Kan verkligen rekommendera det. Jag trodde inte jag skull ha tid till det heller så i slutändan sa jag bara upp mig ifrån jobbet och gjorde det. Visste att jag skulle vara arg på mig själv om jag blev gammal och aldrig försökte.
Q: Körde du med samma skor hela vägen alltså de höll för 450 mil?
A: Jag använde mig av 3 par skor och kanske 7 par sulor. I efterhand tror jag nog att jag hade kört med minst 4 par skor. Även om skorna höll ihop någorlunda så var dämpningen kass efter 150mil.
Q: Vet du hur mycket ryggsäcken vägde totalt det saknas några vikter på din lista?
A: Det var väldigt varierat hur mycket den vägde. Första veckorna vägde den mycket mer än i slutet. Kan tänka mig att den låg runt 17kg i snitt. Detta var alldeles för tungt och det är helt mitt fel då jag hade några saker som vägde alldeles för mycket.
Q: Hur många dagar i sträck gick du kontra hur ofta tog du vilodagar?
A: Av 150 dagar så tog jag 16 "zeros", alltså dagar då jag inte gick något alls. Utöver det hade jag väl liknande många "neroz", vilket är dagar som var under 10-15km.
Q: Fanns det några svåra passager som krävde klippklättring och eller glaciärkunskap?
A: Det är inga delar på leden som kräver bergsklättring. Om du börjar för tidigt på säsongen eller försent så kommer du förmodligen behöva ha med dig en isyxa och broddar till dina skor. 2014 var ett ganska så snöfritt år och jag klarade mig bra med vanliga skor och mina stavar.
Q: Hur var vattentillgången?
A: Vattentillgången är lite lurig i öknen men det är inga större problem om du har tillgång till vatten-rapporten som finns. Jag använde mig av ett flertal appar på telefonen som jag kunde ladda ner rapporten på när jag kom till en stad med wifi. Som mest bar jag på 7 liter vatten för att klara mig mellan två vattenhål.