Pocket Rocket

Tjena!
Hur bra funkar Pocket Rocket Stove från MSR? Är den stabil och hur funkar den i blåsigt väder? Den ser ju en anning ostabil ut. :)

Tacksam för alla svar.
Niklas

Ostabil är den inte men som lla andra brännare så måste den vindskyddas vid blåst för att inte bli extremt oeffektiv. Jag är extremt nöjd med min som kokar vattnet snabbare än något jag haft tidigare.

funnkar

Funkar klockrent, om du vindskyddar. Plus för det hårda fodralet som skyddar perfekt! Läs gärna recensionerna här på utsidan.

3 tältpinnar

fixar stabiliteten och till vindskydd funkar ryggsäcken bra för mig, men man lär sig snabbt läsa terrängen. Leta efter bra rast och matplats respektive övernattningsplas. Köket funkar kanon.
//J

Funkar bra för kok men inte för stek med titanpanna.

Jag byter upp mig till tyngre variant.

Antar att du menar på stekpannan .... ;-))

Har också PR funkar jättebra, kör även med MSR:s teflonbelagda kokkärl, inte det lättaste men funkar bra till matlagning.
OBS! Jag värmer inte bara frystorkat, jag skrev matlagning!

Testade Pocket Rocket under en vandring, men bytte tillbaks til min gamla brännare. Användningsområdet styr som alltid vad som är bäst. Pocket Rocket och motsvarande ger en svetslåga som kokar upp vatten snabbt. Vill man även göra annat än koka upp vatten tycker jag denna brännartyp, som sprider lågan över större yta, är väsentligt bättre:

cc7fdf3bd1f45ba19a877cabe905f970.jpg

Kan gälla grötkok, eller exempelvis laga fisksoppa:):

025285957bbb601e241cfc760ab56775.jpg

Raskesven

Jag kokar mannagrynsgröt varje morgon och har aldrig haft problem med fastbrännd gröt eller liknande.
Visst! Lågan skall vara lågt ställd men annars finns det ju risk för överkok.
//Peter

Antar att du menar på stekpannan .... ;-))

Har också PR funkar jättebra, kör även med MSR:s teflonbelagda kokkärl, inte det lättaste men funkar bra till matlagning.
OBS! Jag värmer inte bara frystorkat, jag skrev matlagning!

Nä jag byter helt kök. Blir väl trangia 27-3.

Pocketrocket är bra och snålt men jag är trött på att leta stabil plats att ställa det mellan grästuvorna och att alltid ha koll på det så det inte välter.

Jag sällar mig till de lyriska rösterna om PR. Billigt, lätt, enkelt, allt jag önskar av ett gaskök. Inga större nackdelar, tycker inte det är spec ostadigt. Vindskydda som sagt, men det gäller ju alla kök utom built-in, t ex trangia

Ciao!
/A.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg