Jag har också en del klättring bakom mig, förmodligen fler år än du har kamsäkringar i garderoben. Jobbar även heltid som professionell reparbetare med allehanda uppdrag inom -och utrikes. Dessutom extraknäcker jag på Sveriges alla kategorier ledande klättergym som hallvärd, dvs auktoriserad instruktör.
Jag tycker du ska lära dig att knyta din inknytningsåtta korrekt, dvs samsad/dressad. Huruvida en slarvigt (dock formellt korrekt) slagen åtta någonsin direkt kommer att orsaka en allvarlig olycka håller jag för otroligt. Däremot håller jag med tidigare skribenter om att om du inte orkar slå en snygg inknytningsåtta talar det dessvärre även för att du inte hinner utföra en noggrann kamratkontroll, kolla dina ankarpunkter i standplatsen osv. Detta ger en bild av en klätterpartner man får vänja sig vid att alltid kolla extra.
Vill du vara den?
Jag lär ut, på KC/K2, inom IRATA Rope Access, samt på klippklätterkurser att din inknytningsåtta ska vara samsad, öglan som bildas av repet ska vara stor som säkringsöglan i selen, tampen som lämnas ska vara mellan en och två knytnävar lång varken mer eller mindre. Skulle du ha svårt att referera till det kan du jämföra din erigerade penis, denna har troligen exakt samma längd som tampen bör vara, annars är du abnormal.
Kuriosa:
Tyvärr finns det ett undantag gällande sluttampen ur inknytningsåttan. Inom Svenska Klätterförbundet och SBO är man överens om att en extra stoppknut eller motsvarande varken behövs eller är önskvärd. Dessvärre inom tävlingsklättring med internationell status kräver man denna av deltagarna, troligen pga att framgångsrika tävlingsklättrare tidigare inte alltid varit "riktiga klättrare" utan mer idrottsmän med fokus på prestation, vana vid uppbackning och assistans från tränare och förbund. Här spekulerar jag fritt och får väl säkert på däng nästa gång jag träffar berörda personer, men jag har stött på tävlingsklättrare inom världseliten som för mindre än tio år sedan inte visste hur man knyter in sig med en dubbelåtta alls.
/K