Coolt! Jag planerar att göra den 2016 och har läst en massa men ett svenskt perspektiv är välkommet!
Jag spanade igenom din blogg och känner väl igen det där med att blogg-ambitionen avtar med tiden och inte minst att man upplever att man "inte har tid" när man väl är i stan
Ett par frågor jag kan komma på:
Vad hade du för kläder med dig? (När frös du? Hade du för mycket/lite? Är det värt att "bounce:a" saker?) Jag kunde inte låta bli att skratta lite åt den patetiska fjällrävenskjortan, så mycket för slitstarkt kvalité..
Hur var småkrypen med svenska mått mätt? Jag funderar på huruvida jag ska köra tarp+bivvy eller tält för att kunna slippa krypen..
Vilka resurser använde du för planeringen?
Vilka temperaturgränser hade du på sovsäcken? Var de tillräckliga? Sover du varm/kall/"normal"?
Och slutligen den stora frågan: Vad skulle du vilja byta ut/önskar att du inte tog med dig bland utrustningen?
Har nog aldrig varit så arg på ett klädplagg som den fjällrävenskjortan.
Jag började med ganska "vanliga" vandringskläder. Zip-off byxor, skjorta, microfleece tröja, dunjacka, regnjacka, mössa, buff... I slutändan hade jag bytt ut byxorna mot ett par löparshorts och skjortan mot en t-shirt.
Dom flesta dagarna började jag med min microfleece men efter 15-20 minuter var man varm och fick stanna och ta av sig den.
Det blir oftast riktigt kallt under nätterna i öknen och The Sierras, speciellt när man är 2500-300 möh. Flera nätter när jag sov med nästan alla kläder jag hade med mig. Detta är dock mitt eget fel då jag hade med mig en för kall sovsäck, körde med en Fjälräven Move-In-Bag som har en komforttemp på +6 grader. Det blev lite bättre när jag fick tag i en "silk-liner". Jag rekommenderar även ett riktigt liggunderlag som höjer upp dig en bit ifrån marken.
Jag kände aldrig att jag ville "bounca" mina kläder. Vi hade regn och snö i Kalifornien och hade varit ledsen om jag inte hade regnkläder och vantar/mössa under den tiden.
Det är ganska mycket småkryp/djur därute, spindlar, skorpioner, ormar, möss etc.Jag skulle aldrig klara mig med tarp då jag inte gillar spindlar och andra saker i mitt ansikte när jag sover. Det betyder dock inte att det inte går, det är mängder med folk som bara använder sig av tarps.
För min planering använde jag mig av:
pcta.org, bloggar, youtube-videos,
Craig's PCT Planner och
Yogi's Handbok. Det skall dock sägas att allt som man planerar kommer att ändras inom den första veckan därute.
Om jag skulle ge mig ut på en liknande vandring igen skulle jag börja med att byta ut mitt tält. Jag ville vara lite patriotisk när jag vandrade så jag valde ett Hilleberg Akto, ett jättebra tält men absolut inte gjort för den sortens vandring jag gjorde. Skulle istället ha ett lättare fristående tält. Sedan skulle jag nog välja en annan vattenpump än den jag började med, hade en Katdyn Hiker Pro men hade nog valt en Sawyer Squeeze. Jag hade nog också valt en annan ryggsäck, jag lyckades inte få ner min vikt tillräckligt för att den skulle vara optimal för mig. Hade nog även skippat min dunjacka.