftat min gissning om honom genom meningen "Det är väl soosarna som vill svinga in propaganda i varje unge. ".
Gääääsp.
(Nej, jag är inte sosse)
 
Apropå design och märkesvaror, så ska jag krångla till min attityd ytterligare.

Jag tycker normalt att varumärken som sådan är kraftigt överskattade, och att det i princip i alla lägen är rätt att helt bortse från varumärket och bilda sig en uppfattning om en produkt utifrån specifikationer eller andra påtagliga egenskaper.

Beträffande "designade produkter" men även vissa bruksföremål, tycker jag dock att jag i extrema undantagsfall kan välja en produkt just för dess, kanske inte varumärke, men ändå dess speciella utseende eller nåt annat lite mer immateriellt, som inte återspeglas i krasst nyttovärde. Vissa "prylar" eller heminredningsdetaljer* har nått ikonstatus och kanske särskilt för en esoterisk grupp (elit?) tlll vilken jag i något enstaka fall inte kan låta bli att tycka att jag tillhör. I de lägena använder jag dessa ikoner med en särskild tillfredsställelse. Jag tycker inte att detta kan försvaras, och jag nämner det bara denna enda gång, och kommer i framtiden förneka alla påståenden om mig i den här riktningen!


'nej, jag betraktar mig inte som metrosexuell och tror inte heller nån annan gör det
 
(Kloka saker om varumärken och design)

Håller med varje ord! (Så tråkigt)

Utseende och varumärke är såklart också funktioner som vi då och då vill betala för.
Problemet är att vi väldigt ofta väljer att förneka det eller ännu värre: inte ens är medvetna om det.

(Till käpphästprotokollet vill jag dock tillföra att "designade produkter" är tårta på tårta eftersom alla produkter är designade. Men så länge man använder citattecken är det lugnt.)


Metrosexuell schmetrosexuell. God smak har inget med sexualitet att göra - det är nåt man föds med ;)
 
Vilka värderingar är det du syftar på?

Mvh /Joel

Sossarna är som japanerna under andra världskriget - slåss till sista man. Aldrig lämna makten.
Så därför ser dom till att främja mångkultur eftersom i den utopin så samsas olika kulturer under samma tak. Även fast dom vet att det aldrig funkar i verkligheten och att det skapar motsättningar, grupperingar och rasism så tar dom hellre den smällen än att lämna från sig makten.
 
Sossarna är som japanerna under andra världskriget - slåss till sista man. Aldrig lämna makten.
Så därför ser dom till att främja mångkultur eftersom i den utopin så samsas olika kulturer under samma tak. Även fast dom vet att det aldrig funkar i verkligheten och att det skapar motsättningar, grupperingar och rasism så tar dom hellre den smällen än att lämna från sig makten.

Nja,'felet' sossarna gjorde var att utgå från att folk med annan kulturell bakgrund hade samma moral och värdegrund som vi,som att man är emot vissa företeelser som sådant och inte söker sig till den sparkande sidan.


peter