Parang...

Oaj!

Nästan slag under bältet ;) Försör inte min föreställning om min fina kniv.
Ja det är så jag menar, men den klabben var nog i största laget, även om den inte borde ha gått av för det. Jag tror att oavsett hur bra och hållbar kniv man har kan den ju gå sönder om man misshandlar den tillräkligt och hanterar den på fel sätt.

absolut

Det behövs ingen jättekniv för att klyva ved. Jag brukar banka på min F1 och S1 så gott som varje gång jag är ute i skogen. Det går precis lika bra att klyva ved med en Mora. Problemet är att bladet är lite kort men det löser man med en träkil :)

Men nu råkar jag tycka det går bättre med lite större. Man behöver inte ha någon kniv alls om man skall dra det till sin spets.
Har knäckt många moraknivsblad i mina dar och de är ju billigare så för den delen gör det inte så mycket, men oftast har man inte med sig flera reservknivar i skogen. Jag har hellre med mig en st. kniv som jag anser vara lagom allround enligt mitt tycke.
Hoppas det är ok.

Nästan slag under bältet ;) Försör inte min föreställning om min fina kniv.
Ja det är så jag menar, men den klabben var nog i största laget, även om den inte borde ha gått av för det. Jag tror att oavsett hur bra och hållbar kniv man har kan den ju gå sönder om man misshandlar den tillräkligt och hanterar den på fel sätt.

Jo, jag tyckte det var lite kul att när jag läste ditt inlägg och fick den tråden i minnet ;)
Jag har förstått det som att de äldre versionerna skall vara tåliga som få men att det "hände" (typ flytt av produktionen) något och måndagsexen började skickas ut.

not: jag har ett par Cold Steel själv som jag tycker är gedigna och nöjd med, köpta från knivhuset förresten :)

tvivlar iofs på att den personen inte kände igen en kopia från äkta varan, han är en rätt välkänd knivrecensent.
men du har rätt, tillverkning i okvalitativa länder och förekomsten av kopior sabbar ett märkes rykte.

Den där recensionen är gjord med en riktig Cold Steel-kniv och de är mycket väl medvetna om just den recensionen. :)

Måndagsexemplar enligt Cold Steel.

På tal om piratkopior, har ni sett "Fällkniven F1 Buck"? :)

Såg ditt tillägg nu. Trevligt! Hoppas att du är nöjd med dem.

Den där recensionen är gjord med en riktig Cold Steel-kniv och de är mycket väl medvetna om just den recensionen. :)

Måndagsexemplar enligt Cold Steel.

På tal om piratkopior, har ni sett "Fällkniven F1 Buck"? :)

Såg ditt tillägg nu. Trevligt! Hoppas att du är nöjd med dem.
Tyvärr är inte den ibland usla kvalitén begränsad till den aktuella modellen utan förekommer titt som tätt också i samband med andra knivar. Om man dessutom lägger till det förhållandevis höga pris som CS tar för sina alster så finns det avsevärt bättre alternativ i knivvärlden.

Vilken Buck/F1 syftar du på?

~Paul~

Tyvärr är inte den ibland usla kvalitén begränsad till den aktuella modellen utan förekommer titt som tätt också i samband med andra knivar. Om man dessutom lägger till det förhållandevis höga pris som CS tar för sina alster så finns det avsevärt bättre alternativ i knivvärlden.

Vilken Buck/F1 syftar du på?

~Paul~

Det finns inte på kartan att jag kommer att försöka få dig att gilla Cold Steel :)

Men det är inte för inte att de från 2009 till 2010 ökade sin försäljning med 45 procent och från 2010 till 2011 ökade den med 47 procent. Något gör de ju uppenbart rätt.

På kinasajterna som Alibaba, Aliexpress och allt vad de heter så finns det en "F1 Buck".

http://www.aliexpress.com/fm-store/...-Steel-Anti-slip-Handle-Knife-SKU-80114-.html

Det finns inte på kartan att jag kommer att försöka få dig att gilla Cold Steel :)

Men det är inte för inte att de från 2009 till 2010 ökade sin försäljning med 45 procent och från 2010 till 2011 ökade den med 47 procent. Något gör de ju uppenbart rätt.

På kinasajterna som Alibaba, Aliexpress och allt vad de heter så finns det en "F1 Buck".

http://www.aliexpress.com/fm-store/...-Steel-Anti-slip-Handle-Knife-SKU-80114-.html
Haha, nej någon CS-fantast blir jag nog aldrig.

Det som de gör uppenbart rätt är att de skrävlar och kör med mördande reklam. De flesta som köper deras knivar är inte vad man skulle kalla för knivnördar ;). Är man lite mer insatt i knivar så går man snabbt vidare till andra märken.

Hm, den Buck/F1-an har jag inte sett tidigare. Det står att den är tillverkad i Kina. Med andra ord en usel kopia. Undrar om Fällkniven AB känner till det här? Har sett några kopior på Tradera men inte trott att det är så utbrett.

~Paul~

Haha, nej någon CS-fantast blir jag nog aldrig.

Det som de gör uppenbart rätt är att de skrävlar och kör med mördande reklam. De flesta som köper deras knivar är inte vad man skulle kalla för knivnördar ;). Är man lite mer insatt i knivar så går man snabbt vidare till andra märken.

Hm, den Buck/F1-an har jag inte sett tidigare. Det står att den är tillverkad i Kina. Med andra ord en usel kopia. Undrar om Fällkniven AB känner till det här? Har sett några kopior på Tradera men inte trott att det är så utbrett.

~Paul~

Ja, Fällkniven känner till det och har koll på läget (så mycket man kan ha i alla fall).

Kineserna är duktiga på att hitta på nya modeller av befintliga knivar, en kniv som är mycket populär på tradera är Buck 768 (finns ingen inne nu, men kolla på den jaktkniven som finns från "Buck", det är samma modell).

Buck 768 går på något underligt vis bara att köpa från Kina via de kinesiska köpsajterna :)

känsligt ämne

Vad är det som gör knivämnet så hett och känsligt?
Det skulle aldrig bli samma diskussion om man hade en ryggsäck, eller tält av fel märke. Men så fort det handlar om knivar är experterna framme och trycker ner dig i skoskaften så fort din kniv är någre cm "för stor" eller av fel fabrikat. Jag har även hellre ett tält som är avsett för minst en person fler än vad man råkar vara på aktuell vandring. Fast jag skulle nog klarar mig med en regnponcho, så då är jag nog bara en amatör och Wannabee och ingen riktig friluftsmänniska då.
Det är nog lite töntig overkill att jag föredrar höga Lunhgskängor, fast man skulle klarar sig i lågskor om man vore riktigt rutinerad.
Det löjliga är att jag också råkar ha hela 6 st. cylindrar i min bil, fast de flesta skulle klarar sig adeles utmärk med 4.

Håller med dig fullständigt URB! Idiotiskt och urtöntigt beteende. Skrattar åt de som orkar bry sig.
Jag kom precis hem från en helgs fantastisk skogstur, med Höga tunga Lundhags på fötterna och en biffig Ontario SP50 i packningen! Underbart. Men mitt boende bestod av en UL silnylon-pressenning och Tyvekgolv :) Ska lägga upp lite bilder i knivtråden sen.

/M

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bananmannen Parang kanske? Utrustning allmänt 13
adam lindberg Parang Utrustning allmänt 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg