Parang...

Har en Strömäng av "Kärringmodellen" dvs den som var 1 tum kortare än den längsta för ett par år sedan. Den kniven har misshandlats allt från att dunkats på för att klyva ved till att rensa och filéa fisk och fortfarande är den vass ut av f*n!
Och jag vet hur man får och håller knivar vassa, i detta fallet är jag snarast förvånad över att den fortfarande är användbar efter all misshandel!

Ha ha det låter det, :) . Ja jag kan tänka mej att dom tål det mesta. Många Samer använder dom, o dom köper inget skit, skulle jag tro :)

Seved

Ja på mej har det stor betydelse, har jag kommit på. Jag gillar ju KABAR:en med läderlameller. Och det är nostalgiskt oxå.
Hm mutter mutter, kort slipfas mutter, mutter ha ha.
Ja fn vad sugen jag blev.

Ja den skillnaden på stålen, är som sagt obefintlig. Var tvungen att kolla, men det var ju 19c27 som som hade nära 1procent kol.

Man ser dom ibland på tratten.

Seved
19C27 är ett helt annat stål. Det påminner snarare om 440C. Stort korn och inte lika väldistribuerat. Dock bra ändå! Fin slitstyrka.

~Paul~

recon scout

Knappt jag vågar säga det, man kan ju bli tråkad om man som någon tidigare antydde har en kniv som är lite större. Jag har en coldsteel ReconScout och är mycket nöjd med den, kanske skulle jag föredragit den utan beläggning på bladet för det är ingen fördel. Den väger avsevärt mindre än en liten yxa, men går huga skaplig med. Jag är inte ute efter att finsnida eller rensa fisk men bygga läger och fixa lägereld. Klyver dm tjocka vedklabbar utan att någon egg svingas i luften som med yxa, vilket ur säkerhetssynpunkt är betydligt tryggare. Placerar bar kniven mot vedklabben och slår med en annan klabb på knivryggen. Så gott som riskfritt.

Knappt jag vågar säga det, man kan ju bli tråkad om man som någon tidigare antydde har en kniv som är lite större. Jag har en coldsteel ReconScout och är mycket nöjd med den, kanske skulle jag föredragit den utan beläggning på bladet för det är ingen fördel. Den väger avsevärt mindre än en liten yxa, men går huga skaplig med. Jag är inte ute efter att finsnida eller rensa fisk men bygga läger och fixa lägereld. Klyver dm tjocka vedklabbar utan att någon egg svingas i luften som med yxa, vilket ur säkerhetssynpunkt är betydligt tryggare. Placerar bar kniven mot vedklabben och slår med en annan klabb på knivryggen. Så gott som riskfritt.

Jag håller med dej, jag gillar att ha en huggare med mej, den är lite mera allround, sen finns det ju saker som inte än huggare klarar, så optimalt tycker jag är, en lite mindre kniv, huggare och en lång skaftad yxa.
Men fick jag bara ha med mej ett av dom, så skulle det bli en huggare.

Seved

På detta viset eller?

Länk :)

Man kan inte döma ut en kniv baserat på en recension som gjordes för 7 år sedan.

Idag är det också tyvärr så att Cold Steel får ett otroligt oförtjänt dåligt rykte i och med alla piratkopior som säljs.

När de piratkopierade "Cold Steel"-knivarna går sönder, vilket de oftast gör, så tror folk att det är en "riktigt" Cold Steel-kniv som pajar och då uppstår det massor av rykten.

Va fn nu måste jag snart köpa en Coldsteel o prova, jag har hört så mycket olika om den.
Kan tänka mej att det finns många kopior. Som du säger.

Seved

Det behövs ingen jättekniv för att klyva ved. Jag brukar banka på min F1 och S1 så gott som varje gång jag är ute i skogen. Det går precis lika bra att klyva ved med en Mora. Problemet är att bladet är lite kort men det löser man med en träkil :)

Man kan inte döma ut en kniv baserat på en recension som gjordes för 7 år sedan.

Idag är det också tyvärr så att Cold Steel får ett otroligt oförtjänt dåligt rykte i och med alla piratkopior som säljs.

När de piratkopierade "Cold Steel"-knivarna går sönder, vilket de oftast gör, så tror folk att det är en "riktigt" Cold Steel-kniv som pajar och då uppstår det massor av rykten.

tvivlar iofs på att den personen inte kände igen en kopia från äkta varan, han är en rätt välkänd knivrecensent.
men du har rätt, tillverkning i okvalitativa länder och förekomsten av kopior sabbar ett märkes rykte.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bananmannen Parang kanske? Utrustning allmänt 13
adam lindberg Parang Utrustning allmänt 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg