Parang...

Nu jäklar blir jag sugen igen, det här brukar innebära ett par dagars intensivt tänkande, sen blir det en beställning, he he. KS-8:an kan vara nåt......eller en 9:a.... ska kolla Hellen og

nu börjar det likna något, lite det jag försökte komma in på med min första lite näsvisa kommentar. parangen är till för djungelvegetation. det är ju inte så ofta man måste hugga friväg genom snår i norden heller...

jag har en stromeng 8 tum med parerskydd. har den buren tillsammans med mindre kniv, (just nu multiverktyg) och den har helt utkonkurrerat min S1.
precis som dePaul är inne på med vikten så är det ju ingen "riktig" huggare. men jag har aldrig saknat vikten i bladet. en fördel med vikten är ju att den kommer ut oftare och går att bära i bältet.
min kniv har blivit misshandlad och hållit gott. slidan lämnar mycket att önska dock.

Ang strömeng, någon som känner till en återförsäljare av knivblad av sen typen?

Har du kikat på Helle Lappland? Sandvik 12C27-blad och en egg som går ända in i handtaget.

Det är på den här punkten som jag anser att Helle-kniven är bättre än Strömeng. Strömeng har trots allt en liten (irriterande) ricasso/slag.

http://www.lamnia.fi/images/1329_088070-1.jpg

~Paul~

Ja den där är riktigt fin. Jag känner lite nostalgi när jag ser dom, ha ha en gubbe hade en sådan, kanske något mindre, när jag gick i Friluftsskolan o TVM. Jag ville alltid ha en sådan, ha ha. Får väl köpa en snart :) . Jag gillar bladformen, och som du säger ingen riccaso. Det är bra. Lite tråkigt med den korta slipfasen bara.
Kul med 12c27 ett bra alternativ om man ska ha rostfritt. Men AEB-L hade varit ännu bättre ha ha. Dom kunde kosta på nåt roligare trä bara. Dom är väl inte helt billiga kanske.

Seved

Ja den där är riktigt fin. Jag känner lite nostalgi när jag ser dom, ha ha en gubbe hade en sådan, kanske något mindre, när jag gick i Friluftsskolan o TVM. Jag ville alltid ha en sådan, ha ha. Får väl köpa en snart :) . Jag gillar bladformen, och som du säger ingen riccaso. Det är bra. Lite tråkigt med den korta slipfasen bara.
Kul med 12c27 ett bra alternativ om man ska ha rostfritt. Men AEB-L hade varit ännu bättre ha ha. Dom kunde kosta på nåt roligare trä bara. Dom är väl inte helt billiga kanske.

Seved
Precis. Nostalgi är en stark magnet. Det är en fin kniv och skillnaden mellan 13C26 och 12C27 är i praktiken mikroskopisk. Den har en smal slipfas men enligt rapporter så begränsar det inte effektiviteten.

Jag är själv rätt sugen på att utöka samlingen med en Heller Lappland ;).

~Paul~

Precis. Nostalgi är en stark magnet. Det är en fin kniv och skillnaden mellan 13C26 och 12C27 är i praktiken mikroskopisk. Den har en smal slipfas men enligt rapporter så begränsar det inte effektiviteten.

Jag är själv rätt sugen på att utöka samlingen med en Heller Lappland ;).

~Paul~

Ja på mej har det stor betydelse, har jag kommit på. Jag gillar ju KABAR:en med läderlameller. Och det är nostalgiskt oxå.
Hm mutter mutter, kort slipfas mutter, mutter ha ha.
Ja fn vad sugen jag blev.

Ja den skillnaden på stålen, är som sagt obefintlig. Var tvungen att kolla, men det var ju 19c27 som som hade nära 1procent kol.

Man ser dom ibland på tratten.

Seved

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bananmannen Parang kanske? Utrustning allmänt 13
adam lindberg Parang Utrustning allmänt 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg